Firefox 22 zablokuje cookies od třetích stran. Reklamní průmysl se bouří

27. 2. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Jedna z plánovaných verzí prohlížeče ze stáje Mozilla přinese na první pohled nevinně znějící novinku. V plánu je, že Firefox 22, v případě odkladu pak pozdější vydání, bude ve výchozím stavu odmítat cookies od třetích stran. V čem je problém? Ten mají především reklamní společnosti. Jedná se pro ně o velkou ránu, neboť by nemohly snadno sledovat pohyb uživatele napříč weby. Prohlížeč povolí cookies, ale jen pro ty stránky, které jste skutečně navštívili. Z vašeho pohledu se vlastně nic nezmění.

Tip: Co přináší Firefox 20 beta? Předělané stahování i nový „porno“ režim

Reklamní průmysl tím ale může výrazně utrpět. Cílené reklamy jsou právě produktem sledování. Samozřejmě, že ne každý uživatel s tímto chováním souhlasí. Ti mají ostatně možnost aktivovat ve svém prohlížeči předvolbu Do Not Track. Mozilla se již dlouho angažuje v ochraně soukromí uživatele. Protože se bavíme o neziskové organizaci, není v jejím zájmu vydělávat peníze, například právě umisťováním reklamy. Dříve se vytasila právě s iniciativou Do Not Track, jejíž hodnotu ovšem výrazně devalvoval Microsoft, když předvolbu označil jako aktivní ve svém Internet Exploreru 10.

 

bitcoin_skoleni

Neměli bychom se tvářit, že Mozilla zavádí úplné novoty. Někteří lidé, co pracují v reklamním průmyslu, sice mj. tvrdí, že se jedná o atomový útok, pravdou však zůstává, že Mozilla není první, kdo striktnější pravidla v příjímání cookies zavede.

Třetí strany ze hry vynechává celou věčnost Safari od Applu. Chrome je naproti tomu přirozeně nefiltruje. Microsoft zvolil spíše neutrální cestu a blokuje pouze některé cookies třetích stran. Většina jich ale do prohlížeče projde. Firefox předvolbu, upravující příjem, sice obsahuje, ale teprve v jedné z nadcházejících verzí bude již z výroby označena jako aktivní. Nedávno bylo rovněž oznámeno rozšíření možností předvolby Do Not Track.

Zdroj: Web Policy via Neowin