Ve středu večer vyšel Firefox 60. A je třeba rovnou říct, že tohle bude kontroverzní vydání. Přináší mnoho dobrého, ale současně ve Spojených státech zavádí sponzorovaných obsah v oblasti nového panelu. Neuvidí ho všichni, ale jen někteří uživatelé a uživatelky – jedná se zatím jen o pilotní fázi. Mozilla nás ujišťuje, že myslí na transparentnost a soukromí každého jedince. V uplynulých měsících se sponzorovaným obsahem pracovala a tvrdí, že dokázala nabízené články tematicky personalizovat, aniž by musela reklamním společnostem prodávat uživatelská data. Data použitá k personalizaci totiž neopustí dané zařízení. Stále však platí, že se ve Firefoxu objevují reklamy na weby, resp. na články. Můžete je ale vypnout.
Komentář: problematické reklamy
Každý se musí nějak živit a odjakživa platilo, že podstatnou část příjmů Mozilly tvoří peníze, které poskytovatelé vyhledávání platí za to, aby jejich vyhledávač byl v prohlížeči nastaven jako výchozí. Což je dodnes globálně většinou Google, který navíc není ničím jiným než reklamní společností (z hlediska příjmů). Každý se nějak musí živit.
Tip: Firefox už je kompatibilní s Windows 10 April 2018 Update
Kdybychom ale šli do důsledků, mohli bychom peníze od Googlu označit za nečisté a nehodné toho, aby živily projekty jako Firefox. Je ovšem na místě dávat pozor na to, jaký typ reklam a jakým způsobem Firefox zobrazuje. To, že prohlížeč v prostoru nového panelu zobrazuje odkazy na weby, jež si své místo zaplatily, nutně nevnímám jako problém.
Zvlášť když tyto weby můžete odebrat. Podobně to ostatně funguje s vyhledávači, které jsou k dispozici přímo v základní výbavě prohlížeče. Například Opera v oblasti nového panelu sama nabízí řadu reklamních dlaždic. V jejím případě za problematické považuji, že se i po odstranění čas od času vrátí zpátky. Operu ovšem nevyvíjí nezisková organizace, jež se zaštiťuje tím, že se ohlíží na soukromí uživatelů a uživatelek.
O nasazení reklamních stránek v novém panelu ve Firefoxu se mluví už od roku 2014. Tehdejší plány ale organizace po protestech komunity opustila. Případné sledování uživatelek a uživatelů prohlížečem za účelem cílení reklam už ale problematické být může. Jak bylo řečeno, Mozilla se odkazuje na to, že data k personalizaci nevysílá do cloudu. Reklamní příspěvky lze navíc vypnout.
Orientace na firmy
Pro firmy je naprosto zásadní podpora zásad skupiny (Group Policy) ve Windows. V systémech macOS a Linux pak konfiguraci instalací zprostředkovává soubor JSON. Mozilla pro podniky připravila nový web www.mozilla.org/firefox/enterprise. Více detailů najdete také na blogu Mozilla Tech.
Nová úroveň bezpečného přihlašování
Z hlediska zabezpečení není nezajímavé, že Firefox 60 podporuje Web Authentication API. Proč by vás to mělo interesovat? Ti, kdo při přihlašování používají vícefaktorovou autentifikaci, teď mohou při přihlašování k webům autentifikaci provádět pomocí určeného klíče USB. Což může být např. YubiKey. Firefox je prvním prohlížečem, jenž tuto funkci podporuje.
Další novinky
K samotnému novému panelu ještě dodávám, že je teď responzivní. Obsah se tedy přeskupuje podle velikost okna. V sekci Vybrané se mohou zobrazovat příspěvky, jež jste si uložili do služby Pocket. Firefox 60 dále využívá engine Stylo určený pro zpracování kaskádových stylů k tomu, aby vykreslil prostředí prohlížeče. (Na Androidu si pak Stylo odbylo premiéru, prohlížeč je díky němu rychlejší.)
Prostředí pro správu cookies bylo upraveno, aby se snáze daly rozlišit cookies třetích stran. Na Linuxu pak prohlížeč zase zlepšil výkon přehráváni audia při použití WebRTC. Na této platformě pak také nově můžete v záhlaví okna nechat zobrazit, nebo naopak zrušit zobrazení názvu stránky. Kompletní přehled novinek hledejte v poznámkách k vydání. Aplikaci si stáhnete z firefox.com.