Firefox Hello – vyzkoušeli jsme integrovanou komunikační službu

25. 2. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Přemluvil jsem kolegu, ať si nainstaluje ohnivou lišku. Poslední verze prohlížeče mne totiž aktivně vybídla k vyzkoušení služby Firefox Hello. Jedná se o jednoduchý komunikátor, pod nímž stojí napsáno, že ho provozuje Telefonica. Zlé znamení? Hello se objevilo již v prosinci ve Firefoxu 34 a bohužel se aspoň prozatím nejedná o kvalitní a propracovaný nástroj.

Malá cílová skupina

Nese nálepku beta, takže mu nemůžeme tolik věcí vyčíst. Betaverze ostatně měla především dokázat, že se domluvíme skrze prohlížeče a bez zásuvných modulů. Nevyžaduje proto Flash Player, případně Silverlight nebo jiný modul. Což v principu zní dobře. Každý má v počítači prohlížeč, tak proč instalovat další klienty a softwary? Jenže dnes vyžadujeme mobilitu.

Obávám se, že takové řešení nikdy nemůže být využívané jinak než okrajově. Většina populace si bude psát přes Facebook Messenger a WhatsApp, zatímco volání obstará Skype ve smartphonech a tabletech. Firefox Hello bezpochyby stojí v těžké výchozí pozici. Navíc používá technologii, kterou nenajdeme v úplně každém prohlížeči.

V tuto chvíli technologii WebRTC pro komunikaci v reálném čase nepodporuje především Internet Explorer, jehož tržní podíl nelze nazvat nevýznamným. Volání si vedle Firefoxu naopak vyzkoušíte hlavně v Chromu. Nezačali jsme úplně pozitivně, přitom jsme se služby sotva dotkli. Jak se nám zamlouvá?

Odkaz na konverzaci

Výhoda služby spočívá v tom, že se nemusíte registrovat. Na nástrojové liště se jednoduše objeví tlačítko se symbolem smajlíka a konverzaci otevřete klepnutím na Zahájit konverzaci. Protože v tu chvíli nemáte k dispozici seznam kontaktů jako v konvenčním kecálkovi, musíte danému člověku nějak doručit odkaz.

Tady nastává první problém, protože se stejně neobejdete bez další komunikační služby. Přímo lze odkaz poslat e-mailem, eventuálně jej zkopírujete a předáte ho cílové osobě libovolnou službou, např. v chatu na Facebooku. Lépe se však k tomuto účelu hodí chat, protože si chcete povídat teď, ne za hodinu, kdy už možná u počítače ani sedět nebudete. Takže jsem kolegovi poslal odkaz přes Skype.

Konverzací si můžete připravit několik a budou vždy aktivní ze stejného odkazu
Konverzací si můžete připravit několik a budou vždy aktivní ze stejného odkazu

Bez textového chatu

I když se vám podaří konverzaci zahájit, budete se muset obejít bez textového chatu, což zamrzí např. ve chvíli, kdy řešíte technické problémy a z nějakého důvodu člověka neslyšíte, nebo on neslyší vás. Jenže ani odstartovat chat není jednoduché.

Při mnoha pokusech jsem pozval kolegu ke komunikaci, on pozvání přijal, což mi Firefox normálně oznámil. Bohužel jsem nebyl schopný ke konverzaci přejít, ať jsem klepl na cokoli. Nakonec mi došlo, že jediná cesta bude opět zkopírovat odkaz a otevřít jej ručně.

Videochat funguje, pouze kvalita není tak dobrá jako např. ve Skypu
Videochat funguje, pouze kvalita není tak dobrá jako např. ve Skypu

Pakliže se úspěšně dostanete do okna s konverzací, prohlížeč se vás normálně zeptá, jestli smí využít kameru a mikrofon. Pak ještě musíte jednou potvrdit zahájení konverzace. Budiž. Úspěšně se mi podařilo vidět video z druhé strany, sám jsem neměl kameru k dispozici, ale zvuk ode mne kolega slyšel.

Během rozhovoru lze vypínat a zapínat video, případně i audio. Bohužel ani základní funkcionalitu, která přítomná je, bych neoznačil za stabilní. Hovory padaly, často vyskakovaly neznámé chyby. Nedostatek funkcí je věc druhá.

Průměrný zvuk, podprůměrné ovládání

Firefox Hello podporuje uživatelské účty, přihlašujete se přes účet Firefox, který už možná vlastníte kvůli synchronizaci uživatelských dat v prohlížeči. Po přihlášení čekáte, že budete moct přidat do seznamu nějaké kontakty, abyste je měli permanentně k ruce.

Nikdo vám nenapoví, že musíte nejdřív restartovat prohlížeč, aby se následně v nabídce pod tlačítkem na nástrojové liště objevil nový symbol. Přidávání kontaktu připomíná středověk. Musíte ručně vyplnil jméno a e-mailovou adresu, jež slouží jalo identifikátor uživatele. Zatím nikdo neřeší autorizaci přidávání, což lze pochopit.

 

Dobrá zpráva zní, že posléze už snadno vyvoláte hovor klepnutím. Příchozí hovor oznámí malé pěkné okno ve spodní části obrazovky. To připomíná chat z Gmailu, jak ho známe celá léta. Ke zvuku bych dodal snad jen to, že kvalita nepřekvapivě nedosahuje ani zdaleka např. na Skype, což je odborník ve své kategorii.

Používá kvalitní kodeky schopné zachovat vysokou kvalitu zvuku, současně však sníží datové nároky na minimum. Technické problémy zážitek z části rozbíjí. Stalo se mi také to, že jakmile jsme s kolegou byli oba přihlášení, on už mne neslyšel. Do té doby zvuk v rámci hovorů na pozvánku šlapal.

Do cíle daleko

V tuto chvíli nelze brát Firefox Hello jako vážnější pokus o zprostředkovávání hovorů. Patrně jím ani nemám být. Prozatím skoro nic neumí a ani stávající funkce nejsou zrovna spolehlivé. Jako důkaz o tom, že nepotřebujeme Flash Player, nicméně komunikátor slouží. Do zdárného finále povede ještě dlouhá cesta.

ICTS24

Kritické bude vedle odladění to, aby WebRTC podporovaly další prohlížeče. V dalším krokem by si Mozilla měla najmou schopné designéry. Na to, jak je Hello navenek jednoduchý a jak málo funkcí obsahu, je obsluha zbytečně komplikovaná a málo intuitivní. Když už se s druhou stranou spojíte, dojde vám, že ani nemůžete regulovat hlasitost. Cesta do finále bude opravdu dlouhá.

Přidávání kontaktů momentálně připomíná hodně starou školu
Přidávání kontaktů momentálně připomíná hodně starou školu