Hlavní navigace

FLIF: nový bezztrátový obrazový formát je úspornější než PNG, JPEG 2000 i WebP

5. 10. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Jon Sneyers chce uspět tam, kde to pořádně nejde ani Googlu. Navrhl nový obrazový formát FLIF (Free Lossless Image Format) využívající bezztrátovou kompresi, jenž slibuje vyšší efektivitu než konkurenční PNG, JPEG 2000, WebP nebo BPG.

Dle testů, které provedl, je zabere totožný obrázek ve formátu FLIF o 37 % méně dat než JPEG 2000, o 35 % méně než PNG, o 22 % méně než BPG a o 15 % méně než WebP. I když z testovací metodiky nejhorší možný výsledek, stále je FLIF o 10 % úspornější než všechno ostatní.

FLIF je úspornější než jiné formáty
FLIF je úspornější než jiné formáty

FLIF ještě stále není dokončen, Sneyers ještě může změnit algoritmy (takže dnes komprimované obrázky nebudou kompatibilní s finálním dekodérem), ale hlavně chce přidat další funkce. Formát zatím podporuje šedou a barevnou RGB škálu plus obrázky s průhledností (RGBA). Barevná hloubka je až 16 bitů na kanál. Obrázky mohou být prokládané i progresivní a formát podporuje animace.

Zatím ale není dobře optimalizován, takže komprese i dekomprese je pomalá. FLIF také nepodporuje žádná metadata (EXIF, profily ICC, XMP…) ani jiné barevné prostory (CMYK, YCbCr…). Autor chce navíc přidat také možnost ztrátové komprese.

" frameborder="0" height="360" width="640">

FLIF je a bude zdarma pro všechny účely, navíc jde o open source formát (zdrojáky jsou na GitHubu). Sneyers jej zacílil především na mobilní web, kde se počítá každý ušetřený bajt. I proto podporuje progresivní kódování, díky kterému se bude obrázek načítat postupně spolu se stahovanými daty. To mu jde rychleji než PNG s prokládáním Adam7, viz video.

WT100

 

Jenže udělat úsporný formát nestačí, sám to ví třeba zmiňovaný Google. Navrhl otevřený formát WebP, který dokáže nahradit JPG, PNG i GIF. Jenže webdesignéři, tvůrci prohlížečů i grafických editorů jsou příliš konzervativní na to, aby desítky let staré formáty nahradili něčím novým. Když se tato snaha nedaří největší internetové firmě, jak se to povede Jonu Sneyersovi?