Proč O2 ruší FUP
- Surfování s FUPem narušuje „zákaznickou zkušenost“. Uživatelé se pak domnívají, že zpomalený internet je chybou sítě.
- „Bezplatně“, tedy nadlimitně, surfují 4 % uživatelů, ale ti přenesou 13 % veškerých dat. (O2 ale netvrdí, že oněch 13 % dat bylo spotřebováno s FUPem.)
- ČTÚ pracuje s výnosy operátora plus veškerým datovým objemem (tedy i FUP) při výpočtu velkoobchodních cen za data. Ty pak síťoví operátoři účtují virtuálům. Kdyby v extrémním případě všichni (a hodně) surfovali s FUPem, velkoobchodní ceny za megabajt by klesaly k nule.
- Není fér, aby někdo surfoval zadarmo a jiný za obnovovací balíček platil. Platící uživatelé tedy dotují ty, kteří už jedou jen na FUPu.
- Britští operátoři O2 nebo Tree či rakouský A1 rovněž zrušili FUP.
- O2 nebude do datového limitu počítat Spotify a v létě bude v různých akcích rozdávat datové balíčky (tzv. Datomat).
Zakázník by měl dostat na výběr
Zákaznická zkušenost je samozřejmě narušena, ale s tím se dá bojovat i jinak. Operátor může v informativních SMS hlasících vyčerpání 80 nebo 100 % dat říct jasně, že odteď bude surfování pomalejší, že to není chyba sítě. Nebo podobně jako T-Mobile může po vyčerpání dat přesměrovat uživatele na stránku, ve které si zvolí nákup nového balíčku, nebo odsouhlasí zpomalené surfování. Nebo může datové balíčky zvětšit při zachování ceny…
Bezplatný poslech Spotify je moc pěkná akce. Ale na rozdíl od konce FUPu je pouze dočasná (rok či dva podle tarifu) a navíc není dostupná pro všechny. Předplacenkáři mají smůlu. Nebudou mít FUP a Spotify jim spolkne data. Datomat je dočasná letní kampaň. Opět ji můžeme pochválit, ale podobné akce mají operátoři i o Vánocích a přece kvůli nim nebudou znevýhodňovat podmínky pro zbytek roku.
Operátoři i ČTÚ se mohou domluvit, aby se při výpočtu velkoobchodních cen zohledňovala jen „zaplacená“ data, nikoliv ta běžící přes FUP. Operátoři musí vědět, kolik přesně dat lidé spotřebovali bez placení.
Když fér, tak pořádně
A kdyby domluva neprošla, O2 se na datech propálených ve FUPu zahojí jinak. Jak, ptáte se? Daty, které O2 prodalo, ale lidé je nespotřebovali. Jestliže 4 % lidí vyčerpají datový balíček a jedou na FUPu, musí zde logicky být 96 % těch, kteří svá draze zakoupená data nevyužijí.
O2 jim je přitom nepřenese do dalšího měsíce. Propadnou. Stejně tak kyslík do dalšího zúčtovacího období nepřenáší ani nespotřebované SMS nebo minuty hovoru.
Když už jsme u těch minut, víte, že O2 u svých tarifů používá nefér účtování 60+60? Hovory počítá po celých minutách. ČTÚ, který reguluje ceny, přitom stanovil terminační poplatky se sekundovou tarifikací a cenou 0,27 Kč bez DPH za minutu.
Regulované ceny za minutu hovoru (zdroj: ČTÚ)
Vezměme si příklad. U předplacenky Na!Výběr stojí minuta hovoru 4,90 Kč s DPH. Tolik zaplatíte, ať už voláte sekundu, nebo celou minutu. Pokud jde hovor do sítě O2, žádné další náklady nevznikají. Pokud jde do cizí sítě, zaplatí O2 druhému operátorovi nanejvýš 0,27 Kč za minutu nebo 0,0045 Kč za sekundu.
Operátor samozřejmě chce (a musí) vydělávat, výnosy ze služeb pokrývají náročný provoz, modernizaci/budování sítí a ještě musí zůstat nějaký zisk. O2 se ale nemůže na jedné straně ohánět férovostí a na druhé pak používat nevýhodnou tarifikaci nebo uživatelům nechat propadávat zaplacené, avšak nespotřebované jednotky. To už vůči zákazníkům fér není.
O2 ukazuje, že to jde i jinak
České O2 argumentuje britským O2, které také zrušilo FUP. Proč si ale nevezme příklad ze slovenské pobočky, kterou dokonce vlastní. Slovenské O2 si FUP ponechalo (rychlost klesá na 48 kb/s), ale zároveň dává zákazníkům možnost jednorázově si obnovit datový balíček za 3 nebo 10 eur (podle tarifu).
Kdo chce automatickou obnovu, může si bezplatně aktivovat službu Datahit. Data se za měsíc obnoví maximálně třikrát, takže zákazníci nezaplatí více než 9 nebo 30 eur. Především se ale s aktivní službou nespotřebovaná data přenášejí do dalšího měsíce. Tam se čerpají přednostně. Pokud na konci měsíce zase něco zůstane, opět se to přenese dál. Maximálně se ale vždy přenese jen tolik dat, kolik je v základním datovém balíčku. Nelze data 11 měsíců škudlit a pak to naplno rozjet v prosinci.
Slovenské O2 má pochopitelně jiné problémy. Ne moc rozšířenou síť, ne vždy fajn ceny, ale protože je na trhu nejmenší, musí se snažit. A zrovna jeho politika FUP se službou Datahit ukazuje, že lze vyhovět všem. České O2 je naopak tak velké, že si může dovolit naštvat 4 % zákazníků. Nijak jej to neohrozí.