Raketa Ariane 5 včera z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně vynesla na oběžnou dráhu další čtyři satelity Galileo označené čísly 23 až 26. Evropský navigační systém postupně pokrývá Zemi od roku 2011, kdy se na orbitu dostaly první dvě družice. (Evropská kosmická agentura navíc ještě v letech 2005 a 2008 testovala dva satelity označené jako Giove A a B.)
Konstelace Galilea bude sestávat z celkem 30 satelitů, z toho 24 hlavních a 6 záložních. Na oběžné dráze je po včerejšku již 26 satelitů, ale plně funkční stav je zatím daleko. V ostrém provozu je totiž momentálně jen 14 družic.
Dvě z roku 2014 přistály na špatné oběžné dráze a dosud stále běží v testovacím provozu. Dvě jsou kvůli závadám mimo provoz. Čtyři satelity z loňského prosince jsou zatím rovněž jen v testovacím režimu. A včerejším čtyřem také potrvá, než se zapojí do běžného provozu. Další starty jsou v plánu až od roku 2020, to už proběhne díky novým raketám Ariane 6.
Galileo je společným projektem Evropské komise, Evropské kosmické agentury a Agentury pro evropský globální navigační satelitní systém. Jde o jedinou globální síť s civilní správou. Americkou GPS, ruský Glonass i čínské Beidou řídí tamní armádní složky. I to byl důvod, proč Evropská unie chtěla vlastní nezávislé řešení primárně určené pro běžné spotřebitele a komerční účely.
TIP: Broadcom do mobilů přinese lepší GNSS. Navigace se zpřesní až na 30 cm
Každý satelit váží přes 700 kg a raketa jej vynese do výšky 23 222 km, kde rovina jeho dráhy svírá s rovinou rovníku úhel 56°. V provozu by každý z nich měl být až 14 let. Galileo kromě základní služby nabízí i zvláštní šifrované kanály pro použití bezpečnostních složek a komerční sféru. V budoucnu bude fungovat i zpětný kanál, který pomůže záchranářům při hledání ztracených osob.
Přesnost v běžném režimu je jeden metr, komerční a bezpečnostní složby se dostanou až na 1 cm. V praxi mohou vyšší přesnosti dosáhnout i běžní smrtelníci, neboť mobily a zvláštní navigace umí současně využívat družice Galilea, GPS, Glonassu a často i Beidou. Na trhu se již objevují i telefony, které podporují nové pásmo L5/E5 (například Xiaomi Mi 8), které navigaci zpřesní až na 30 cm.