Trh s počítači nadále klesá. Již ve druhém čtvrtletí tohoto roku byly prodeje nejnižší od roku 2007. Ani se nepočítalo s tím, že by se trend začal výrazně obracet. Podle Gartnera se sice ve třetím čtvrtletí tohoto roku prodalo více strojů než v přechozím čtvrtletí, nicméně v meziročním srovnání platí, že bylo toto čtvrtletí hubenější o zhruba 10 milionů prodaných strojů. (Přesně řečeno jde o stroje dodané do obchodů, nikoli o reálné prodeje.) Jedná se o osmé čtvrtletí v řadě, kdy došlo k poklesu dodaných počítačů. Celkem bylo dodáno skoro 69 milionů strojů. Ačkoli stav není ideální, můžeme aspoň konstatovat, že se stále jedná o velký trh. Podle Gartnera čelí nezájmu o nové počítače obecně, jenž vyplývá z prodlužování životnosti stávajících strojů. Trh poškozuje také nezájem v rozvojových trzích. Ani poslední období, jemuž se přezdívá návrat do školy, propad nezvrátilo, bylo tentokrát slabé.
Předběžné odhady dodaných počítačů globálně podle Gartnera |
|||||
Dodávky ve 3. čtvrtletí 2016* |
Tržní podíl ve 3. čtvrtletí 2016 |
Dodávky ve 3. čtvrtletí 2015* |
Tržní podíl ve 3. čtvrtletí 2015 |
Meziroční změna |
|
Lenovo | 14 434 | 20,9 % | 14 789 | 20,2 % | -2,4 % |
HP | 14 058 | 20,4 % | 13 744 | 18,8 % | 2,3 % |
Dell | 10 111 | 14,7 % | 9 856 | 13,5 % | 2,6 % |
Asus | 5 397 | 7,8 % | 5 271 | 7,2 % | 2,4 % |
Apple | 4 946 | 7,2 % | 5 709 | 7,8 % | -13,4 % |
Acer | 4 613 | 6,7 % | 5 370 | 7,3 % | -14,1 % |
Ostatní | 15 386 | 22,3 % | 18 359 | 25,1 % | -16,2 % |
Celkem | 68 945 | 100 % | 73 098 | 100 % | -5,7 % |
*Tisíce jednotek. | Zdroj: Gartner |
Analytická firma provedla průzkum, kdy se spotřebitelek a spotřebitelů dotazovala na nákupy. Zjistila, že lidé používat až tři typy počítačů. Klasické počítače pak nemají takovou prioritu jako dřív, někteří lidé se mohou rozhodnout již nový počítač nikdy nekoupit. To se týká rozvinutých trhů. Rozvojové trhy naopak trápí fakt, že spotřebitelstvo zde nemá tak vysoké požadavky a nejsou příliš nuceni používat počítač jako pracovní stanici.
Jinými slovy řadě lidem dostačuje smartphone nebo tablet. Kdo počítač potřebuje, necítí potřebu upgradovat, takže pokud si nový stroj koupí, pravděpodobně to bude až v momentě, kdy doslouží ten stávající. Takže nic nového nevíme. Přestože se trh opět zmenšil, stabilizuje se. Proto dokázalo růst HP, za jeho růst jsou z většiny zodpovědné podniky. V USA se např. trh propadl jen o 0,3 %. Gartner do uvedených dat nepočítá Chromebooky a říká, že růst této kategorie předčil růst prodeje klasických počítačů.
Zdroj: Gartner