Hlavní navigace

GeForce 256: pomohou nové ovladače Fermi?

19. 5. 2010

Sdílet

Zdroj: Redakce

Před pěti dny Tom Petersen na blogu Nvidie zmínil intenzivní práci na nové generaci ovladačů pro grafické karty GeForce. Výrobce ze Santa Clary přeskakuje několik verzí a chystané ovladače ponesou označení 256 series. Je to taková pěkná reminiscence na čip z konce roku 1999, který se podílel na zvratu trhu herních grafických karet ve prospěch Nvidie a jako první také prosadil masověji T&L jednotku (absolutní prvenství opravdu patří jiné kartě). Jestli si Nvidia slibuje stejný úspěch, jako tomu bylo při vypuštění prvního herního GPU, to je samozřejmě čirá spekulace.

V každém případě ještě nemá jít o ovladač s podporou 3D Vision Surround: tedy hraní na třech monitorech (konkurenční Radeony mají Eyefinity) ale rovnou s podporou stereoskopického zobrazení. Jestliže Eyefinity je zatím velmi minoritní záležitostí, 3D stereo alespoň v počítačových hrách se také teprve rozkoukává, tak 3D Vision Surround už je těžká menšinovka. Navíc na ni potřebujete dvě GeForce v SLI, možná ji snad budou umět i nějaké duální karty.

Původně byla technologie demonstrována už v Las Vegas na začátku roku a čekalo se představení spolu s Fermi, ale asi je sladění 3D sterea a "správných deformací" pro tři monitory (technologie bezel correction, tedy počítání s rámečkem displeje, byla demonstrována také) docela tuhým ořískem, neboť ještě v blogpostu ze 14. 5. Tom přiznává vychytávání chyb a odložení driveru s podporou 3D Vision Surround někam do měsíce června.

Bude se ale jednat o stejnou sérii jako je už na pondělí 24. 5. připravený ovladač 256, který zatím přinese tedy jen jakési nové možnosti nastavení SLI a "několik" výkonnostních vylepšení na řadě GeForce GTX 400.

Na fóru Amtech a později Guru3D se objevilo rádoby srovnání výkonu nového uniknuvšího ovladače 256.76 se stávajícím 197.75. Problém by nebyl ani tak limit v rozlišení (1680 × 1050 px) ale hlavně rozdílné operační systémy (pokaždé Windows 7, ale nové drivery na 32bitové verzi, staré na 64bitové) a nakonec soudě dle počtu vykreslených snímků také třeba rozdílné tratě pro testování ve hře DiRT 2. A to byla mimochodem hra, kde byl naměřen nejsignifikantnější rozdíl.

MMF24

GeForce GTX 480/1680 × 1050 px/Win 7 (32 a 64-bit) 197.75 64-bit 256.76 32-bit
3DMark Vantage (Performance, GPU Score) 17 513 17 557
Crysis Warhead (ambush, DX10, enthusiast, 4× MSAA) 39,2 40,6
Call of Juarez DX10 benchmark (4× SSAA) 49,6 50,0
Devil May Cry 4 DX10 benchmark (4× MSAA) 159,4 161,8
Unigine Heaven 2.0  (4× MSAA, tesselation extreme) 34,7 35,0
Resident Evil 5 benchmark (4× MSAA) 135,9 139,8
Stalker Call of Pripyat (DX11, Ultra, CHS, tesselation, HDAO) 42,0 45,2
Colin McRae DiRT 2 (DX11, max. det, 4× MSAA)* 85,6 113,7

*... zřejmě různé tratě či alespoň jiný počet počítaných snímků, nesrovnatelné výsledky

Zdroj: Amtech, Nvidia

Autor článku