GeForce 9500 GT obsahuje nový čip G96, který bude zpočátku vyráběn 65nm výrobním procesem, během srpna se už začnou objevovat karty s 55nm jádry. G96 je velice podobný G84 (GeForce 8600), liší se zejména novým VP (Video Processor) třetí generace.
Nvidia tak i do svých samostatných GeForce dostává nejen plnou akceleraci MPEG-2 či H-264, ale i VC-1. Kromě toho podporuje čip 9500 GT i HDMI a DisplayPort, DVI-HDMI dongle by měly výrobci přikládat. Už předchozí generace VP podporovalo od ovladačů 170 series akceleraci DualStream. Nejnovější Blu-ray disky mají nabízet jakýsi BonusView (na GeForce 9500 GT určitým způsobem akcelerovaný) a používat ho třeba pro komentář režiséra k filmu...
...a Vista Aero současně při přehrávání Blu-ray.
Toto je konkurenční výhoda Nvidie proti Radeonům HD 3000, Radeony však v UVD navíc mají zahrnut i zvuk přes HDMI. UVD 2 v Radeonech HD 4800 umí dva streamy pro BonusView dekódovat také.
GeForce 9500 GT je cílena proti Radeonu HD 3650 a protože je svými papírovými parametry v 3D výkonu zřejmě někde mezi GeForce 8600 GT a 8600 GTS, tento úkol by měla zvládnout a být o něco rychlejší než HD 3650. Definitivně si počkáme na první nezávislé testy, takové výsledky naměřila Nvidia na čipové sadě nForce 750i SLI (Radeon měl k dispozici Intel X38, procesorem byl Pentium Dual-Core E2180, OS pak Vista32):
Lowend společnosti Nvidia by měl nyní vypada takto:
- GeForce 8400 GS 256 MB DDR2
- GeForce 8500 GT 512 MB DDR2
- GeForce 9500 GT 512 MB DDR2
- GeForce 9500 GT 512/256 MB DDR3
GeForce 9500 GT je dlouhá něco přes 17,5 cm, jedná se tedy o velikost srovnatelnou s Radeonem HD 3650. Maximální spotřeba karty je stanovena na 50 W, o úsporném režimu v nečinnosti nebo spotřebě při přehrávání HD filmu nic nevíme.
Velkým lákadlem nové GeForce mají být aplikace CUDA a PhysX. První pro běžné uživatele praktickou aplikací CUDA je konvertor videa BadaBoom.
Převod do H.264 dnešním GPU zřejmě sedí, 32 stream procesorů 9500 GT má stačit i na Cell v PlayStation 3. Alespoň pokud soutěžíte ve Folding@home:
PhysX má být hlavním tahákem GeForce v nadcházejícím období, Nvidia fyziku (chystanou do her jako Far Cry 2, Mirror's Edge nebo Bionic Commando) hodlá v balíku ovladačů pro všechny GeForce 8/9 přinést už příští týden (od té chvíle so zahrejete vše původně napsané pro Ageia PhysX PPU) a další balíky uvádět vždy s novými hrami. Nejvíce her s PhysX by mělo vyjít v listopadu, pak bude možné posoudit, nakolik je hraní áčkových her s PhysX nutností. Aktualizovaný seznam her s PhysX najdete na fóru HardOCP.
S cenou to zatím nevypadá tak růžově. Aby Nvidia odsunula na vedlejší kolej zavedený produkt v podobě Radeonu HD 3650, musela by nabízet o něco lepší výkon za stejné peníze. První část premisy splňuje, první karty objevivší se v cenících českých eshopů jsou však zatím dražší. Např.: Zotac GeForce 9500 GT s 512 MB GDDR3 pamětí a oním ideálním taktem 550/1600 MHz stojí 1660 Kč, kdežto Sapphire Radeon HD 3650 s 512 MB GDDR3 a taktem 725/1600 MHz stojí 1350 Kč. Oficiální cena Nvidie je 90 USD.
Cena kolem 1650 Kč by byla absurdní i z toho důvodu, že za malý příplatek pořídíte Radeon HD 3850, o kousek dráže pak GeForce 9600 GT, což jsou dvakrát výkonnější karty dostačující i na častější hraní. 3300 Kč za dvě GeForce 9500 GT SLI by pak i při průměrném škálování kolem 70 % vybízelo k poťukání si na čelo.
O cenách však píšeme dříve, než jsou karty dostupné v širším měřítku. Po příchodu levných značek na český trh a hlavně zahájení prodeje daleko rozumnější 256MB verze (ale s GDDR3) by karty mohly být k sehnání za cenu kolem 1200 Kč a pak budou více než zajímavé. Cena by tedy měla utvářet váš názor na nový produkt Nvidie. Něco s ní možná udělá i definitivní přechod na 55 nm a levnější výroba.
Na grafu níže už vidíte jen výsledky z posledního velkého testu grafických karet. Výkon GeForce 9500 GT by měl být o něco nižší než u GeForce 8600 GTS a celkově si 8600 GTS vedla jen o něco lépe než přetaktovaný Radeon HD 3650 TOP.
Z toho usuzuji, že bude potřeba cenou atakovat mnohem níže položené mety. Na druhou stranu, pokud by byla měření Nvidie ve výše uvedené tabulce správná, ukazovala by, že došlo k nějakému překopání architektury, které by způsobovalo, že je 9500 GT výkonnější než papírově silnější 8600 GTS. (dalšími klíči k vyřešení záhady by byla větší limitovanost procesorem E2180 v případě HD 3650 anebo velký pokrok v ovladačích 177.72, které pro GeForce 9500 GT Nvidia připravila – o obou si dovolím pochybovat) – aktualizace: podle prvních testů (např. ComputerBase) je GeForce 9500 GT s DDR3 pamětmi opravdu mírně rychlejší než GeForce 8600 GTS a nese si tedy nějaké prvky zefektivnění architektury z G94 (9600 GT):