Hlavní navigace

GeForce GTX 460, svěží vítr ve střední třídě (preview)

12. 7. 2010

Sdílet

Zdroj: Redakce

„The Hunter“ se představuje

GeForce GTX 460: pozdě, ale přece

Zatímco ATI vyložila všechny své trumfy na stůl už koncem minulého roku, Nvidia se až v dubnu/apríli zmohla na vydání GeForce GTX 480 a 470. V její nabídce však stále chyběla cenově dostupná karta pro širší hráčskou komunitu. Nvidia se proto snažila mezeru zalátat s GeForce GTX 465, jenže očesaný derivát GF100 nedokázala nabídnout za dostatečně nízkou cenu a od svých výkonnějších sourozenců karta zdědila také neduh v podobě vysoké spotřeby.

GeForce GTX 460 v referenčním provedení

Řešení nezáviděníhodné situace má přinést zbrusu nový čip označený GF104 a na něm založená GeForce GTX 460. Pokud někdo přirovnává GeForce GTX 480 k podobně nepovedenému Radeonu HD 2900 z léta roku 2007, pak je GeForce GTX 460 paralelou Radeonu HD 3800, který na podzim vytáhl ATI trn z paty. Nvidia ale GTX 460 stylizuje jako nástupce jiné karty z této doby: GeForce 8800 GT, která se po die-shrinku z 65nm na 55nm výrobní postup a několik přeznačení prodává dodnes, a souhrnně je G92 nejspíše nejúspěšnější grafický čip všech dob.



Jelikož náš šéfredaktor Mirek Jahoda si právě užívá dovolené, „pozdě, ale přece“ (v průběhu příštího týdne) očekávejte i recenzi GeForce GTX 460 na ExtraHardware. Děkujeme za trpělivost a zatím vám nabízíme souhrn těch nejdůležitějších informací a pohled na změny v architektuře, které se mezi čipy GF100 a GF104 odehrály.

Druhým sloganem pro GeForce GTX 460 je „DX11 Done Right“

Specifikace a ceny

GeForce GTX 460 se prodává ve dvou variantách, s kapacitami pamětí 768 a 1024 MB. Jádro GF104 je samozřejmě vyráběno 40nm technologií u TSMC, podporuje DirectX 11, CUDA, PhysX… ale to byste snad uhodli sami. Finální specifikace karet jsou následující:

  GeForce GTX 460 768 MB GeForce GTX 460 1 GB
CUDA cores 336 336
Texturovací jednotky 56 56
ROP jednotky 24 32
Paměťová sběrnice 192b 256b
Frekvence jádra 675 MHz 675 MHz
Frekvence shaderů 1350 MHz 1350 MHz
Frekvence pamětí (GDDR5) 3600 MHz 3600 MHz
TDP 150 W 160 W
Doporučená cena 4999 Kč s DPH 5799 Kč s DPH

Současně se standardními modely přichází na český trh také přetaktovaná edice Gainward Goes Like Hell, která má takt jádra 800 MHz (a tedy 1,6 GHz na stream procesorech) a 1 GB paměti. Její cena je 6399 Kč. Přetaktované verze chystají i jiní výrobci, do České republiky by ale v první vlně měly dorazit právě karty od Gainwardu.

Pro napájení používá GeForce GTX 460 dva šestipinové konektory a Nvidia se také chlubí tím, že délka je pouhých 21 centimetrů, takže se karta narozdíl od Radeonu HD 5830 vejde i do stísněnějších skříní. Pokud byste GeForce chtěli zaměstnat jako kartu pro HTPC, pak by vás také mohlo zajímat, že skrz HDMI výstup lze nyní posílat zvuk ve formátech Dolby True HD i DTS HD.

Že pro vás specifikace nové GeForce nejsou žádným velkým překvapením, neb jsme vás těmito informacemi pravidelně krmili už týdny předem? To nejzajímavější se totiž skrývá pod kapotou. Čtěte dál!

Jádro GF104 má neobvyklý obdélníkový tvar

Uspořádání jádra

GF104 samozřejmě náleží do rodiny Fermi, oproti GF100 ale doznala změn v uspořádání SM bloků. Opakování je matka moudrosti a tak si nejdříve osvěžme, jak vypadá jádro GF100:

Čtyři bloky GPC, každý obsahuje vlastní Raster Engine a čtyři SM po 32 CUDA cores. Každý blok obsahuje čtyři texturovací jednotky (dohromady 64) a vlastní Polymorph Engine (dohromady 16). Texturovacích jednotek je relativně málo, geometrického výkonu je zase zbytečně moc. Tato nevyváženost může být jedním z důvodů, proč má nejvýkonnější Fermi vzhledem ke svému výkonu nadměrně vysokou spotřebu. U GF104 ale nacházíme příznivěji vypadající rovnováhu:

Přestože počet stream procesorů klesl o čtvrtinu, na 384, počet rasterizérů a geometrických jednotek se snížil o polovinu. Hutnější SM bloky tedy obsahují po 48 CUDA cores; GeForce GTX 460 má jeden blok deaktivovaný. V plné síle a s vyšší frekvencí (Gainward ukázal, že rezerva je veliká) by hypotetický vyšší model GF104 mohl nahradit stávající GeForce GTX 470, být výrobně levnější a mít lepší provozní vlastnosti.

 
Navýšení počtu CUDA cores však zdaleka není jediná změna, která se v SM vůči GF100 odehrála.

  • Zdvojnásobil se počte texturovacích jednotek. Těch má tedy GF104 celkem stejný počet jako GF100, 64.
  • Zdvojnásobil se počtet jednotek SFU. SFU obstarávají matematické funkce jako sinus, cosinus, převrácená hodnota zlomku nebo odmocnina.
  • Zdvojeny byly dispatch jednotky pod warp schedulery. U GF100 každá dispatch unit uměla vyslat 16 vláken libovolným jednotkám (dispatchery obsluhují CUDA cores, load/store i SFU). Bohužel nevíme, jak přesně to funguje v nové konfiguraci. Ovšem čistě teoreticky (a proč jinak by to Nvidia dělala) tato změna může vést ke zvýšení efektivity práce výpočetních jednotek.

Beze změny naopak zůstal počet load/store jednotek, kapacita registru a sdílené L1 cache. Každý SM má také stále jeden PolyMorph Engine.

Výkon podle Nvidie

Výkon podle Nvidie

Nvidia považuje GeForce GTX 460 za nástupce modelu GTX 260. A protože teselace je budoucnost, u generace Fermi byl výrazně posílen geometrický výkon, do té doby neměnný:

Hlavním soupeřem nové GeForce je Radeon HD 5830. Ve hře Metro 2033 jej gigabajtová verze má rozdrtit s náskokem asi padesáti procent, podobným způsobem má kartu z červené stáje deklasovat i v benchmarku Unigine: Heaven.

Metro 2033 ocení, když si připlatíte za gigabajtovou verzi

A jednoznačné vítězství očekává Nvidia i v dalších hrách…


Dále se z materiálů Nvidie dozvídáme, že GeForce GTX 460 rozhýbe Far Cry 2 ve 3D Vision v rozlišení Full HD (1920 × 1080 px), s 4× AA a 16× AF. Oproti Radeonu HD 5830 by nová GeForce měla být i tišší. Celkové sdělení je jasné: GeForce GTX 460 bude pořádná pecka. A tentokrát jsem ochoten tomu i věřit – jednou se to přece podařit musí! Krom toho, Radeon HD 5830 je bez diskuzí nejslabší článek současné nabídky ATI a zaměřit se na jeho cenovou příčku byl od Nvidie velice chytrý tah.

Pokud vás preview a případně první zahraniční recenze přesvědčily ke koupi, na další stránce naleznete přehled těch zajímavějších (nereferenčních) karet od různých výrobců.

GeForce GTX 460 v rukou výrobců

Přetaktování jádra o 25 MHz a chladič DirectCu jsou argumenty ve prospěch TOP edice od Asusu.

EVGA osadila gigabajtovou verzi chladičem vyfukujícím teplý vzduch ven ze skříně…

…a na stejný princip vsadil i Zotac. Jeho karta jako by z oka vypadla vyšším modelům,ale stále má jen 21 cm.

Hned tři přetaktované edice nabídne již v první kapitole vzpomenutý Gainward. Na obrázku je Goes Like Hell s jedním gigabajtem paměti, dále bude k mání Goes Like Hell se 768 MB a ještě Golden Sample opět s 1 GB GDDR5.


Referenční provedení, avšak s hezkou divoženkou na potisku, zvolil Point of View.

Gigabytu byl jeden větrák málo, a tak své karty osadil chladičem Windforce. Jako jeden z mála nabízí jako nereferenční i variantu se 768 megabajty paměti. Obě verze má také Gigabyte z výroby přetaktované.

Nereferenční provedení obou variant GeForce GTX 460 nabízí i MSI.

CS24

A přehlídku uzavírá Palit, který nabízí gigabajtovou GeForce GTX 460 ve verzích Sonic a Sonic Platinum. Druhá jmenovaná, kterou vidíte na obrázku, pod jednotným krytem chladiče ukrývá zřejmě nějaké lepší žebrování.

A to je zatím o novince od Nvidie vše. V době psaní tohoto článku je již zveřejněna recenze serveru Expreview, který si jako tradičně s NDA nedělal velkou hlavu. O odkazy na další testy se můžete podělit v diskuzním fóru.