GeForce Now teď umí adaptivní obnovování G-Sync i na Macu, ale na PC konkurenci blokuje

9. 3. 2024

Sdílet

 Autor: Nvidia
Plynulý obraz s adaptivním obnovováním už se dá použít i při streamování her. Nvidia ho dokonce umožní i na konkurenčních grafikách, ale jenom na platformě Applu, ve Windows to nejde.

Nvidia nabízí už několik let svoji službu cloudového hraní, kdy se hry pouštějí na serveru místo na vašem vlastním PC a snímky k vám putují (ztrátově) komprimované jako video přes internet. Tato služba GeForce Now postupně dostávala režimy s vyšší kvalitou obrazu, které Nvidia prezentovala jako cloudovou GeForce RTX 3080 nebo později RTX 4080. Teď přibude jedna výhoda, kterou systém postrádal – adaptivní obnovování, které zamezuje různému cukání obrazu.

Cloud G-Sync

Nvidia nyní do GeForce Now 2.0.59 přidala technologii – nebo možná spíš funkci – označenou Cloud G-Sync, která umožňuje podobné adaptivní obnovování obrazu, jako poskytuje lokálně G-Sync nebo FreeSync. Adaptivní obnovování znamená, že snímky vykreslené GPU mohou být zobrazené okamžitě po svém dokončení a nemusí se čekat na příští pravidelný interval obnovování. Toto jednak zkracuje latenci mezi vstupem a zobrazením, zejména ale umožňuje plynulé zobrazení pohybu. Když je obnovování tradiční neadaptivní, jsou snímky zobrazeny vždy s určitou měnící se odchylkou od času, kdy se správně mají ukázat. A to způsobuje, že je pohyb trhaný a neplynulý.

Cloud G-Sync dodá hráčům používajícím GeForce Now onu výhodu plynulosti. Latence bude s GeForce Now (přestože se občas marketing snaží to různě přikrášlovat) vždy vyšší o ono zpoždění sítě, čas potřebný na kompresi snímku a podobně. Ale lze zachovat plynulost pohybu tím, že monitor na vašem lokálním zařízení bude zobrazovat snímky ve stejných reálných intervalech, v jakých je vyplivuje GPU na vzdáleném serveru.

GeForce Now

Autor: Nvidia

Cloud G-Sync nebude dostupné pro všechny uživatele. Zejména bude dostupné jen pro ty s dražším předplatným GeForce Now Ultimate. Je také vyžadován operační systém Windows 11 (22H2) nebo macOS Monterey a vyšší. Na televizích, mobilech či tabletech a při použití GeForce Now ve webovém prohlížeči není adaptivní obnovování podporováno.

Na macOSu můžete mít, jaké GPU chcete, na Windows jenom Nvidii

Striktně vzato asi Cloud G-Sync je spíše o tom, že lokální aplikace GeForce Now dostane podporu pro adaptivní zobrazování, v čemž už ale bude závislá na technologii poskytované lokálním GPU a zobrazovacím zařízení. Zde je to zajímavé. Cloud G-Sync má totiž fungovat nejen na počítačích s grafikou Nvidia a G-Sync, ale i se samostatnými a integrovanými grafikami od konkurence – na Radeonech od AMD i na integrovaných grafikách od Intelu. Podporováno je tedy i FreeSync. Ovšem tento konstruktivní přístup se zřejmě týká jen a pouze počítačů Apple s macOS (kde aplikace podporuje dokonce i ARM procesory Applu, také s adaptivním obnovováním).

Na Windows to ale má Nvidia uzamčené a podporuje zase jen svou vlastní platformu, takže pro použití Cloud G-Sync je vyžadována grafika od Nvidie. Minimálně musí jít o generaci GeForce GTX 1600 nebo RTX 2000 s architekturou Turing. Alespoň vám ale Nvidia dovolí použít i monitory, které nepodporují oficiálně G-Sync, FreeSync je vzato na milost.

bitcoin_skoleni

Požadavky Cloud G-Sync v GeForce Now

Požadavky Cloud G-Sync v GeForce Now

Autor: Nvidia, snímek Cnews

Nicméně možná to nebude omezení platné navždy. V dokumentu je použití „Intel GPU“ a „AMD GPU“ zmíněno, ovšem s poznámkou „Not supported at this time“. Je tedy možné, že časem Nvidia tento požadavek uvolní a GeForce Now s Cloud G-Sync půjde na noteboocích a počítačích s grafikami Intel či AMD používat.

Zdroje: Nvidia, Tom’s Hardware