Gigabyte Silent Cell: Má GeForce 9600 GT ještě co říct?

31. 7. 2009

Sdílet

 Autor: Redakce

G94: svého času optimum

U společnosti Gigabyte se v zásadě můžete setkat se třemi typy chlazení grafických karet:

  • referenčním (hlučnost dle návrhu Nvidia/ATI)
  • vlastním aktivním (povětšinou nějaký Zalman s vysoko nastavenými otáčkami bez automatické regulace)
  • vlastním pasivním (samozřejmě bezhlučné)

Do pasivů jsou v Gigabytu tak trochu blázni a jedná se o už jejich pátou generaci chladičů pro grafické karty bez ventilátoru. Kromě jedné nepovedené verze Silent-Pipe II (viz třeba minirecenze Radeonu HD 2600 XT s tímto chladičem) se jednalo pokaždé o velmi účinná řešení. Tedy za předpokladu, že nemáte skříň zabarikádovanou odhlučňovací hmotou a koncept Silent-Pipe má šanci pracovat.

Přečtěte si také:

U páté generaci dal Gigabyte sbohem názvu Silent-Pipe a testovaná GV-N96TSL-512I už nese chladič s názvem Silent Cell. Ten je možné opět najít i na výkonnějším (a více se zahřívajícím) Radeonu HD 4850.

Silent Cell vám krátce představí video od společnosti Gigabyte, uvidíte v něm mimo jiné teplotní mapu tohoto chlazení (ve srovnání právě se zmíněnou jednou nepovedenou verzí Silent-Pipe). Před koncem vám Gigabyte také nastíní, jak si představuje proudění vzduchu pro optimální práci Silent Cell (více pak na dedikovaném webu Silent Cell).

 

Je to už více než rok, kdy jsme jásali nad tím, že k GeForce 8800 GT, Radeonu HD 3870 a 3850 nám přibyla další karta se skvělým poměrem cena/výkon. GeForce 9600 GT (G94) oslňovala hned od uvedení navzdory papírovým parametrům až překvapivě dobrým výkonem, Nvidia to u tohoto čipu nikdy nepřeháněla cenou, navíc tu byla dobrá přetaktovatelnost. Více o tom, jak jsme GeForce 9600 GT tehdy viděli, prozradí tento původní článek. Dozvíte se v něm také více o vlastnostech a novinkách čipu G94.

Nvidia, jak známo, umí dokonale udělat grafickou kartu, která podá perfektní výkon ve hrách, jež frčí v době jejího uvedení. Platilo to třeba o sérii GeForce 7, velmi dobře to platí i o GeForce 9600 GT. Již v době uvedení jsem vyjádřil menší nejistotu nad tím, zda přece jen 64 stream procesorů neznamená trochu nemoderní kartu s horším potenciálem do budoucna a v tomto testu máme šanci si ověřit, zda GeForce 9600 GT už opravdu zestárla (přestože bohužel nemám naměřen Radeon HD 3870, jejího tehdejšího soupeře – něco ale určitě prozradí srovnání s Radeonem HD 4670).

9600 GT Silent Cell pár slovy o obrazem

Kartu jsem tentokrát odfotil do posledního detailu, většiny zajímavostí si na obrázcích všimnete asi sami. Nejdůležitější v kostce:

  • vyrobena v jedné z tchajwanských továren Gigabyte
  • požadavek na 12V větev zdroje: 24 A
  • šikovná redukce HDMI-DVI, kablík pro spojení se zvukovkou
  • nemá už analogový TVout (výstupy jsou DVI-I, D-Sub a HDMI)
  • GDDR3 paměti Hynix H5RS5223CFR NOC jsou při napětí 2,05 V určeny až pro 1000 (2000 efektivně) MHz
  • PCB je upraveno chladiči na míru, všimněte si polohy paměťových čipů a napájecích obvodů
  • konektor pro připojení ventilároru je stále přítomen
  • SilentCell kartu dělá nejen vyšší, ale také ji prodlužuje asi o 2 cm (naštěstí jsou vlastní designy 9600 GT od Gigabytu vždy kratší než referenční – zhruba 21 cm oproti 23 cm)
  • konektor pro napájení je ukryt pod mohutným pasivem, abyste do něj dostali napájení zdroje, musíte použít sílu a pasiv trochu odtlačit

Hlučnost

Hlučnost

Hlukoměr

Měření hlukoměrem jsou prováděna ze vzdálenosti 20 cm od větráčku karty a současně tak, aby na hlukoměr nesměřoval proud vzduchu z nějakého ventilátoru. Bočnice počítačové skříně je při testech hlučnosti odejmuta. Hlučnost okolí (ambient), resp. spíše sestavy používané pro testy hlučnost (jediným zdrojem hluku je disk WD7500AAKS v antivibračním kitu a zdroj Enermax Modu82+, oba od hlukoměru vzdáleny dále než karta), činí asi 36,5–37,5 dB(A).

  • GeForce GTX 260... referenční chladič (55 nm)
  • Radeony HD 4870... ref. chladič
  • GeForce GTS 250... Asus Dark Knight
  • Radeon HD 4770... ref. chladič (levnější varianta)
  • Radeon HD 4850, GeForce 9800 GT... ref. provedení
  • Radeon HD 4830... Sapphire („elipsa“)
  • Radeon HD 4730... Accelero L2 (PowerColor)
  • GeForce 9600 GT... Silent Cell
  • Radeon HD 4670... Ultimate (pasivní, Sapphire)

Hlučnost ve FurMarku

Naměřené decibely nejsou úplně vše, takže se pusťme ještě do subjektivního hodnocení:

  • Gigabyte GeForce 9600 GT SilentCell – pasivní chlazení samozřejmě žádný hluk nevydává, naměřené hodnoty jsou dány úrovní hluku okolí (ambient)
  • PowerColor Radeon HD 4730 – Accelero L2 bohužel nemá úplně tichý ventilátor, ani při vcelku nízkých otáčkách nebudou ozdobou silentPC. V základním nastavení je karta opravdu dost hlučná, pomocí manuální regulace (třeba v RivaTuneru) lze otáčky shodit ze 47 na 21 % a dostat ji alespoň na uspokojivou úroveň hluku. Teploty se pak v testovací skříni držely do 78 stupňů Celsia v idle. Naopak v zátěži už s otáčkami hlučnost tak dramaticky nestoupá a HD 4730 s Accelerem L2 z řady referenčních chladičů na dalších Radeonech HD 4700 a 4800 nijak zvlášť nevybočuje.
  • Sapphire Radeon HD 4890 Atomic – podobně jako u Radeonu HD 4870 Vapor-X je chod větráku velmi kultivovaný. Celkově jsou v profilu pro chlazení náročnějšího GPU na 1 GHz nastaveny vždy o něco vyšší otáčky, v idle je hluk ale i tak zhruba srovnatelný s GeForce GTX 200. Stejně jako u konkurenčních karet Nvidia dosáhnete i zde manuální regulací opravdu tichého chodu. V zátěži si pak větrák pro udržení rozumných teplot nemusí pomáhat tak vysokými otáčkami jako třeba u zmíněných GeForce GTX 200, což se odrazilo na naměření příznivých hodnot hluku ve FurMarku i Bioshocku.
  • ATI Radeon HD 4870 X2 – hlavně po regulaci skrze
    Catalyst Control Center se jedná o poměrně tichou kartu. V zátěži však
    rychle dochází ke zvyšování otáček, především druhé GPU, přes ně už jde
    teplý vzduch, je potřeba chladit pořádným proudem vzduchu. V delší
    zátěži se jedná už o opravdu velmi hlučnou kartu.
  • Gainward
    Radeon HD 4850 Golden Sample Goes Like Hell (GDDR5) – větrák je bohužel
    nastaven na 50 % otáček a výsledkem je poměrně silný aerodynamický hluk
    (naměřené decibely jsou relativně nižší než je nepříjemnost zvukového
    projevu karty: větráček vydává jakýsi vyšší a dost nepříjemný tón).
    Vzhledem k vcelku nízkým teplotám je možná regulace, přímo v Catalyst
    Control Center otáčky stáhnete na 20 % a aerodynamický hluk už je
    minimální. Bohužel cvrkot motůrku pokračuje, větrák od Everflow opravdu
    není tichošlápek. V zátěži se na vyšší otáčky většinou nedostanete, ve
    špatně větrané skříni (anebo při testu FurMark) kartu donutíte běžet na
    60 %, kdy už hluk není nijak výrazně horší.
  • Asus GeForce GTS 250 Dark Knight – vysoké
    otáčky při implicitních hodnotách pro idle (30 %) dělají z Dark Knighta
    velmi hlučnou kartu, alespoň že zrychlování větráku v zátěžu už
    nepřináší velké nárůsty hlučnosti. Bohužel ani po uživatelsky
    nepřátelské softwarové regulaci větráku na 21 % to s hlukem není o
    tolik lepší, navíc začíná být dobře slyšet motůrek (předtím přehlušen
    prouděním rychle hnaného vzduchu) i jeho jakési ošklivé periodické
    zvuky.
  • Sapphire Radeon HD 4770 – při základním
    nastavení (32 %) je větrák pro většinu uživatelů zřejmě dost tichý, u
    hodně perforovaných skříní uslyšíte trochu vrčení motůrku. Po regulaci
    na 20 % se sice teplota GPU rychle vyšplhá až někam na 80 stupňům
    Celsia, odměnou vám je ale opravdové ticho (na hranici měřitelnosti v
    mých podmínkách, ale i zcela zblízka při poslechu). V zátěži už větrák
    uslyšíte dobře, nejedná se však o nijak hrozný hluk. Ve Furmarku se
    ventilátor roztočil na 41 %, v Bioshocku pak na 39 % (viz graf hlučnosti karet v Bioshocku).
    Nepříjemné je jen občasné roztočení (asi na vteřinu) na vyšší otáčky,
    děje se tak naštěstí jen v 3D zátěži, nikoli v idle jako to dělaly
    první Radeony HD 4870 a lekaly vás tak při sledování filmů či
    surfování. Po startu PC o sobě dá na pár vteřin větrák dost vědět, ale
    není to taková síla jako třeba u GeForce 8800 GT.
  • Sapphire Radeon HD 4830 – testoval jsem verzi
    s vlastním chladičem Sapphire („elipsa“), který je velmi účinný, ale
    také dost hlučný. Alespoň s dvoužilovým kabelem, pozdější verze s PWM
    možná bude tišší. Tento chladič umí být také tichý, ale k nízkým
    otáčkám si musíte dopomoct sami regulátorem typu Zalman Fan Mate.
  • Nvidia GeForce 8800 GT – až na děsivý start
    povětšinou tichá karta, resp. tichá pro všechny, kdo nemají opradu
    silentPC pro noční práci či sledování filmů. Nevysoké otáčky malého
    větráku jsou vykoupeny vyššími teplotami, takže nižšího hluku už
    dosáhnete jen výměnou. Pozdější GeForce 8800 GT nebo 9600 GT měly
    podobný chladič, ale s větrákem většího průměru. S ním klesly jak
    teploty, tak hluk (hlavně ten při startu).
  • Sapphire Radeon HD 4850 Vapor-X – toto
    chlazení je opravdu velice tiché, 900 rpm v idle pro nevelký větrák s
    tichým motorkem neurazí ani opravdové milovníky ticha. V zátěži dosáhne
    větrák 1600 otáček za minutu, což při jeho konstrukci znamená pořád
    vcelku tichý chod.
  • Sapphire Radeon HD 4870 Vapor-X – „RV770 XT“
    potřebuje už trochu vyšší otáčky než HD 4850 se stejným chlazením,
    stále se ale jedná o dost tichou kartu, zřejmě nejtišší kartu ve své
    výkonnostní třídě. Maximální otáčky větráku mohou být ručně nastaveny
    na 4000 rpm, pak hlučnost stoupne na 59,6 dB(A). To je ale asi
    informace jen pro ty, kdo se honí za každým MHz při přetaktování, běžně
    se větrák točí jen 1200 rpm v idle, 2250 rpm při hraní (Bioshock) a
    2500 rpm v extrémní zátěži ve FurMarku.
  • Gainward GeForce GTX 275 – po startu vás plně
    rozběhnuté větráky docela vyděsí, v idle se ustálí na hodnotě pod 2000
    rpm. I to je tedy dost slyšet, nehledě na to, že je tam jakýsi
    periodický parazitní zvuk. Po regulaci (ze 40 na 20 %) přes software
    (přiložený ExperTool, RivaTuner, Precision) už nejsou větráky točící se
    na 1200 rpm tak hlasité, ale zmíněný zbuk je tam pořád. Naopak na 2700
    ot./min v zátěži není hlučnost až tak strašná, mnoho z výkonnějších
    karet umí být ve FurMarku hlučnějších.
  • Gigabyte Radeon HD 4890 – v idle se podobně
    jako u Radeonu HD 4870 jedná o poměrně tichou kartu, náhodné roztáčení
    větráku na max. jako u prvních HD 4870 se už nekoná. Stačí však chvilka
    v 3D zátěži a větrák se točí už na dost hlučných 2500 ot./min.
  • Gigabyte Radeon HD 4870 – v idle pro většinu
    hráčů určitě dostatečně tichá karta, ani v zátěži není hluk
    nesnesititelné. Spíše se jedná o hluboké šumění a bručení ventilátoru,
    který se typicky pohybuje na 1900–2100 rpm. Manuální regulací
    nedosáhnete tak nízkých otáček, jaké nastaví automatika, proto je
    hlučnost naopak o něco vyšší.
  • Nvidia GeForce GTX 280 – FurMark (3200 rpm a velký hluk nad 65 dB(A)) dokáže GTX 280 hodně vytočit, ve hrách jsou ale teploty nižší. A tím pádem i hluk, protože stačí 2100 rpm. V idle platí to stejné, co u GTX 260.
  • XFX
    GeForce GTX 260 SP216 – v idle do tichého počítače zdánlivě nevhodná,
    ale díky nízkému zahřívání stačí v RivaTuneru či Precision nastavit 25
    namísto 40 % otáček a rázem máte velice tichou kartu. V zátěži se umí
    větrák roztočit a foukat pořádně, jedná se ale o snesitelný hukot
    podobný projevu Radeonu HD 4870 v zátěži. Ve hrách se větrák točí
    většinou kolem 1700 rpm, ve FurMarku jde až na 2100 rpm.
  • Gigabyte Radeon HD 4850 Silent-Pipe IV – pasivní chladič opravdu žádný zvuk nevydává
  • Gigabyte
    GeForce GTS 250 – Zalman VF1050 je sice účinnou záležitostí, ale
    Gigabyte zase ten dolar za regulaci otáček musel ušetřit. Chladič bude
    tím nejhlučnějším ve většině běžných PC, díky vysoké účinnosti jej ale
    můžete manuálně (hardwarově) zregulovat. K tichému chodu postačí Zalman
    Fan Mate 2 za 80 Kč.
  • eVGA GeForce GTS 250 SuperClocked – referenční
    chladič nepříjemně překvapil. Zatímco stejně vypadající Cooler Master
    na 8800 GTS-512 se dal považovat za slušně tichý, ten na GTS 250 se
    projevoval hlubším vrčivým zvukem. Možná nebyl úplně v pořádku a jiný
    vzorek karty by byl lepší. Nefungovala bohužel ani manuální regulace,
    35 % otáček v idle se drželo, ať jsem zkoušel hýbat s čímkoli. Teplotní
    regulace ale funguje a v zátěži už je chladič celkem hlučný.
  • Gainward GeForce 9800 GTX+ – v idle není
    hlučnost tohoto chladiče nějak nesnesitelná, v zátěži už je Gainward
    ale hlučný hodně. Manuální softwarová regulace se mi opět nedařila.
  • Gigabyte Radeon HD 4850 – referenční chladič
    vypadající ten na Radeonu HD 3850 (jen s jinými lopatkami větráku)
    bohužel není tichý ani u druhého zkoušeného kusu. V idle to ještě jde,
    kvalitnější skříň zřetelné vrčení motůrku snad ještě odhluční. V zátěži
    už je vrčení dost zřetelné.

Spotřeba

Spotřeba

Sestava s přetaktovaným Core i7 920, 6 GB paměti a herní grafickou kartou už něco spořádá, hodnotám od 100 wattů v idle se tedy nedivte.

 

Gigabyte ke svým zdrojům řady Odin GT dodává zajímavou utilitu Power Tuner, ve které kromě regulace větráku, sledování teplot a dalších věcí můžete vidět i spotřebu sestavy. Nakolik jsou tato měření přesná, to nevím, ale vypadají docela jako čísla korelující se spotřebou na wattmetru, jen tentokrát bez (ne)účinnosti zdroje.

Teplotní testy

Teplota

Takty grafické karty jsou bohužel i v idle pořád stejné, teplota 46 stupňů Celsia je s pasivním chlazením stále velmi dobrá.

V plné zátěži se v běžné skříni (Centurion 534) teplota jádra pohybuje kolem 75 stupňů Celsia.

Jak vypadá průběh teploty GPU v extrémním Stability Testu, ukazuje screenshot přímo z FurMarku:

Teplotu GPU jsem odečítal z programů GPU-Z a RivaTuner (pro všechny karty oba programy ukazují stejné hodnoty) zhruba po 10 minutách klidu ve 2D prostředí Windows Vista.

Teplotu z extrémní 3D zátěže programu Furmark odečítám poté, co křivka teploty přestane růst. Spouštěcí soubor je přejmenován na etqw.exe.

Přetaktování

Přetaktování

Těšil jsem se, že s nástrojem Gamer HUD budu moci opět vyzkoušet zvýšit napětí G94 a dostat se někam vysoko nad 800 MHz pro jádro a třeba i 2 GHz pro stream procesory, ale nestalo se tak. Přestože jsem stáhl poslední verzi plného Gamer HUD, objevil se mi nápis Lite a možnost změny napětí (ani pro paměti) k dispozici nebyla. Nástroj můžete ale použít pro sledování teploty a vytížení GPU, stejně jako pro přetaktování bez zvedání napětí.

Já jsem nakonec použil pro mě příjemnější eVGA Precision a po delší době ověřování v Crysis Warhead (v 3DMark06 Canyon Flight nebyla pro paměti problém ani frekvence nad 1100 MHz) jsem našel stabilní frekvence 767/1850/2080 MHz (jádro/stream procesory/paměti efektivně).

Následovalo praktické ověření nárůstu výkonu (testováno opět právě v Crysis Warhead, DX10, gamer, mapa ambush, 1920 × 1200 px, bez MSAA) s takovýmto průběhem:

  • na 650/1625/900 MHz předvede 9600 GT 15,1 fps
  • na 767/1850/900 MHz pak 16,3 fps
  • na 650/1625/1040 MHz to bylo znovu jen 15,1 fps (brán přitom vždy druhý průchod)
  • na 767/1850/1040 MHz 16,9 fps

Nárůst výkonu po přetaktování dosáhl v Crysis Warhead tedy 11,9 %.

Testovací konfigurace: hardware a software

Testovací konfigurace

Hardware

  • monitor: HP LP3065 (30", 2560 × 1600 px, S-IPS)
  • procesor: Intel Core i7 920 (20× 166 MHz = 3,33 GHz, Turbo Boost: 3,5 GHz)
  • základní deska: Gigabyte GA-EX58-UD5 (Intel X58)
  • paměti: 6 GB Kingston DDR3-1866 (1000 MHz, 7-7-7-20, 1,5 V)
  • pevný disk: Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)
  • optická mechanika: Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM)
  • zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
  • skříň: Cooler Master Centurion 534
  • chladič CPU: Scythe Mugen 2 + Noctua NT-H1
  • systémové větráky: Arctic Fan12 PWM + Cooler Master 12 cm @ 800 rpm

Cpu-Z w/ Turbo

Operační systém a ovladače

  • Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 (64-bitová verze)
  • ATI Catalyst 9.4 (změněný INF) pro Radeon HD 4670
  • ATI Catalyst 9.5 pro Radeon HD 4730/4770/4850/4870/4890 a 4870 X2
  • Nvidia GeForce 185.65 pro GeForce GTX 260/275/285
  • Nvidia GeForce 185.85 WHQL pro GeForce 9600 GT/9800 GT/GTS 250

Testovací software

  • 3DMark Vantage (1.1)
  • Bioshock (demo)
  • eVGA Precision (1.5.1)
  • Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool (0.31)
  • Furmark (1.6.0)
  • GPU-Z (0.3.3)
  • NiBiTor (4.9)
  • RivaTuner (2.24)
  • TechPowerUp Radeon BIOS Editor (1.2)
  • Window Clippings (2.3)

Herní testy

  • Assassin's Creed (1.01/1.02, DirectX 10.1, 2008/04)
    • Metacritics: 79 % (users: 82 %), Gamerankings: 80 %
  • Call of Duty: World at War (1.3, DirecX 9.0c, 2008/11)
    • Metacritics: 83 % (users: 69 %), Gamerankings: 84 %
  • Crysis Warhead (1.1.1.687, DirectX 10, 2008/08)
    • Metacritics: 84 % (users: 82 %), Gamerankings: 85 %
  • Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0, OpenGL, 2007/09)
    • Metacritics: 84 % (users: 83 %), Gamerankings: 84 %
  • Far Cry 2 (1.02, DirectX 10.1, 2008/10)
    • Metacritics: 85 % (users: 55 %), Gamerankings: 85 %
  • Mirror's Edge (1.01, DirectX 9.0c, 2009/01)
    • Metacritics: 80 % (users: 81 %), Gamerankings: 80 %
  • Race Driver GRID (1.2, DirectX 9.0c, 2008/05)
    • Metacritics: 87 % (users: 76 %), Gamerankings: 88 %
  • S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1.5.07, DirectX 10.1, 2008/09)
    • Metacritics: 75 % (users: 77 %), Gamerankings: 73 %
  • The Elder Scrolls IV: Oblivion (1.2.046, DirectX 9.0c, 2006/03)
    • Metacritics: 94 % (users: 75 %), Gamerankings: 93 %
  • Tom Clancy's H.A.W.X. (demo, DirectX 10.1, 2009/03)
    • Metacritics: 73 % (users: 85 %), Gamerankings: 77 %
  • Trackmania Nations Forever (2.11.11, DirectX 9.0c, 2008/04)
    • Metacritics: 84 % (users: 87 %), Gamerankings: 87 %
  • World in Conflict (1.008, DirectX 10, 2007/09)
    • Metacritics: 89 % (users: 76 %), Gamerankings: 89 %
  • Zaklínač (The Witcher, 1.3, DirectX 9.0c, 2007/10)
    • Metacritics: 81 % (users: 93 %), Gamerankings: 81 %

Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065

Za poskytnutí procesoru Intel Core i7 920 děkujeme společnosti Czech Computer

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston

Kingston

Za poskytnutí základní desky GA-EX58-UD5 a zdroje Odin GT děkujeme společnosti Gigabyte

Mugen 2 v bedně

Za zaslání Blu-ray mechaniky děkuji společnosti Lite-On IT

Za poskytnutí teplovodivé pasty Noctua NT-H1 děkujeme společnosti RASCOM Computerdistribution

Za poskytnutí chladiče Scythe Mugen 2 děkujeme společnosti Scythe

Assassin's Creed (DX10.1)

Assassin's Creed

Pro měření použijte FRAPS, do volby automatického vypnutí po nějakém čase zadejte 72 sekund. Ve hře nastavte všechny detaily na maximální hodnoty, vypněte vertikální synchronizaci. Anti-aliasing se nastavuje také ve hře (vzorkování) a hodnota 3/3 by měla odpovídat 4× MSAA. Ten si lze ale dopřát jen do rozlišení 1680 × 1050 px včetně.

Po nastavení musíte mít hru uloženu na začátku prvního města (Masyaf), dole u studny (můžete využít i můj profil právě s takovou uloženou pozicí). Poté od studny vyběhněte ulicí nahoru (snažte se vyhýbat srážkám s kolemjdoucími, malé škobrtnutí ale nevadí. Používejte běh (pravé tlačítko myši), ale ne sprint (mezerník)) až k sekvenci ukazující pevnost. Po jejím skončení se otočte a vraťte se k domu, na který vylezete po žebříku. Dojděte až na jeho roh tak, abyste viděli z města pod vámi co nejvíce. Takto setrvejte několik vteřin a logování FRAPS se samo vypne. I při seběvětší snaze o co nejpodobnější opakování je v měření jistá malá dávka nepřesnosti (při naučení se průchodu se lze vejít do chyby 2 %).

AC

AC2

Call of Duty 5: World at War (DX9)

Call of Duty 5: World at War

Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane, spusťte FRAPS. Po výskoku z vybuchlého tanku držte stále klávesu pro pohyb vpřed, FRAPS po chvíličce sám přestane logovat. Měření jsou opakovatelná s velmi malou odchylkou.

Crysis

 

Crysis Warhead (DX10)

Crysis Warhead

K otestování výkon v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Abych měl měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. V tomtom druhém průběhu rovněž zaznamenám podrobný FRAPSLOG. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL)

Enemy Territory: Quake Wars

Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře.

Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.

Far Cry 2 (DX10.1)

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.

Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.

 

Mirror's Edge (DX9, PhysX)

Mirror's Edge

Přesné testování v Mirror's Edge je usnadněno naskriptovaným průchodem FlybyFlight (spustíte např. takto: "D:\Hry\Mirror's Edge\Binaries\MirrorsEdge.exe" -FlybyFlight), který prolétne pokaždé stejně části děje v epizodě Flight. Před spuštěním testu nastavte FRAPS na 62 vteřin, pak je důležité, abyste začali logovat hned po načtení lokace. V TdEngine.ini je třeba vypnout položku bSmoothFrameRate (nastavte na False), rozšířenou PhysX i maximální detaily zapínám přes menu hry.

Lokace v benchmarku je mimochodem také první místo hry, kde při skutečném hraní a zapnutou rozšířenou fyzikou bez akcelerace PhysX dojde k hrubým propadům výkonu. Více v článku Mirror's Edge, PhysX, GeForce, Radeony a procesory.

 

Race Driver GRID (DX9)

Race Driver GRID

FRAPS nastavte na vypnutí po 31 vteřinách. Po spuštění hry s nainstalovanou záplatou 1.2 zvolte v nabídce Race Day. Všechno mimo lokace (Location) a okruhu (Route) ponechte, tyto změňte na Milan a Castello Circuit B. V následující obrazovce vyberte start až za všemi dalšími auty (Grid Position: Back). Ihned po načtení trati spusťte FRAPS a startujte schválně pomalu: tak, abyste se drželi stále kousek za ostatními. To vydržte až do první prudší zatáčky, v níž akorát vyprší lhůta 31 vteřin a logování FRAPSu bude u konce.

Veškeré detaily jsou nastaveny na maximální hodnoty (Overall Detail: Ultra), anti-aliasing je zapínán rovněž přes menu hry. Změna rozlišení bohužel vyžaduje restart.

 

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (DX10.1)

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

U pokračování hry ze zóny kolem Černobylu jsem si opět vystačil hned s prvním táborem. Tentokrát jsem měření zjednodušil a udělal jej jednak přesnějším a rovněž srovnatelným se serverem PC Games Hardware. Jinými slovy využívám uloženou pozici PCGH (Users\Public\Documents\stalker-stcs\savedgames), která nejenže obsahuje výkondrásající paprsky vycházejícího slunce (god rays), ale stačí u ní po načtená spustit FRAPS, držet klávesu W pro pohyb vpřed a FRAPS vypnout před naražením do plotu. Měření je tak poměrně dost přesné.

Používám takřka plné detaily, náročný režim Enhanced full dynamic lighting (DX10), všechny legrace jako SSAO zapnuty. Jen anti-aliasing průhlednosti už nezapínám. Zapnutí či vypnutí anti-aliasingu vyžaduje restart hry, rozlišení nikoli.

Enhanced full dynamic lighting je režim, který umožní zapnout několik funkcí jako třeba Volumetric Smoke či Wet Surfaces (více v tomto srovnání). U karet ATI Radeon zapínám podporu DX10.1 (zlepšuje výkon, obraz nechávám při stejném nastavení), anti-aliasing průhlednosti budou snad stíhat grafické karty nějaké další generace. Jen pro zajímavost: DX10.1 režim tohoto A-tested objects vyhlazování je asi hezčí, ale náročnější.

 

The Elder Scrolls IV: Oblivion (DX9)

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny (The West Weald). Testuji s maximálními detaily a HDR. Soubor s nastavením (vše na maximum) a uložená testovací pozice ke stažení: zde.

Anti-aliasing i anizotropní filtrování vynuťte v ovladačích, v souboru Oblivion.ini se přesvědčte, že máte vypnutou vertikální synchronizaci (iPresentInterval=0). Po spuštění hry si nahrajte mou uloženou pozici číslo 260 a po načtení ihned začnětě logování FRAPSem a pohyb vpřed. Držte stále klávesu pro pohyb vpřed, dokud se neobjeví nápis upozorňující na to, že dále už nemůžete. Když nastavíte automatické vypnutí FRAPSu po 34 vteřinách, nic taky nezkazíte.

 

Tom Clancy's H.A.W.X. (DX10.1)

Tom Clancy's H.A.W.X. (DX10.1)

V arkádovém simulátoru bojových letadel lze využít nejen DirectX 10 pro efekty jako SSAO či volumetrické paprsky, ale také DirectX 10.1. Tuto revizi lze použít jak pro zrychlení hry na kartách, které ji podporují (což činím), nebo pro zlepšení obrazu nastavením SSAO na very high (což kvůli porovnatelnosti výsledků s kartami bez podpory DirectX 10.1 nečiním).

V nabídce s grafikými nastaveními je i tlačítko spouštějící zabudovaný benchmark, což v praxi znamená oblet města. Průběh loguji samozřejmě i FRAPSem, výstupem benchmarku jsou totiž jen dvě celočíselné hodnoty (průměrné a trošku nepochopitelně rovněž maximální fps).

Trackmania Nations Forever (DX9)

Trackmania Nations Forever

Trackmaniu hraje nejen ve světě, ale i v ČR obrovský počet hráčů, hra má navíc zabudovanou možnost benchmarku. Ten používám pro realistické a současně přesné měření i já. Detaily mám nastaveny na maximální hodnoty, anti-aliasing i anizotropní filtrování zapínám přímo přes možnosti hry a nastavením stínů na komplexní překračuji nejnáročnější předdefinovaný profil.

 

World in Conflict (DX10)

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds (voda odráží oblaka), anizotropní filtrování navýšil na 16×). Používám vestavěný benchmark.

Zaklínač (The Witcher) (DX9)

Zaklínač (The Witcher)

Opakovatelné testování v Záklínačovi není úplně jednoduché. Pro měření je samozřejmě používán nástroj FRAPS, detaily i anti-aliasing a anizotropní filtrování nastavuji v nabídce hry. Verze hry 1.3 a grafické karty s více jak 512 MB paměti by měly nabídnout i 4× AA přímo ve hře. U karet Nvidia GeForce funguje spolehlivě i vynucení anti-aliasingu v ovladačích, u karet ATI Radeon bohužel ne. Jakmile v ovladačích zvolíte 4× AA (MSAA, Box), vypne se anti-aliasing ve hře. A to bez ohledu na to, zda jej máte v menu hry zapnutý či vypnutý. Toto alespoň platí pro ovladače Catalyst 9.3.

Každopádně po načtení uložené pozice z Lesa na Blatech se otočte přímo na vstupní bránu do háje druidů, stiskněte klávesu pro pohyb vpřed a současně odstartujte logování FRAPSu (typicky F11). Projděte co nejpříměji, vyhněte se co nejmenším úkrokem ze směru. Logování vypněte v bažině, kde už opravdu dále směrem kupředu jít nejde. Měření jsou opakovatelná s překvapivě malou odchylkou, problémem je jen počasí. Jakmile načtete uloženou pozici a na Blatech prší, rovnou ji nahrajte znovu a doufejte ve vyčasený den (častější případ). Výkon karet je při deštivém počasí nižší. Při benchmarkování používám pohled přes rameno (F3).

Více v článku Zaklínač (The Witcher) vs. hardware: tweakguide.

3DMark Vantage

3DMark Vantage

Vantage

Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.

GeForce 9600 GT, 512 MB, performance:

Radeon HD 4730, 512 MB, performance:

Radeon HD 4830, 512 MB, Performance:

4830

Radeon HD 4770, 512 MB, Performance:

CrossFire Radeon HD 4770, 512 MB, Performance:

Radeon HD 4670, 512 MB, Performance:

4830

 

SLI GeForce GTX 260, 896 MB, Performance (GPU PhysX On):

GeForce GTX 260 (SP216), 896 MB, Performance:

GTX260

SLI GeForce 8800 GT, 512 MB, Performance (GPU PhysX On):

GeForce 8800 GT, 512 MB, Performance (CPU PhysX):

HD4890

GeForce 8800 GT, 512 MB, Performance (GPU PhysX):

HD4890

GeForce GTX 275, 896 MB, Performance:

HD4890

Radeon HD 4890, 1 GB, Performance:

HD4890

Radeon HD 4870, 1 GB, Performance:

HD4870

GeForce GTX 285, 1 GB, Performance:

GTX285

GeForce GTS 250, 1 GB, Performance (s PhysX – ovlivňuje CPU score i celkové skóre):

Radeon HD 4850, 1 GB, Performance:

GeForce 9800 GTX+, 512 MB, Performance:

Radeon HD 4850, 512 MB, Performance:

Implicitním nastavením a také jediným, které si můžete v neplacené verzi 3DMarku Vantage zkusit, je Performance. To zvolí rozlišení 1280 × 1024 px, nastavení shaderů „performance“ a post-processsing 1:2. Po registraci získáte přístup také k profilům Entry, High a Extreme.

Nastavení shrnuje tato tabulka přímo od Futuremarku:

Shrnující grafy a verdikt

Shrnutí výkonu

Každá hra se na výsledném skóre tedy podílela vahou 1/13. Pět her využívá rozhraní DirectX 9.0 (většinou i vymoženosti verze 9.0c, tedy shader model 3.0), jedna OpenGL, dvě DirectX 10 a čtyři pak nejnovější DirectX 10.1. Akceleraci PhysX skrze GPU dokáže využít jeden titul v jednom z použitých nastavení. Komu započítání proprietární technologie ve shrnutí (váha 1/26) nesedí, může se podívat na shrnutí výkonu bez GPU PhysX (graf pro 1680 × 1050 a 1920 × 1200 px).

Celkový výkon byl dán do kontextu s aktuální cenou, za kterou modely obsažené v testu koupíte.

  • zdrojem cenového průzkumu byly obchody:
  • byla brána vždy cena nejlevnější karty daného modelu (ze všech čtyř obchodů)
  • pouze karty dostupné v 24. července 2009 skladem, výjimky jsou vyznačeny
  • všechny ceny jsou vč. DPH

Radeony HD 4770 a HD 4830 jsou zvýhodněny
počítáním s cenou, za kterou jste je 24. 7. 2009 ve čtyřech sledovaných
obchodech nemohli koupit (resp. nebyly dostupné skladem). První jmenovaný se objevuje jako dostupný vždy jen v krátkých vlnách, druhý zřejmě končí a doprodává se. Proto jsou tyto karty také v grafu vyznačeny pomocí (*).

Komu by se mohlo takové zjednodušující shrnutí zdát zavádějící, pro něho mám shrnutí rozlišující výkon v jednotlivých herních titulech. Ono jediné číslo pro každou hru vzniklo též průměrem ze dvou měřených hodnot (nastavení) u každé z her.

Verdikt

GeForce 9600 GT výkonem přesně zapadla mezi Radeon HD 4670 a HD 4730 (trochu blíže druhému jmenovanému). Příplatek několika stokorun na karty jako GeForce 9800 GT, GeForce GTS 250 či Radeon HD 4850 je pro častějšího hráče rozumnou investicí; občasný hráč jeden až tři roky starých her pro změnu s GeForce 9600 GT chybu neudělá.

Zajímavější je ale provedení Silent Cell od Gigabyte. Chladící plocha pasivu je opravdu nemalá a i v běžné skříni byly teploty GPU pod tímto pasivem sympaticky nízké. Jedinou kaňkou na vysvědčení (ale možná spíše Nvidie než Gigabytu) byly pády v Crysis Warhead s náročným ovladačem série 185. Pro tento test jsem musel nainstalovat starší (a méně výkonný) ovladač 182.

Silent Cell je jako pasiv lepší než předchozí generace (Silent-Pipe IV), daní za to jsou ale rozměry a na rozdíl od Silent-Pipe IV nemůžete tak snadno a elegantně nasadit 80 či 92mm ventilátor přímo na pasiv. Ve srovnání s předchozí GeForce 9600 GT Silent-Pipe IV se Gigabyte v mnohém pohoršil: takty v idle už nejsou snižovány, s Gamer HUD nebylo možno měnit napětí, délka karty byla příznivější u předchozího modelu a ten byl také továrně přetaktován a vy jste s ním pak dalším přetaktováním mohli dosáhnout vyšších frekvencí. Silent Cell 9600 GT má zase výhodu v podobě modernějších videovýstupů.

Pro zájemce opět přikládám kompletní logy z FRAPSu (a duplicitně pak ještě CSV z Far Cry 2) a screenshoty pořízené při měření této GeForce 9600 GT. Stahovat můžete z tohoto odkazu (cca 4,6 MB, ZIP)

Gigabyte GeForce 9600 GT Silent Cell, 512 MB (GV-N96TSL-512I)

+ bezhlučné chlazení
+ pořád velmi dobrý poměr výkon/cena

+ nízké teploty
+ rezerva pro přetaktování

– rozměry
– na novější hry už je lepší koupit výkonnější kartu
– předchozí Silent-Pipe IV byla v lečcems lepší
– nestabilita v Crysis Warhead s ovladači 185 series

ICTS24

Za zapůjčení grafické karty Gigabyte GV-N96TSL-512I děkujeme společnosti T.S.Bohemia