Hlavní navigace

Před 15 roky Gmail spustil revoluci e-mailu. Nebyl jen žertem Googlu

1. 4. 2019

Sdílet

Je to tak, stárneme, neboť svého času revoluční e-mailová služba od Googlu oslavila už 15. narozeniny. Gmail s ohledem na den uvedení, tj. 1. dubna 2004, mohl připomínat žert, ale Google to myslel vážně. Tehdejší směšné konkurenci ukázal záda. Předvedl využití moderních webových technologií k tomu, aby nebylo nutné kvůli všemu znovu načítat schránku. Ukázal, že webová aplikace může být dostatečně propracovaná, aby nahradila tradiční nativní programy.

Startovní gigabajt místa nebyl ani zdaleka samozřejmostí (v té době Hotmail nabízel 2MB, Yahoo Mail zase 4MB schránku), antispamové filtry byly slabé. Google ukázal nový směr vývoje – pracujeme s webovými aplikacemi a data ukládáme do cloudu, takže s nimi lze pracovat odkudkoli. Byl to jiný svět, než jaký do té doby představovalo stahování pošty ze serveru na lokální úložiště počítače.

E-mail nové generace

Google také nechtěl, abychom e-maily mazali, ale ani třídili. Spolu s archivací se klíčovou funkcí stalo kvalitní vyhledávání. Ve své době ani nebylo obvyklé řazení konverzací do vláken. Kdo třídil, mohl začít využívat oproti složkám flexibilnější systém štítků. Postupně na sebe Gmail nabaloval další a další funkce, mj. integrovaný chat, IMAP, panelové prostředí, prioritní poštu apod.

Jedna z nejstarších verzí Gmailu (foto: Kevin Fox) Jedna z nejstarších verzí Gmailu (foto: Kevin Fox)

V určitém bodě vývoje už ale byl natolik propracovaný, že Google usnul na vavřínech. Nebo neviděl prostor pro inovaci. Např. koncept prioritní pošty Gmail přejal až po Outlooku.com, kterého bychom se ovšem bez konkurence služby od Googlu nejspíš nedočkali. Sedm let pak trvalo, než Google připravil redesign. Dnes Gmail nadále platí za špičkovou službu ve svém oboru.

Je největší, podle Googlu jej používá 1,5 miliardy lidí. Nesmíme zapomenout, že Gmail má také kontroverzní stránky. Nejpalčivějším problémem pro některé se stalo čtení e-mailů robotem, takže pak Google mohl zobrazovat relevantní reklamy. Časovou osu s nejdůležitějšími milníky si můžete připomenout ve článku, který jsme věnovali 10. narozeninám Gmailu.

WT100

Čerstvé novinky v Gmailu

Od poslední redesignu reklamní gigant Gmail průběžně vylepšuje, jedná se zpravidla o drobnosti a malé evoluční kroky. Při příležitosti 15. narozenin oznámil pár dalších novinek. Chytré našeptávání navrhovalo, co napsat, ale jen v pár jazycích. Na řadu nově přichází francouzština, španělština, portugalština a italština. I když je chytřejší, zatím nám nemá moc co nabídnout.

Užitečnější pro nás bude plánování odeslání zprávy. Součástí důvěrně známého tlačítka pro odeslání najdete nabídku s možností zpožděného odeslání. Osobně ji zatím nevidím, ale tak to s novými funkcemi bývá, že distribuce je postupná. Nedávno Google představil formát pro dynamické zprávy, které vám umožňují interagovat, aniž byste opustili e-mail. Např. Google Docs vás takto nechají rovnou odpověď na komentář.

V Gmailu můžete naplánovat odeslání zprávy (animace: Google) V Gmailu můžete naplánovat odeslání zprávy (animace: Google)