Google chce odstranit YouTube pro WP, zabíjí otevřenost [komentář]

16. 5. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Googlu se nelíbí YouTube bez reklam

Na včerejší konferenci Google I/O 2013, z níž jsme vám přinesli dlouhatánský report, po nekonečně dlouhém předvádění novinek vystoupil nečekaně Larry Page. Odpovídal na otázky z obecenstva a zmínil také špatnou spolupráci s některými subjekty, konkrétně pak s Microsoftem. Vadí mu technologie, které si spolu netykají. Z úst zástupce společnosti to vyznělo nanejvýš pokrytecky. Vezměme si jeden z nejčerstvějších případů.

Tip : Google I/O 2013: bez nového Androidu, ale s hromadou jiných novinek

Google oznámil, že ukončí podporu redmondského protokolu Exchange ActiveSync pro synchronizaci s různými zařízeními, jejíž součástí je e-mail, kalendář nebo kontakty. Chvástal se tím, jak podporuje otevřené technologie, a že prý konkrétně k synchronizaci kalendáře můžeme nadále používat protokol CalDAV. Jenže o pár týdnů jeho podporu ukončil – tedy, rozhodnutí nabude platnosti až na podzim. Nahradí ho vlastním uzavřeným API.

Googlu se nelíbí YouTube bez reklam

Microsoft nedávno uvolnil YouTube pro Windows Phone, které konečně není pouhou mobilní verzí webu. Dříve tak neučinil, protože Google mu neumožnil pracovat s příslušným API. Mysleli jsme si, že spory se vyřešili. Jenže Google se teď vytasil s tím, že si přeje, aby byla aplikace z Windows Phone Store vykázána, a to do 22. května. To se redakce serveru The Verge dozvěděla z dopisu, jenž Google poslal Microsoftu. Co přesně mu na aplikaci vadí?

 

Podmínky používání služby YouTube porušuje jednoduše tím, že nezobrazuje reklamy. A nejen to, umožňuje stahovat videa. Tato šikovná funkce vám přitom umožní pozdější přehrávání bez připojení k internetu. Dodržování pravidel možná zní jako věc logická a jasná jako facka, jenže Microsoft se brání. Google s ním totiž odmítl spolupracovat na aplikaci, která snad na každé platformě patří k nejžádanějším. A nejen to, Microsoft prý by velice rád implementoval reklamy, což ovšem nemůže.

Internetový gigant mu totiž opět odmítá povolit přístup k příslušnému API. Historie se opakuje. Firmy by měly lépe spolupracovat, nikoli pouze vykřikovat, že s nimi jejich konkurent nespolupracuje. Slova Larryho Page vyzněla nanejvýš pokrytecky. Google sám nespolupracuje a Redmondským neumožňuje používat API, které chtějí, současně je ale napadá. Podle Mary Jo Foley dříve Redmondští vyvinuli aplikaci pro Xbox, která však reklamy zobrazuje a stahování neumožňuje.

Na YouTube uživatelé čekali roky, teď budou mít znova smůlu
Na YouTube uživatelé čekali roky, teď budou mít znova smůlu

Jak je možné, že nyní tvrdí, že jim Google odmítá poskytnout přístup k API YouTube? Zamýšlel Microsoft celou dobu vytvořit nevyhovující aplikaci?

Dopis pro Microsoft

Kdyby vás konkrétně zajímalo, co napsal Google ve svém dopise pro Microsoft, podívejte se sami. Obsah dopisu, odsuzujícího nedávno uvolněnou aplikaci YouTube pro Windows Phone, zveřejnil server The Verge.

Google letter to Microsoft by Tom Warren

Negativní válka korporací

Je přinejmenším pravda, že různé týmy spolu zrovna moc v kontaktu nejsou, což dokazuje několik případů. Hardwarové tlačítko pro kontextové hledání ve Windows Phone lidé neuměli používat, proto se později po zmáčknutí raději začal ukazovat Bing a všeobecné hledání v internetu. Tlačítka pro lokální hledání se na obrazovce ukázala později s Windows Phone 7.5. Windows 8 se nepoučila. Hledání v nich pro změnu poskytuje skrytý ovládají prvek Šém.

Že koncept nefunguje, dokázaly pozdější aktualizace dotekových aplikací. V některých se totiž přímo začala objevovat políčka pro hledání. Na skryté ovládací prvky lidé zkrátka neslyší. Ani lidé v rámci Microsoftu spolu nutně nekomunikují příliš dobře, a proto se občas stane, že firma zopakuje stejnou chybu. Úplně mimo mísu ale není poněkud konspirační teorie o tom, že Microsoft vydal YouTube bez reklam záměrně. Očekával reakci Googlu a teď ho může v očích veřejnosti opět očernit za nepěkné chování.

Spekulací nicméně není iniciativa Scroogled, kterou Redmondská firma již od loňského roku vede. V podstatě se jedná o velkou reklamní kampaň, jež je nezvykle negativní a přesně cílí na slabá místa Googlu. V televizi nebo i v tištěných novinách se objevilo kázání o tom, jak Google špatně nakládá s osobními údaji uživatelů atp. Propaguje přitom své produkty. Reklama avšak tradičně vypichuje dobré vlastnosti produktů, skrze které je prodává.

Není standardní podobným způsobem očerňovat své soupeře, protože vlna negativního vnímání se snadno obrátí proti svému tvůrci. Když nicméně Microsoft poukázal na to, že Google prohledá vaše e-maily a na základě kontextu vám zobrazí příslušné reklamy, z nichž má následně o to lepší zisk, trefil se do černého. Osobní názor na věc přitom nemusí být nutně negativní.

Mně osobně třeba podobný přístup netrápí a akceptuji jej. Dostávám za odměnu výbornou službu zdarma. Spousta amerických občanů nicméně o těchto praktikách nevěděla a aniž by se namáhala více přemýšlet, proti přístupu Googlu se automaticky vzbouřila.

Pokrytectví všude, kam člověk dohlédne

90 % Američanů prý souhlasí s tím, že by takové praktiky měly přestat. Na druhou stranu by se tím připravili o skvělou službu, jež je k dispozici zdarma. Nemyslím, že by tito lidé byli ochotní platit za e-mail bez reklam, nebo aspoň bez personalizovaných poutačů. Vraťme se ale k hlavní myšlence článku.

Microsoft vede otevřenou válku s Googlem. Ani jedna společnost není čistá jako padlý sníh. Nemusíme zabíhat příliš do minulosti. Google si kritiku vysloužil především za to, že si z uživatelů udělal rukojmí. Řekl, že Windows Phone přestane podporovat (ve smyslu, že zařízne EAS) a tím to pro něj skončilo. Pokud chcete používat Gmail a jiné služby, přejděte na Android, taková byla hlavní myšlenka bojkotu.

Microsoftu nasadil nůž na krk, čímž ho oprávněně do povědomí dostal jako firmu, která nepodporuje otevřené standardy. Jak již bylo řečeno, od Googlu právě tohle vyznělo nanejvýš pokrytecky. Pro synchronizaci cloudového kalendáře podle něj měli Redmondští použít otevřený standard CalDAV. To bylo zkraje roku. V březnu ale Google sám oznámil, že zařízne dokonce i podporu CalDAV. Ano, přesně toho protokolu, který by podle něj měl Microsoft podporovat.

Kalendář Google místo něj bude pro vzdálený přístup používat nově vyvinuté googlovské API. Google přitom jen o pár týdnů dříve kritizoval Microsoft za to, že k synchronizaci používá interně vyvinutý protokol Exchange ActiveSync. Pokrytectví nejvyššího stupně? Microsoft rozhodně nelze chválit za to, že (nejen) ve Windows Phone nedal uživatelům do rukou jiné možnosti, jak zařízení synchronizovat s cloudovými službami. Jsme velmi rádi, že pro kontakty implementuje CardDAV a pro kalendáře CalDAV (pro e-mail zbude klasický IMAP).

Google s otevřenými standardy končí

Google s otevřenými standardy končí

Google ale také pochybil. Bohužel o něm víme, že ani v jiných případech nepodporuje otevřené technologie tak ideálně, jak se s oblibou tváří. Jeho e-mailová služba se sice chlubí podporou protokolu IMAP, způsob implementace je ale podle odborníků nestandardní a plný chyb. Problémové přinejmenším byly (a snad stále jsou) zejména štítky. Tvrdit, že vaše služba podporuje určitou technologii je jedna věc, nakolik dobře ji ale podporuje ve skutečnosti, je záležitost docela jiná.

Jiným velmi dobrým příkladem budiž Dokumenty Google. Služba pro psaní textů v prohlížeči nevyžaduje instalaci, funguje prakticky na každém počítači a je příjemně jednoduchá. Ideální na občasné použití. Jak ale víte, Google se snaží přesvědčit vás o tom, abyste používali jeho vlastní nepojmenovaný formát. Pokud tak učiníte, dokument vám z omezené dostupné kapacity cloudové jednotky neukousne nic.

 

Pokud ale do úložiště Google Drive uložíte dokument v jiném formátu, například DOCX, ten vám již něco z kapacity ubere. Prosazování vlastního formátu je snaha logická, opět si ale můžete myslet své o tom, jak firma podporuje otevřené technologie. Ještě více do očí bije chybějící podpora otevřeného formátu OpenDocument (ODF). Jestliže používáte OpenOffice či LibreOffice a ukládáte psané dokumenty do souborů s příponou ODT, nemáte se zač stydět. ODF je standard, který může implementovat kdokoli.

Nakonec ho po vlně nevole přijal dokonce i Microsoft ve svém balíku Office. Zkuste ale dokument s uvedenou příponou nahrát do Google Drive. Odpovědí vám bude, že tento dokument je „bez náhledu“. Můžete jej upravit či prohlédnout, ale jedině poté, co jej převedete do formátu používaného Googlem. Export do ODF nám korporace nesebrala, ale všemi dostupnými prostředky nás chce zkonvertovat na temnou stranu síly, která o otevřenosti v životě neslyšela.

Dokument s příponou ODT Google zobrazit nedovede

Dokument s příponou ODT Google zobrazit nedovede

Každý má svůj píseček

Pokračovat bychom mohli tím, jak se z Chrome stále více stává Internet Explorer 6. Pokud jste zapomněli, to byl ten prohlížeč, který ignoroval standardy a vytvářel si vlastní „standardy“. Protože jej většina internetové populace používala, přizpůsobili se mu také weboví vývojáři. Problém byl v tom, že nestandardní weby nešly zobrazit v jiných prohlížečích. Google svůj ekosystém stále více svazuje s Chromem. K využívání některých funkcí si musíme nainstalovat doplněk pro Chrome, např. podpora pro offline poštu zřejmě do alternativních prohlížečů také nepřijde.

Gmail měl fungovat i bez připojení ve většině prohlížečů, navzdory slibům však dodnes existuje maximálně řešení učené striktně uživatelům Chromu. Nic nenaznačuje, že by se věci měly měnit. Google kolem sebe buduje pěkně silný obranný val. Dostanete-li se za jeho brány, není úniku. (Tedy, svá data můžete v případě odchodu zachránit díky službě Takeout, to Googlu necháme.) Google není o nic otevřenější než například Microsoft.

Svá data aspoň můžete z Googlu vyjmout
Svá data aspoň můžete z Googlu vyjmout

Dvě společnosti se nepřestávají napadat a ve většině případů na jejich šarvátky samozřejmě nejvíce doplatí uživatel. Platí to jak pro odstřižení uživatelů cloudových služeb od platformy Windows Phone a Windows 8, kteří se spoléhali na protokol Exchange ActiveSync, tak pro aplikaci YouTube, jež se kvůli neshodám společností platformě Windows Phone roky vyhýbala. (Vlastně i pro pro nezobrazování obsahu dokumentů ODF v Google Drive, které však s neshodami zmíněných firem přímo nesouvisí.)

A když konečně přišla, Google žádá její odstranění. Microsoft již v minulosti přednesl stížnost Evropské unii, kde soka viní z toho, že mu nechce umožnit přístup k API, jež žádá. Google se zejména v letošním roce činil, aby znefunkčnil neoficiální klienty pro YouTube. Těm se jinak v ekosystému Windows Phone dosud dařilo, když ve Windows Phone Store nebyla dostupná žádná pořádná oficiální aplikace.

Google končí i s XMPP

Vzácná spolupráce určité výsledky přinesla. Když společnosti zrovna nebojují, pracují například na tom, aby spolu mohli komunikovat uživatelé jejich chatovacích služeb. Microsoft před pár dny oznámil, že v e-mailu Outlook.com bude možné textově komunikovat s uživateli Google Talku. Časem možná i víc. Jeho pošťák tak kromě elektronické pošty podporuje Skype, Facebook chat a nově Google Talk. Pro srovnání, Google v Gmailu podporuje pouze vlastní chatovací síť.

Dříve měl snahu svou síť propojit např. s ICQ/AIM. Larry Page ale na konferenci Google I/O 2013 o integraci chatu překvapivě nepronesl nic moc pozitivního. Měl pravdu v tom, že Microsoft není ochotný na oplátku zpřístupnit ostatním Skype. (Přímo to ale neřekl.) Talk byl od brzkých životních fází založen na otevřeném protokolu XMPP, takže bylo možné chat normálně zprovoznit prakticky v libovolném kecálku. Jenže i v tomto případě se situace po čase vyvine jiným směrem, než bychom si představovali.

Google na včerejší konferenci oznámil, že konečně sjednotí své chatovací služby. Očekávaná novinka se bude nazývat Hangouts a bude k dipozici v Gmailu, na mobilech a na webu. S čím se ale příliš nechlubil, je fakt, že nová jednotná komunikační platforma již nevyužívá protokolu XMPP. Lze proto předpokládat, že časem budou stávající klienti od chatu odstřiženi a jediná možnost, jak se spojit s uživateli Hangouts, povede zase přes vlastní API. Pokud ho ovšem Google uvolní.

Jeden pytel padne všem

Zatímco Microsoft kritizuje vyhledávač Googlu (v souvislosti s ochranou soukromí) a jeho personalizované výsledky hledání, které jsou ale stále očividněji jeho předností, jíž musíte přijmout, nebo raději utéct ke konkurenci, můžete se ptát, zda je Bing o tolik lepší. Microsoftu vadilo, že podle nově zavedených pravidel musí firmy platit za to, aby se jejich produkty objevily ve službě Shopping. Vyhledávač se zjednodušeně řečeno proměnil v leták nabízející jen placené nabídky.

Kdo poplatek nezaplatí, toho Google Shopping vyloučí. Jenže ani Bing vám nenabídne skutečně poctivé a penězi neovlivněné výsledky. Microsoft uzavřel partnerství s obchodem Shopping.com, provozovaným dobře známou společností eBay. Nové prodejce jednoduše přestal přijímat a navedl je ke spolupráci s Shopping.com. Bing Shopping rovněž zobrazuje placené nabídky ve výsledcích hledání a na produktových stránkách. Je proto přinejmenším podivné, že Microsoft kritizuje Google za proměnu služby Shopping.

Lépe se trefil s nedávnou kritikou Dokumentů Google. Ty prý během importu dokumentu z Office rozhodí formátování. Starší a dodnes používané redmondské formáty v čele s DOC ovšem byly zcela proprietární a nikdo jiný je do svého programu implementovat nemohl. Lidé tvořící OpenOffice.org na to svého času šli reverzním inženýrstvím. Novější soubor formátů OpenXML, v čele DOCX, sice v některých ohledech opět není ideální, avšak jedná se o otevřený standard ISO.

Které zlo je menší?

Microsoft navíc ve svém kancelářském balíku rovněž zavedl podporu pro konkurenční ODF, o kterém jsme se bavili výše. Ve srovnání s Googlem aspoň v oblasti dokumentů kráčí lepší a méně zpochybnitelnou cestou. Stejně tak ale můžeme říct, že je v něčem horší. Například Outlook.com (dříve Hotmail) vůbec nepodporuje IMAP, takže jej prakticky nelze používat s řadou běžných e-mailových klientů.

Na výběr máte buď EAS, nebo zastaralý a zoufale nevyhovující POP. Dobrá zpráva zní, že Microsoft podporu poštovního protokolu IMAP zřejmě chystá už na léto. Špatná zpráva je pouze silně spekulativního charakteru, ale upřímně, divili byste se, kdyby Google opustil IMAP ve prospěch nějakého vlastního řešení? CalDAV propagoval, pak mu přestal vyhovovat. V současnosti opouští mj. XMPP. Může proto problémovou implementaci IMAPu v Gmailu nahradit vlastním řešením?

ICTS24

V současnosti je Microsoft ten, kdo postupně přijímá otevřené technologie, zatímco Google od nich upouští. Oba však mají máslo na hlavě, posypané popelem. Které ze dvou zel je to menší, si rozhodněte sami. Názorů a pohledů existuje celá řada. My jsme jen probrali ty nejpalčivější a jak vidíte, některá fakta hovoří v prospěch Googlu, jiná zase chválí Microsoft.

Zdroj: The Verge 1 | 2 | 3
Neowin