Takhle bude Google odkazovat na konkurenční služby (foto: The Verge)
Návrh Googlu k EU
Komise teď zveřejnila konkrétní návrh, který se shoduje s nedávno uniklými informacemi. Google se chce zavázat, že pět let bude v oblasti Evropského hospodářského prostoru dodržovat čtyři pravidla. Jsou v detailech jiná, než bude bude muset Google plnit v USA, kde jej donedávna vyšetřovala FTC. V Evropě má totiž Google mnohem silnější pozici, konkurence v USA je větší.
1. Výsledky konkurence na prominentním místě
Google se chce uvázat, že výsledky v EU budou vypadat jinak než ve zbytku světa (pořadí výsledků ani algoritmů se změna nedotkne, jen jejich prezentace). Tam, kde na viditelném místě propaguje své produkty, bude stejným způsobem odkazovat i na minimálně tři konkurenční služby. To se prý týká především lokálního vyhledávače (Google+ Local). Spolu s ním by Google měl linkovat i například na konkurenční Yelp, Foursquare, TripAdvisor atp.
To se však prý netýká služeb jako News (Zprávy) a Flight Search (vyhledávání letů), kde si firmy musí prominentní místo samy zaplatit. Google sice na prvním místě zobrazuje vlastní službu, ale odkazy v ní vedou na cizí komerční obsah.
2. Provozovatelé mohou svá data před Googlem uchránit
Stejně jako v USA mohou firmy zpětně (systémem opt out) Googlu zakázat, aby „vykrádal“ jejich data. V praxi šlo často o vyhledávače a hodnocení cestovatelských služeb, hotelů a restaurací. Dohoda s FTC i plánovaná s EU tak Googlu povoluje, aby cizích služeb využíval i pro sebe, jen dokud mu to provozovatelé původních dat sami nezakážou. Google za to navíc nemůže trestat například horším umístěním webu ve výsledcích.
3. Reklamy více společností na jednom webu
U FTC toto chování Googlu prošlo, v Evropě zřejmě bude muset mediálním společnostem povolit, aby mohly na svých stránkách kromě reklamního systému AdSense nasadit i další řešení (Bing Ads, Sklik, Adfox atd.). Google nemůže mít monopol na reklamy konkrétních webů.
Tržní podíly vyhledávače Googlu (EU 93 %, USA 78 %), zdroj: FairSearch
4. Kampaně budou přenositelné
Online kampaně AdWords (hlavní zdroj příjmů Googlu) budou mít takový formát (nebo export a import), aby je bylo možné použít i v jiných systémech.
Test trhem
Reakcí Komise je, že nechá Google projít testem trhu. Veřejnost (a tedy i konkurence) má měsíc na to, aby k návrhu vznesla připomínky. Až podle nich se bude evropský regulátor řídit a vyjedná s Googlem konečnou podobu dohody.
Aktuální krok si pochvaluje organizace FairSearch v čelem s Microsoftem a Nokií, která chování Google nejhlasitěji kritizuje. Požaduje však, aby jí Google předvedl reálné ukázky chystaných změn, stejně jako je ukázal Komisi.