Polský startup Gdzie po lek (Kde pro lék) pomáhá lidem s vyhledáváním lékáren a výběrem medikamentů. Klíčovou součástí jeho webu jsou mapy a nedávno byl nucen změnit jejich poskytovatele. Firma doposud využívala Google Mapy, ale v Mountain View v květnu oznámili velké změny cen a podmínek, které začali aplikovat hned od června. A pro Gdzie pro lek to znamenalo problém.
Zakladatelé startupu Bartłomiej Owczarek a Tomasz Nawrocki na svém blogu popisují, jakou anabází si kvůli tomu museli projít. Až doposud mohly firmy využívat mapy Googlu bezplatně s 25 000 zobrazeními za den, každých 1000 dalších zobrazení pak stálo 0,50 dolaru. Nový ceník omezil počet bezplatných zobrazení na 28 000 na měsíc (nikoliv den jako dříve) a cena za 1000 načtení stoupla na 7 dolarů (při vyšších využitích Google nabízí slevy).
Gdzie pro lek se s cca 300 000 zobrazeními měsíčně vyhnul placení, ale dle nových podmínek by už při stejném výkonu musel platit okolo 5000 dolarů měsíčně. Celý zbytek webu má přitom náklady jen 1300 dolarů měsíčně.
Nejen kritika Googlu
Zajímavý příspěvek na jejich blogu (v angličtině zde) ale není jen stížností na cenovou politiku Googlu, ale široký pohled na konkurenci na trhu. Startup začal hledat náhradu, brodil se jinými podmínkami a bojoval i s odlišným vzhledem map.
TIP: Apple slibuje nejlepší mapy na světě. Začne je budovat od píky
Google má prý stále nejpřehlednější podmínky, protože jasně uvádí, kolik kdo a při jakém využití zaplatí. Platí se navíc za jednotlivá zobrazení mapy uživatelem, ať už pak mapu posunuje nebo libovolně zoomuje. Všude jinde kromě Applu bez zatím funkčního komerčního modelu se platí do 0,50 dolaru za 1000 transakcí. Jedna transakce přitom neznamená zobrazení mapy, ale zobrazení určitého počtu dlaždic (u každého jiný), ze kterých se mapa skládá. A kolik se jich uživatelům zobrazí, nelze předem odhadnout, protože uživatelé mají různě velké displeje a jinak se na mapě pohybují.
TIP: Google, Seznam, Bing, Apple, OSM a další. Kdo má hezčí mapy?
Přes to všechno nakonec web přešel na dvě konkurenční služby Mapbox a MapTiles, u kterých při 15 000 návštěvách stránek denně zaplatí po 9 dolarech. Google by si při takovém objemu řekl o 80 dolarů.