Hlavní navigace

Google nasadil kolibříka. Nový algoritmus změní 90 % vyhledávání

27. 9. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Nový vyhledávač údajně ovlivní výsledky devíti z deseti dotazů, naposledy tak velká proměna proběhla v roce 2010, kdy Google přešel na algoritmus Caffeine. Aktuální Hummingbird je už v provozu přibližně měsíc, Google se o něm oficiálně rozpovídal až včera, v den, kdy slaví své 15. narozeniny. Co všechno se mění? Firma především vylepšuje loni uvedenou funkci Knowledge Graph (Diagram znalostí).

Historie vyhledávače
Historie vyhledávače

Ta se stará o přímou prezentaci výsledků. Pokud se například zeptáte na prezidenta USA, Google najdete relevantní odkazy, ale zároveň na stránce vyčlenil zvláštní blok, kde rovnou odpoví a o Obamovi se i trochu rozpovídá. Novinkou v Knowledge Graphu je možnost filtrování výsledků. Pokud se například zeptáte na umělce, Google je umí sám roztřídit na kubisty, impresionisty či romantiky.

Knowledge Graph: filtrování výsledků
Knowledge Graph: filtrování výsledků

Ne vždy to funguje spolehlivě a spíš najdete příklady, kdy se filtry neobjeví. Dotážete-li se na zpěváky, Google je neroztřídí do žánrů. Ale když už jsme u hudby, vyhledávač už například umí dohledat skladby jednoho interpreta, stačí se zeptat např. „songs of bon jovi“.

 

Knowledge Graph už umí také srovnávat pojmy. Jako příklad uvádí porovnání nutričních hodnot másla a olivového oleje, ale stejně tak můžete do tabulek dostat také Zemi a Mars.

Knowledge Graph: porovnávání
Knowledge Graph: porovnávání

Google se také nadále snaží, aby uměl zpracovat dotazy v přirozeném jazyce. Čím dále méně bude vyhledávat samotná klíčová slova, místo toho zpracuje celé věty. Pochopí kontext. Ač to firma neupřesňuje, můžeme si pod tím představit třeba cílení výsledků vzhledem k vaší poloze (to už funguje dnes) nebo specializaci na základě uživatelových e-mailů, kalendáře či sociální sítě.

Mobilní vyhledávač postupně dostává nový vzhled, podobně jako u aplikací na Androidu (především Google Now) čekejte spousty kartiček a optimalizací pro dotekového ovládání. Ještě zajímavější je však chystaná aplikace pro iOS, která přijde během pár týdnů. Google se naučí dotazy synchronizovat napříč zařízeními. Jako příklad uvádí, že pokud na Nexusu 7 řeknete vyhledávači, aby vám připomněl koupit olivový olej, až budete poblíž Lídlu, tak při procházce po ulici vás iPhone upozorní, že jste blízko obchodu a tam „by to šlo“. Jistě přitom využije nový multitasking v iOS 7, díky kterému vás aplikace bude na pozadí stále hlídat.

Nový vyhledávač na iOS
Nový vyhledávač na iOS

WT100

Jsou to jen střípky toho, co Google chystá. Všechny novinky odhalí až praxe. Jak už je ale nepříjemným zvykem, do testování se nejdříve vrhnou Američané. Český Knowledge Graph je stále značně očesaný, stejně tak Google Now a jiné hlasové funkce.

Zdroj: Google