Google překopal pravidla: klady a zápory

25. 1. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

Jeden velký bratr Google

Společnost z Moutain View se se změnami nemazlí. Od loňska ukončila řadu služeb, spustila Google+ a chce se znovu zaměřit na lepší vyhledávání. Prvním krokem bylo znovuuvedení funkce Social Search, tentokrát výhradně s daty Google+. Tou druhou je změna politiky nakládání s osobními údaji uživatelů, která začne platit od března.

Google mění podmínky a tím prozradil, že dojde ke sjednocení databází jednotlivých služeb. Zaregistrovaný uživatel má sice jednu identitu, ale zároveň spoustu roztroušených dat napříč několika produkty. To si žádá velkou režii, neustálá povolování práv ze strany uživatelů apod.

Teď bude všechno jinak. Jeden účet, jedna databáze, jedny podmínky pokryjí všechny služby s výjimkou peněženky a platební brány Wallet, prohlížeče Chrome, operačního systému Chrome OS a obchodu s knihami.

" frameborder="0" allowfullscreen>

Co to znamená pro uživatele?

Google chce využít informací o vaší osobě ze všech svých služeb, aby vylepšil (lépe personalizoval) vyhledávání a zobrazené reklamy. S větším množstvím dat vás „lépe pozná“, a tím se pokusí přesněji odhadnout, co hledáte nebo co byste mohli potřebovat.

Potenciál je obrovský. Google například zmiňuje případy, kdy vyhledáváte slova jaguar, apple nebo pink. Všechna mají několik významů: auto a zvíře, značka a ovoce, barva a zpěvačka. Analýzou vašich e-mailů, chatů, navštívených stránek nebo zhlédnutých videí na YouTube zjistí, že dotazem pink nejspíš hledáte TU zpěvačku Pink a výsledky relevantní k její osobě budou více nahoře.

U Pink ještě zůstaneme. Tím, že ji máte rádi, uvidíte častěji i reklamu spojenou s americkou ďáblicí. Prodej plakátů, CD nebo třeba lístků na koncerty Pink pro vás bude na stránkách partnerů důležitější než stejná nabídka se Sámerem Issou. Například.

Nebo máte v kalendáři od Googlu naplánovanou schůzku na určitém místě. Telefon s Androidem pozná, že to zřejmě nestihnete, a v čas vás na to upozorní. Zná totiž vaši polohu (pomocí GPS, Wi-Fi nebo BTS), dokáže vypočítat, jak dlouho bude trvat cesta autem (v některých městech monitoruje hustotu provozu na silnicích, což také může zohlednit), případně nabídne cestu MHD nebo odnaviguje pěší trasu. Takže vám třeba dvě hodiny předem nahlásí, že už je čas vyrazit.

Kdo bude prskat?

Sociálně sítě se při včerejším oznámení opět probudily a hledají na novém směru Googlu něco zlého. Sporné body opravdu najdeme, ale spíš z hlediska firem a konkurence. Google je stále dominantním vyhledávačem a každá změna v jeho algoritmech může zamíchat s výsledky – to se nelíbí firmám, které si platí drahé „zaručené experty na SEO“, jež mají odkazy spojené s firmou vytáhnout ideálně na první stránku vyhledávače.

To už ale dlouho neplatí, neboť přihlášení uživatelé maji personalizované výsledky už dávno. Firmě tak nestačí udělat validní web a zaplnit cizí stránky zpětnými odkazy. Musí se také snažit, aby se o ní více mluvilo na sociálních sítích, aby měla nějaká (ideálně virální) videa na YouTube, vyplněné adresy na mapách apod. To vyžaduje čas a peníze.

A každá nová funkce zase dělá starosti konkurenci. Pokud Google využije vlastních dat pro větší relevanci výsledků, neměl by využít také informace od konkurence? Samozřejmě nelze čekat, že by mohl číst e-maily z Hotmailu nebo soukromé zprávy z Facebooku a Twitteru. Jenže indexuje ohromné množství veřejných dat, v profilu Googlu někteří mají odkazy na své další sociální sítě, takže Google zná spojení, ale nevyužívá je tak, jak by mohl. Proto také lidé z Facebooku, Twitteru a MySpace vytvořili bookmarklet pro prohlížeče, který toto napravuje.

Co můžete dělat vy?

Nové podmínky se ale nemusí líbit ani tomu, kdo chce být přihlášený pod svým účtem, ale zároveň chce výsledky osekané o všechny „osobnostní“ vylepšení. Někteří namítají, že Google toho teď bude o nás vědět ještě více. To není pravda, on už o nás ví téměř vše už nyní. Změna pravidel se mu ale dovolí využívat těchto informací k lepšímu cílení reklamy a výsledků. Nic více. Dokonce už teď umí sdílet data napříč službami: kontakty, kalendář, chat…

Na pravidla můžete buď přistoupit, nebo Google přestat používat. Nová pravidla začnou platit od 1. března 2012 pro všechny. Kdo Googlu nechce žádné informace předávat, nemusí se přihlašovat k jeho službám, může blokovat jeho cookies, a začít používat alternativy. Ale i ty (Bing, Seznam…) získávají co možná nejvíce informací, aby mohli činit to samé. Google k tomu má pochopitelně nejlepší prostředky, protože je největší.

To se ve výsledku nemusí líbit regulačním úřadům. V západním světě se ochrana hospodářské soutěže bere velmi vážně. Není to tak dávno, kdy EU donutila Microsoft, aby ze svých Windows odstranila Windows Media Player, protože svým dominantním postavením mohl odstavit konkurenční přehrávače. Nebo známý ballot screen s výběrem webových prohlížečů, aby lidé nepoužívali pouze Internet Explorer. Uživatelé měli a používali alternativy i před těmito zásahy, ale na to konkurence ani úřady neslyšely. Google je v podobném postavení, ale na webu.

Google is evil

Google is evil

Zahraniční média zpochybňují známé heslo Googlu „Don't be evil“. Třeba Neowin napsal článek, jak lze nové podmínky a funkce zneužít. Administrátor ve firemní síti s Google Apps může sledovat, co kde děláte, kde jste (Android). To v podstatě mohl i doteď.

Nebo zajdete ve městě do sex shopu a v reklamách na webu pak budou samá dilda. Nastavení reklam přitom můžete upravit.

Reakce Googlu

Google sám tvrdí, že chtěl pouze zjednodušit práci sobě a také uživatelům. Ti už nemusí studovat podmínky používání pro 60+ různých služeb. Podmínky jsou teď pouze jedny, akorát jsou doplněny u některých komplexnějších služeb zvlášť. A jak už bylo řečeno – Wallet, Chrome, Chrome OS a Books jsou mimo.

České zastoupení nám poslalo toto vyjádření:

Je zcela bezpředmětné hledat ve změnách něco jiného, než to, že hlavním cílem je zjednodušení zásad ochrany osobních údajů platných od 1. března, které umožní vytvořit jednoduché a intuitivní prostředí pro uživatele napříč službami Google (pozn. propojování jednotlivých služeb pro účely vzájemné synergie však není žádnou novinkou).

O zjednodušení už dlouhou dobu Google žádali také úřady na ochranu osobních údajů v rámci celé Evropy. Je přirozené, že stejně jako další společnosti, i Google už má jednotnou politiku zásad pro ochranu soukromí, která je platná pro všechny. Stejně jako ostatní společnosti nemůže Google svoje služby poskytovat bez těchto zásad.

Zatímco jsou zásady zjednodušovány, v žádném případě se nemění současné uživatelské nastavení soukromí a stále platí, že osobní údaje našich uživatelů nebudeme bez povolení dále sdílet a uživatel má kdykoliv možnost si je z Googlu stáhnout. Google je zároveň směrem k uživatelům maximálně transparetní v tom, jaké údaje shromažďuje a jakým způsobem je využívá na svých webových stránkách google.cz/policies/privacy.

Z uživatelského hlediska je tedy problém pouze ten, že změny nemůžete odmítnout a při přihlášení budou výsledky vyhledávače šité vám na míru. Google to myslí dobře, ale nenabízí možnost tuto výhodu vypnout. A o zneužití monopolního postavení z hlediska firem a konkurence nemůže být řeč do té doby, než Googlu tento verdikt sdělí soud.

Já osobně si myslím, že zvláštní výsledky pro každého uživatele jsou tím nejlepší zlepšením vyhledávačů za poslední roky. Tento obor se už nemá moc kam posunout (až na přímé odpovědi místo odkazů). A taková vylepšení potřebují znát kontext, který získají odjinud. Stejně to dělá Microsoft nebo třeba Amazon, který z dřívějšího e-shopu vyrobil ohromné impérium, které také vidí všude. Uživatelé Facebooku jsou také pod pečlivým dohledem nad téměř stejnými službami jako u Googlu. Jenže Google se k tomu dopracoval postupně.

Jistě bude mít Google co zlepšovat a kontext bude možná jednou dohledávat i ze služeb třetích stran. Ale někde začít musel. Na druhou stranu: kdyby si nás Google spojil i s daty cizích služeb, nebude toho už vědět příliš? Už teď je nazýván Velkým bratrem. Jaká je další meta – Velký taťka?

ICTS24

V podmínkách je mimochodem jedna důležitá část. Osobní údaje našich uživatelů neprodáváme. Takové věci prostě neděláme. Tyto údaje využívá pouze sám, jeho pobočky a jiní partneři, již musí dodržovat podmínky Googlu. A samozřejmě je Google povinen předávat informace z právních důvodů.

Zjednodušení a zprůhlednění pravidel je každopádně chvályhodná věc. Přečtení nezabere moc času a okamžitě se můžete rozhodnout, jestli na hru Googlu přistoupíte, nebo ne. A pokud je pro vás Google pouze vyhledávač a jiné jeho funkce nevyužíváte (a nejste přihlášení), nemusíte vůbec nic řešit, změny se vás nedotknou.

Zajímavé odkazy