Google rozšíří HTTPS i na další domény včetně google.cz

Sdílet

 Autor: Redakce

Vyhledávání od Googlu bude bezpečnější, pomalejší a naštve marketéry. Už loni na podzim firma oznámila, že bude vynucovat HTTPS u přihlášených uživatelů na hlavní stránce google.com, teď Google na blogu potvrdil, že brzy přijdou na řadu další domény.

HTTPS je z hlediska bezpečnosti důležitou technologií. Šifrovaný SSL tunel mezi počítačem a serverem (Googlem) bude jednoduše neodposlouchávatelný. To je hrozba v případě, že někam zadáváte uživatelské jméno a heslo. S HTTP lze tyto údaje snadno přečíst některým z packetových analyzátorů (třeba Wireshark). Proto se zabezpečení nejdříve uchytilo u přihlašování k e-mailům nebo bankovním systémům. Dnes už jsou takto vybaveny i sociální sítě a další služby.

Google nabízí HTTPS u většiny produktů, ale ve vyhledávání byl spíš zdrženlivý. A je i nadále. Nepřihlášení uživatelé, kterých může být až 90 %, totiž stále hledají „anonymně“. Těch se změna nedotkne. Ale pokud máte Google ID a přihlášení jste, Google vám brzy vnutí HTTPS i na české doméně google.cz.

Google
HTTS už funguje i na google.cz, ale musíte jej zadat ručně

Z uživatelského hlediska je to správný krok, maximálně se vyhledávání trochu zpomalí, protože se musí nejdříve navázat šifrované spojení.

Vrásky na čele ale budou mít provozovatelé stránek závislých na vyhledávačích. Pokud totiž web běží pod HTTP (což je drtivá většina), při příchodu z vyhledávače (HTTPS) se odstraní referrer. Co to? To je informace o původním dotazu, jsou v něm zapsány třeba klíčová slova, která sloužila k vyhledávání. Pro provozovatele je důležité vědět, přes jaká slova se lidé na jejich web dostali. Díky tomu mohou obsah dále optimalizovat. Místo klíčového slova pak uvidí jen záznam not provided, viz screenshot z Google Analytics.

Google
23 000 lidí, od kterých neznáme klíčová slova, s nimiž na naše stránky přišli

S tím si ale Google hlavu neláme a naopak doufá, že jeho politika přiměje ostatní tvůrce webu, aby HTTP (SSL) také nasazovali. Pak už uvidí i referrery.

bitcoin školení listopad 24

Mimochodem: existují ale výjimky, kde se vyhledávací dotaz skrz odkaz přenese. Zaprvé u reklamy (tím by jinak Google pohřbil svůj byznys) a také pokud web napojíte na Google Webmaster Tools – umí však uchovat jen 1000 nejčastějších dotazů na posledních 30 dní.