Angličtina nebo slovník
Smyslem služby je v jedné přehledné tabulce nabídnout prvky z nějaké kategorie a jejich vlastnosti (například různé druhy bobulí). Umožní vám rychle si vytvořit základní přehled: v řádcích najdete druhy (borůvky, brusinky), ve sloupcích jejich vlastnosti (řád, čeleď) včetně fotky. Kategorie mohou být jak univerzální (druhy mraků), tak lokální (čeští herci), jejich názvy ovšem musíte zadávat anglicky (clouds/czech actors), pokud chcete dostat rozumné výsledky.
Zeptejte se třeba na barvu
Údaje vyhledané Googlem vám zdaleka nemusí stačit. Chcete vědět, jakou mají které bobule barvu? Poslední sloupeček nese hodnotu Add Column a můžete sem vepsat novou hodnotu. Po klepnutí na záhlaví sloupce vám vyhledávač nabídne několik variant, o kterých se domnívá, že mají smysl. Nicméně nemusíte se jimi vůbec řídit, klidně vyberte vlastní (v našem případě „color")
Stejně tak se nemusíte omezovat na počet nalezených bobulí. Do posledního řádku na místo Add Items vložte vlastní druh. Ten se vzápětí objeví v tabulce i se seznamem vlastností. V kombinaci s návrhy Google Squared nebo česko-anglickým slovníkem tak snadno přidáte třeba jahodu („strawberry").
Není neomylný, rozhodnout musíte vy
Některé hodnoty v tabulce vám mohou připadat přinejlepším zvláštní. U ostružiny (blackberry) najdete fotku mobilu, o malině (raspberry) vám Google Squared poví, že patří do čeledi „sociální" a má bílou barvu. Pokud se vám něco nezdá, stačí najet myší nad dané okénko tabulky. Zobrazí se zdroj - internetová stránka, ze které informace pochází - a odkaz Other values, tedy možnost zvolit jinou hodnotu, pokud je vyhledávač nerozhodný.
U chybných údajů klepněte na tento odkaz a vyberte správnou variantu; u nejistých odpovědí dostanete varování v podobě textu „Low confidence". Pokud je celý řádek špatně, jako je tomu v našem případě u ostružin (blackberry v naší tabulce je značka smartphonu), nezbývá, než jej křížkem vlevo úplně odstranit a vložit vlastní název, zformulovaný mírně odlišně (třeba „blackberries").
Uložení vyhledávání
Pro vyhledávání se nemusíte ke službě nikde přihlašovat. Pokud jste si ovšem s tabulkou pohráli nebo je pro vás mimořádně užitečná, uložte si ji, můžete s ní pak snadněji experimentovat a kdykoli se vrátit k původní verzi. K tomu slouží odkaz Sign in vpravo nahoře. Po přihlášení k účtu Google se tu objeví možnost uložit tabulku (Save), stejně jako možnost nahrát již uloženou (Saved Squares).
Buďte první!
Může se vám stát, že při vyhledávání nějaké kategorie narazíte na prázdný index - Google takovou kategorii nezná. Zkuste jej malinko postrčit: do pěti políček ve formuláři zadejte prvky, které spadají do vaší kategorie, a klepněte na Square it. Výsledek nejspíš nebude velká sláva, ale tabulku můžete snadno spravit pomocí předchozích kroků v našem návodu.
Školka Googlu
Google chrlí neuvěřitelné množství nových produktů, takže psát o všech, které nám připadají zajímavé, prostě nelze. Pokud jste na novinky zvědaví a máte chuť prozkoumat je na vlastní pěst, podívejte se na stránku www.googlelabs.com. Najdete tu služby, které jsou na hranici použitelnosti - jsou sice funkční, ale ještě nedospělé. Jakmile dospějí do „release" stadia, jsou ze školky nemilosrdně vyhnány na internet, aby si na sebe vydělaly.
Velká část projektů ve školce má kořeny v pravidle, podle kterého tráví kreativní inženýři Googlu dvacet procent času na jiných projektech, než je jejich mateřský. Mnoho aplikací (Gmail, Google News nebo AdSense) tak vzniklo právě v jejich „volném čase".
Celý proces, kterým aplikace Googlu vznikají, tedy vypadá asi takto: v kalifornském Googleplexu se zrodí v kreativní hlavě dobrý nápad, často právě v onom volném dni, který inženýři netráví na svých projektech. Ten vzápětí projde cenzurou pomazaných hlav a pokud uspěje, může se stát hlavním projektem jeho autora. Po nějaké době vývoje se funkční, ale nepříliš otestovaná služba dostane do školky, odkud časem zamíří k plnohodnotné službě.
Asi nejúplnější seznam fungujících „dospělých" služeb Googlu najdete na Wikipedii. V případě tak dynamické firmy, jako je Google, se ovšem vyplatí sledovat i novinky. K tomu nejlépe poslouží oficiální blog Googlu, případně jeho česká varianta nebo twitterový účet Google.