Google ustoupí EU. Pod tlakem velkých pokut změní svůj vyhledávač

15. 4. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Joaquín Almunia, viceprezident Evropské komise zodpovědný za úřad pro ochranu hospodářské soutěže, už tři roky vede vyšetřování proti Googlu. Ten podle odpůrců firmy zneužívá svého dominantního postavení, aby propagoval vlastní služby a produkty. Google se tím dostal do role Microsoftu, který kvůli Windows Media Playeru a Internet Exploreru dostal miliardové pokuty.

Teď je Microsoft sám jedním z těch, kteří Google kritizují a kteří si na něj u antimonopolních úřadů stěžují. A není sám. Pifku na něj mají reklamní společnosti a také specializované vyhledávače. Evropská komise se konkrétně zaměřila na čtyři body. 

Čím Google škodí

1. Zvýhodňování vlastních výsledků

Kromě obecného (horizontálního) vyhledávače má Google i řadu jiných služeb a specializovaných (vertikálních) vyhledávačů, například vyhledávač hotelů, letenek, počasí, produktů apod. EU vadí, že vlastní služby ve výsledcích upřednostňuje oproti konkurenci, jsou tedy úplně nahoře. Také zmiňuje, že jsou i jinak graficky znázorněné. To se zřejmě týká právě počasí nebo letů, neboť takové výsledky zobrazí přímo.

2. Zneužívání cizích dat

Google prý ve svých výsledcích bez povolení kopíruje obsah ze stránek svých konkurentů. Například přímé zobrazování uživatelských recenzí ve vyhledávači hotelů či restaurací.

Počasí se ve vyhledávači zobrazí přímo
Počasí se ve vyhledávači zobrazí přímo

3. Monopol na reklamy

Google můžete využít jako lokální vyhledávač pro vlastní web, jenže ve výsledcích jsou pouze reklamy od Googlu (AdSense), vaši inzerenti mají smůlu.

4. Nepřenositelnost inzertních kampaní

Reklamní systém AdWords nesplňuje nároky EU na interoperabilitu. Tedy vytvořené kampaně nejsou přenositelné do jiných obdobných systémů (třeba Bing Ads, český Sklik, AdFox apod.).

Google vs. FTC

Stejný spor Google řešil i na domácím trhu u FTC (Federální obchodní komise). Ta je obecně v otázce hospodářské soutěže shovívavější než evropský regulátor. Google už ze spárů FTC vyváznul na začátku roku. Podle dohody se uvázal k tomu, že inzertní kampaně budou přenositelné a že specializované vyhledávače a jiné stránky budou moci zpětně zakázat (opt out), aby Google využíval jejich dat. Zároveň bude Google poskytovat patenty Motoroly za nediskriminujících podmínek ostatním konkurentům.

V otázce zvýhodňování vlastních výsledků byl verdikt překvapivý. Google se bránil tím, že na první místa ve výsledcích umisťuje ty nejlepší odkazy, ne jen vlastní. A to mu prošlo. Komise navíc tvrdí, že zavedením univerzálního vyhledávače (nebo spíš odpovídače) může dojít k poškození konkurentů, ale to lze odůvodnit tím, že se jedná o inovativní produkt, který vylepšuje uživatelský zážitek.

 

Google vs. EU

Spor ještě stále není u konce, Google ani Evropská komise zatím nezveřejnily dohodu, ale zdroje blízké deníku Wall Street Journal už informace o návrhu mají. Jak jsme čekali, strategie je jiná než na americké půdě, protože EU je v tomto ohledu přísnější.

1. Výsledky konkurence na prominentním místě

Google se chce uvázat, že výsledky v EU budou vypadat jinak než ve zbytku světa (pořadí výsledků ani algoritmů se změna nedotkne, jen jejich prezentace). Tam, kde na viditelném místě propaguje své produkty, bude stejným způsobem odkazovat i na minimálně tři konkurenční služby. To se prý týká především lokálního vyhledávače (Google+ Local). Spolu s ním by Google měl linkovat i například na konkurenční Yelp, Foursquare, TripAdvisor atp.

To se však prý netýká služeb jako News (Zprávy) a Flight Search (vyhledávání letů), kde si firmy musí prominentní místo samy zaplatit. Google sice na prvním místě zobrazuje vlastní službu, ale odkazy v ní vedou na cizí komerční obsah.

2. Provozovatelé mohou svá data před Google uchránit

Stejně jako v USA mohou firmy zpětně (systémem opt out) Googlu zakázat, aby „vykrádal“ jejich data. V praxi šlo často o vyhledávače a hodnocení cestovatelských služeb, hotelů a restaurací. Dohoda s FTC i plánovaná s EU tak Googlu povoluje, aby cizích služeb využíval i pro sebe, jen dokud mu to provozovatelé původních dat sami nezakážou. Google za to navíc nemůže trestat například horším umístěním webu ve výsledcích.

3. Reklamy více společností na jednom webu

U FTC toto chování Googlu prošlo, v Evropě zřejmě bude muset mediálním společnostem povolit, aby mohly na svých stránkách kromě reklamního systému AdSense nasadit i další řešení (Bing Ads, Sklik, Adfox atd.). Google nemůže mít monopol na reklamy konkrétních webů.

Tržní podíly vyhledávače Googlu(EU 93 %, USA 78 %)
Tržní podíly vyhledávače Googlu(EU 93 %, USA 78 %), zdroj: FairSearch

bitcoin_skoleni

4. Kampaně budou přenositelné

Online kampaně AdWords (hlavní zdroj příjmů Googlu) budou mít takový formát (nebo export a import), aby je bylo možné použít i v jiných systémech.

5. Motorola a Android

Na rozdíl od USA se v EU vůbec nezaměřili na patenty Motoroly. V Evropě se ale Google uváže k tomu, že stanovené body bude dodržovat po dobu pěti let a firmu přitom bude kontrolovat nezávislý inspektor. Joaquín Almunia dále zvažuje, zda proti Google spustí i vyšetřování týkající se Androidu. Se stížností proti mobilnímu systému minulý týden vyrukoval Microsoft, Nokia, Oracle a další.