Zástupce společnosti Google nám poslal stanovisko k obsahu zprávy:
„Věříme, že technologické pokroky mohou zlepšit bezpečnost uživatelů a zároveň zajistit, aby web zůstal i nadále ekonomicky udržitelný. Spolu s ostatními subjekty máme v této oblasti rozpracovaných mnoho konceptů, všechny jsou ale ve velmi raných fázích vývoje.“
Původní zpráva:
Sledování pohybu uživatele po internetu je naprosto běžné. V budoucnu mohou nastat jiné poměry, ale svého soukromí jsme se vzdali úplně dobrovolně. Špehování je důležité pro zadavatele reklamy, aby komerční sdělení cílili na ty správné osoby. V poslední době je celkem běžné, že vám webová stránka sama sdělí, že její návštěvou souhlasíte s tím, že můžete být sledováni.
Aktuálně sledování probíhá pomocí cookies. Prohlížeč můžete donutit, aby tyto textové soubory od třetích stran vůbec nepřijímal. Např. Mozilla blokování připravovala, poskytovatelé reklam se bouřili, pak ho dvakrát odložila a projekt vrátil do fáze vývoje. Safari naproti tomu třetí strany zcela běžně omezuje již delší dobu. Zřejmě právě visící mračna nad reklamními cookies, která mohou být časem vyšachována ze hry, donutila Google, aby hledal alternativní řešení.
Podle deníku USA Today společnost Google vyvíjí anonymní sledovače uživatelů AdID, jimiž časem nahradí cookies. Aspoň pokud se nový systém osvědčí. Zpráva má o to větší dopad, protože Googlu v obřím reklamním internetovém průmyslu patří až třetina tržeb. Dokáži si představit, že uživatelé se špehování na nové úrovni postaví na odpor, ale právě reklamy tvoří klíčovou součást obsahu, který díky nim může být poskytován bezplatně.
Google by si vlastní systém klidně mohl vynutit tak, že ve Chromu začne blokovat reklamní cookies právě na úkor AdID. Podobný pokus by ostatně nebyl první. Jak bylo naznačeno výše, Safari reklamní cookies rovněž blokuje, a to již svého narození v roce 2003. Apple loni také přišel s vlastním řešením, jak sledovat uživatele iOS za účelem lepšího cílení reklam.
Uživatelé by s AdID údajně měli mít v rukou více možností, jak spravovat své soukromí. Není ale pochyb, že by současně velké společnosti měli ještě více možností v otázce sledování. Nejvíc by se smál ten, kdo s řešením přispěchal, čili v tomto případě Google.