Google vypustil designéry z klece

20. 10. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

V pondělí jsme psali o chystaném redesignu Googlu a jeho služeb. Je to trochu paradox, když už přes čtvrt roku dochází ke změnám a sjednocování všech stránek. Nicméně současná podoba zdaleka není finální. Jedná se o pouhý mezistupeň něčeho mnohem většího. Novou etapu Googlu a vzhledem k tržnímu podílu i celého webu.

Ještě na začátku roku byly služby Googlu fragmentované. Nedodržovaly jednotný design nebo layout, prostě vypadaly jako několik nezávislých produktů pod záštitou Googlem. Sjednodujícím prvkem bylo pouze Google ID pro přihlášení a správu profilu. Chyběla vyšší logika, což ostatně tvrdí i jeden z vývojářů, Steve Yegge.

Page udělal tlustou čáru za kapitolou Schmidta

To vše se začalo měnit 4. dubna, kdy se do čela firmy dostal Larry Page. Ještě ten den totiž dal volnou ruku týmu Google Creative Labs a řekl jim, ať vytvoří něco opravdu úžasného. Vypustil UX designéry z klece. Stejný tým dělal povedené reklamy na Chrome a jiná dema, teď dostal příležitost provést největší změnu vzhledu v historii firmy.

Původní vzhled vyhledávače google.com se za necelých 15 let prakticky nezměnil. Hranaté prvky, černo-modro-zelené barvy textu a odkazů se upravovaly jen minimálně. Jenže z toho historického vzhledu se postupně odvíjely i motivy dalších služeb jako Gmail, Mapy apod. Vše bylo jednoduché, ale neuspořádané. A víte proč? Protože za prvními návrhy google.com stál Sergej Brin, který prostě nebyl tak dobrý v HTML a lépe to neuměl. A to si nevymýšlím, přišlo to rovnou z úst současného šéfdesignéra vyhledávače, Jona Wileyho.

Deset let vlády Erica Schmidta mělo firmu pozvednout ekonomicky a mocensky. Povedlo se. Služby Googlu jsou v mnoha odvětních tahouny oboru. Firma vydělává tolik, že si může dovolit koupit za 12,5 miliardy dolarů Motorolu jen kvůli patentům. Eric Schmidt začínal jako programátor, Sun a Novell z něj ukovaly vůdce a hlavně čmuchala na peníze. Technologičtí vizionáři jako Page a Brin se sice o řízení firmy dělili rovným dílem, přesto byl znát hlavně Schmidtův podnikatelský duch.

Firma zkoušela, co uživatelé snesou, tlačila se do nových odvětví, nakupovala startupy, tříštila vývoj do spousty (i nesouvisejících) produktů. Stejně jako Microsoft v posledních 20 letech. Page ale udělal tlustou čáru. Začal se zbavovat neperspektivních produktů a ty fungující chce změnit. Prozatím tak, že budou vypadat a fungovat stejně.

Google 2.0

Sjednocujícími prvky služeb teď kromě Google ID bude i identita (Google+), vzhled (viz nový design) a zřejmě také to, co jde Googlu nejlépe, vyhledávání. Pokud jste si všimli pondělních screenshotů, možná už něco tušíte. Pokud ne, tady jsou znovu.

Google Google Google Google
Vyhledávač | Mapy | Gmail | Kalendář

Jen ve vyhledávači je změn několik:

  • Zmizelo pokročilé vyhledávání pod tlačítkem s lupou.
  • Boční kategorie (Obrázky, Blogy…) dostaly ikony.
  • Reklamy na přední pozici jsou už dvě.
  • Nepodtržené odkazy.
  • Jiné odstíny barev textu.
  • Místo zelené absolutní adresy zbyla jen doména.
  • Doplňující odkazy / Více výsledků mají nové šipky.
  • Vpravo náhled mapy.
  • Nad náhledem tlačítko pro pokročilé hledání, geolokaci a nastavení.
  • Jednoduché posuvníky na stránce, nikoliv v prohlížeči.
  • Našeptávač není v roletkovém menu, ale jako pevná součást stránky pod vyhledávacím polem.

Mapy:

  • Na první pohled chybí tlačítka pro sdílení, odeslání adresy e-mailem a tiskem.
  • Jiný vzhled výsledků (bez tagů a popisu), vyhledávací dotaz je pouze v poli nikoliv nad odkazy.
  • Špendlíky jsou více plastické, naopak ve výsledcích zůstaly jen písmena.
  • Jiné kolečko a posuvník zoomu na mapě.

Gmail (změny oproti testovací verzi):

  • Ubylo tlačítek, ty se objeví až po kliknutí na zprávu, případně jako roletkové menu pod tlačítkem s ozubeným kolečkem.
  • Chat bez vyhledávače, rozbalovátka a nadpisu, prostě vidíte jen kontakty.
  • Štítky nejsou na začátku zprávy, ale vpravo.
  • V seznamu zpráv nejsou vidět, u kterých e-mailů jsou přibaleny přílohy.
  • Vlevo od zatrhávátek u e-mailů už není ten tečkovaný blok pro uchopení zprávy. Objeví se až při výběru zprávy.
  • Gmail už je čiště e-mailový klienty, nad tlačítkem pro vytvoření nové zprávy chybí Kontakty a Úkoly.

Kalendář:

  • Větší a přehlednější minikalendář.
  • Vedle tlačítka pro vytvoření nové události je i tlačítko pro sdílení.
  • Změny pohledů (Den, týden, Měsíc, Agenda…) schované pod jedním menu.
  • Boxík s událostí v kalendáři se řadí k pravé straně buňky místo levé.

Společné změny:

  • Už se nepočítá s černou lištou.
  • Přechod mezi službami bude mít zřejmě na starost malá šipka vedle loga Googlu.
  • Napravo od vyhledávacího pole bude uvedeno jméno uživatele, ikona s notifikacemi, tlačítko pro sdílení a avatar.
  • Tlustá lišta je na všech webech stejná.

Úprav je více, všeho jsme si určitě nevšimli a Google navíc tvrdí, že se jedná o pouhé koncepty. Nakonec může vše vypadat trochu jinak. Ale zřejmě se shodneme, že na první pohled vypadají novinky opravdu příjemně a hlavně čistě. Až si jeden říká, proč to tak není už dávno.

Mimochodem: barvy a tlačítka mají mít určitou logiku. Třeba čtvercové tlačítko s křížem/plusem znamená sdílení (zřejmě bude možné vybrat, zda Google+, Twitter, e-mail…). Červené tlačítko slouží k vytvoření něčeho (nový e-mail, záznam v kalendáři). Modré tlačítko znamená vykonat nějakou akci (potvrdit, vyhledat, uložit). Zelené má sloužit ke sdílení, šíření informací.

A naprosto úžasná funkce je variabilita stránek, co se týče formátů a velikostí oken. Například v Gmailu (nutné vidět na videu dole, začíná to v čase 28:30) je při zmenšování okna vždy vidět začátek zprávy a datum, ale postupným zmenšováním se anotace zkracuje, pak se odstraní informace o kontaktech a nakonec i levý blok se štítky a chatem. Z téhle flexibility byl prý Larry Page nadšený jako ještě nikdy.

Bláznivé spekulace

To byly zatím formální změny, o kterých se mluví a které potvrdil sám Jon Wiley. Při detailním zkoumání screenshotů mě ovšem napadlo ještě několik věcí.

Google chce naučit lidi, aby se přihlašovali. Stále zvětšuje avatary (ikonky uživatelů), z profilů postavil Google+ a ještě k tomu umožnuje, abyste se mohli mezi účty přepínat, pokud jich máte více. S přihlášením s sebou nesete i informace o tom, co se vám líbí, jakou na vás může Google cílit reklamu, jak má pro vás řadit vyhledávání.

S tím souvisí i druhá věc. Všechny stránky nakonec dostanou totožný pruh s velkým logem Googlu a jedním polem pro hledání. V něm přitom chybí nápovědy typu Vyhledávání ve službě xy. Myslím si, že vyhledávaní se změní v jakýsi nadfulltext, jako známe třeba z Androidu. Jedním polem najednou prohledáte všechny služby.

Třeba na google.com napíšete „Jan Novák“. Pokud takového máte v kontaktech nebo Google+, odkaz bude viset nahoře. Pokud jste si s ním psali e-maily, získáte nějaký výcuc z poslední komunikace. Jestli jste se o něm zmínil v dokumentech, bude tam odkaz na konkrétní soubor. Nebo jej najdete na svém videu na YouTube, otagovaného v Picase… To jsou téměř neomezené možnosti. V každé aplikaci by měly být upřednostňované ty infomace, které hledáte (V Gmailu bude mít přednost e-mail před dokumentem).

Možná se nakonec má očekávání ukáží jako bláboly. Takové vyhledávání jistě bude technicky náročné a špatně formátované výsledky z různých služeb můžou vypadat chaoticky. Ale pokud to Google promyslí a dobře navrhne, udělá si před ostatními zase o něco větší náskok.

Mimochodem, doporučuji se podívat na půlhodinovou přednášku (na UX Week 2011) od Jona Wileyho, který na Google prozradil opravdu hodně věcí. Dělal si přitom legraci z šéfů, vývojářů i designérů. Opravdu veselý chlapík.

ICTS24

Oživeno: Onoho revolučního vyhledávání se zřejmě nedočkáme. Zrovna z kanálu Googlu na YouTube uteklo video, které ukazuje nový Gmail a vyhledávací pole slouží pouze pro poštu. Změn je ale oproti screenshotům více. Těžko říct, která verze je aktuálnější a která se nakonec dostane do ostrého provozu.