Pokud by Intel dodržoval původní roční rozpětí mezi svými ticky a tocky, v tuto chvíli bychom už netrpělivě očekávali uvedení 14nm procesorů generace Broadwell. Čekat se nakonec bude déle, nicméně o tom, co tento tick přinese, už leccos tušíme. Včera přinesl nové zprávy web CPU World. Integrovaná grafika 14nm čipů podle nich dostane vylepšenou architekturu, nové schopnosti v akceleraci multimédií a také bude podporovat vyšší rozlišení – včetně 4K u ULV verzí CPU.
Nejzásadnější změnu, která integrované GPU v Broadwellu potká, již známe z minula. CPU World opakuje, že počty EU (výpočetních jednotek, shaderů) v nich narostou o 20 % oproti Haswellu. Třída GT2 (ta, kam patří současná HD 4600) si polepší z 20 na 24 EU, a grafiky GT3 (Iris Pro) z 40 na 48 EU. Výkon ale nenaroste pouze přímo úměrně této změně. Samotná architektura má obsahovat různá zlepšení. Vyšší výkon by údajně měly umožnit větší paměti cache v GPU a větší pixel fill rate, rychlejší má být rovněž teselace a Hierarchical Z-Buffer. GPU také má mít nativní hardwarovou podporu pro vyhlazování 2× MSAA.
Grafika má údajně podporovat DirectX 11.1, ale jistě bude kompatibilní i s DirectX 12, neboť Intel již oznámil podporu této verze na Haswellu. OpenGL má být podporováno ve verzi 4.2. Zajímavé je, že Intel sice prý má přidat podporu i pro OpenCL 2.0, podle CPU Worldu ale jen na některých modelech čipů. Teoreticky by o ni mohla přijít například Pentia a Celerony, ale to jen hádám.
Broadwell, mini verze (vlevo), Broadwell, standardní BGA pouzdro (uprostřed), Haswell (vpravo)
Procesory Broadwell mají údajně také podporovat obrazovky o vyšším rozlišení přes rozhraní DisplayPort 1.2 a eDP 1.3. To nebude až tak zásadní pro klasické procesory bez integrovaného čipsetu, neboť ty již v generaci Haswell uměly 3840 × 2160 bodů při 60 snímcích za vteřinu. U Broadwellu má být maximální rozlišení až 4096 × 2304 bodů při 60Hz obnovovací frekvenci – tedy alespoň u procesorů řady H (u klasických desktopových čipů bych ale čekal stejné schopnosti). O tom, že by bylo podporováno HDMI 2.0, zpráva mlčí, zmiňuje ale, že Intel z čipů odstraní analogový obrazový výstup a také rozhraní LVDS.
Zajímavější bude upgrade výstupů u mobilních čipů řady Y a U s čipovou sadou integrovanou na pouzdře. Ty totiž mají v generaci Haswell výstupní rozlišení omezeno na 3200 × 2000 bodů. Broadwell ale i u těchto procesorů bude umět rozlišení 4K – přes eDP 1.3 a DisplayPort 1.2 zvládnou rozlišení 3840 × 2160 bodů při 60 Hz, díky čemuž se budou moci objevit plnohodnotné ultrabooky či tablety s rozlišením 4K. Tento režim bude ovšem znamenat o něco zvýšenou spotřebu a aktivní v něm bude moci být jen jeden výstup. Obecně by ale v noteboocích mohl Broadwell k vykreslování na obrazovku potřebovat méně energie než Haswell díky technologiím Panel Self Refresh (i když ta nová není) a Low Power Single Pipe.
Broadwell dostane dekódér pro video ve formátu VP8
Co se týče akcelerace multimédií, máme dobrou zprávu pro příznivce svobodných formátů: Broadwell má totiž podporovat dekódování VP8 z dílny Googlu (respektive firmy On2). Půjde o úplnou akceleraci všech fází dekodéru. Další vylepšení se bude týkat SVC – zatímco Haswell tento formát podporoval jen v profilu baseline, Broadwell bude už mít podporu pro schopnější profil high. Bohužel, podle zprávy CPU Worldu to vypadá, že v této generaci procesorů Intel nestihne implementovat dekódování nové generace videokodeků. Broadwell asi nebude podporovat ani již rok standardizovaný H.265 (HEVC), natož pak VP9 (což je opět konkurenční formát Googlu).
Broadwell prý nepřinese změny do možností postprocessingu videa. CPU World ale uvádí, že enkodér Quick Sync na čipech s GPU třídy GT3 (48 EU) bude mít určité úpravy či posílené hardwarové bloky, takže převody videa na těchto čipech budou opět rychlejší.
Broadwell bude zřejmě uveden někdy na sklonku či přelomu roku. Jeho grafické jádro bude zajímavé mimo jiné i tím, že odemčené „káčkové“ procesory, které u Haswellu jako všechny desktopové čipy měly jen GPU třídy GT2, dostanou v generaci Broadwell nejrychlejší variantu integrované grafiky. Tedy Iris Pro i s pamětí eDRAM. Ta by se přitom teoreticky mohla uplatnit i mimo grafické úlohy, neboť dle některých zdrojů může fungovat i jako obecná L4 cache.
Zdroj: CPU World