Hlavní navigace

Grafiky AMD generace RDNA 4: Navi 48 má tři verze, RX 8800 XTX, 8800 XT a 7800 XT?

28. 8. 2024

Sdílet

Zdroj: Fritzchens Fritz, použito se souhlasem autora - public domain
Začíná prosakovat víc detailů k nové generaci grafických karet, kterou chystá AMD. Možná už na letošní podzim.

Tento týden se na internetu objevil první únik Radeonu RX 8000 v databázi Geekbench. Mohlo jít o ES vzorek tohoto GPU nebo podobný raný prototyp, takže není jasné, jak blízko je vydání těchto grafik. Zdá se ale, že se tím trošku rozzurčel „proud“ úniků k této nové generaci grafických karet AMD. Na webu se teď objevily trošku větší podrobnosti o tom, co lze od těchto GPU čekat.

K Radeonům RX 8000 se na Twitteru vyjádřil leaker s přezdívkou Kepler_L2, podle kterého chystá AMD patrně tři karty založené na větším z čipů Navi 48, který má celkem 64 CU (4096 shaderů) a 256bitovou paměťovou sběrnici. Měl by také být prvním, který z GPU založených na architektuře RDNA 4 přijde na trh.

Tři modely s větším RDNA 4?

AMD bude nabízet dvě konfigurace s 256bitovou paměťovou sběrnicí (tedy neořezanou). První z nich má používat čip GDDR6 s efektivní frekvencí 20,0 GHz, což by dávalo propustnost 640 GB/s (jde o zlepšení proti předchozím drbům, které hovořily o maximálně 18,0GHz pamětech). Je pravděpodobné, že tato karta bude mít také 16GB kapacitu grafické paměti (a její Infinity Cache by měla mít 64 MB). A měla by asi používat plně aktivní verzi čipu se všemi 4096 shadery / 64 CU aktivními.

Podle toho, co Kepler_L2 uvádí, ale bude mít 256bitovou konfiguraci ponechanou ještě i druhý model, který by pravděpodobně měl už mít ořezaný počet výpočetních jednotek. Tato grafika by měla paměti s pomalejší frekvencí 18,0 GHz efektivně, dík čemuž by mohla být levnější. Dávalo by to propustnost 576 GB/s, dále by model měl mít zachovanou kapacitu Infinity Cache 64 MB. Je možné, že přesně toto je model, který se objevil v Geekbenchi. Tam uniklá karta totiž nesla 16 GB paměti, ale GPU bylo ořezané na 3584 shaderů (56 CU). Tudíž ona druhá pomalejší 256bitová/18,0GHz konfigurace by mohla mít 56 CU.

Třetí konfigurace má už 192bitové paměti, což znamená kapacitu 12 GB. Také kapacita Infinity Cache by měla klesnout na 48 MB, úměrně k šířce sběrnice. Aby se trochu zmírnil pokles propustnosti, bude použitá vyšší efektivní frekvence pamětí než u prostředního modelu, 19,0 GHz. To by dávalo propustnost 456 GB/s. I zde bude GPU ořezané, zatím ale nemáme žádnou indicii na počet jednotek – mohlo by to možná být něco mezi 3072 a 3584 shadery.

Jména karet v tuto chvíli nikdo netuší. Je možné, že první bude označená Radeon RX 8800 XT a jedna z druhých dvou RX 8700 XT, toto označení by sedělo do současného schématu. Avšak pak by byl problém s pojmenováním třetí karty (RX 8800 nebo 8700 bez XT?). Teoreticky by se také první model mohl jmenovat RX 8800 XTX, druhý RX 8800 XT a třetí karta s 12GB pamětí by byla Radeon RX 8700 XT. Alternativně by prostřední karta s 16GB, ale pomalejší pamětí mohla být něco jako RX 8800 GRE (a 12GB karta RX 8700 XT).

GPU AMD Navi 22 (vpravo) v porovnání s čipem Navi 21 (vlevo)

GPU AMD Navi 22 (vpravo) v porovnání s čipem Navi 21 (vlevo), ilustrace

Autor: AMD

Karty s Navi 48 a s Navi 44

Web BenchLife coby další zdroj informací uvádí, že zatím ví o čtyřech konfiguracích grafik s architekturou RDNA 4:

  • R24D-E6
  • R24D-E8
  • R25D-P4
  • R25D-P8

Z toho seznamu by ale asi jen dvě položky začínající na R24D měly představovat grafiky s výkonnějším GPU Navi 48. Buď se tedy kód pro obě 256bitové verze neliší, nebo tento výčet není kompletní.

Dvě položky začínající na R25D by snad již měly představovat karty založené na čipu Navi 44. Ten je zhruba poloviční, obsahuje 2048 shaderů (32 CU) architektury RDNA 4 se 128bitovou sběrnicí a 32MB Infinity Cache. Na tomto GPU by asi mohly být založené grafiky jako Radeon RX 8600 (a možná RX 8600 XT).

RDNA 5 od AMD může být jako Zen, úplně nová GPU architektura. RDNA 4 je hlavně oprava chyb Přečtěte si také:

RDNA 5 od AMD může být jako Zen, úplně nová GPU architektura. RDNA 4 je hlavně oprava chyb

Zmizí největší výhoda Nvidie? Grafiky Radeon RX 8000 prý mají úplně nové jednotky pro ray tracing Přečtěte si také:

Zmizí největší výhoda Nvidie? Grafiky Radeon RX 8000 prý mají úplně nové jednotky pro ray tracing

Lepší výkon ray tracingu, AI?

Podle videa Moore’s Law is Dead, které jsme zmiňovali již v minulé zprávě, by údajně TDP měly být podobné jako v minulé generaci a firma bude oficiálně jako výhodu uvádět to, že nikdo nebude muset měnit zdroj (zřejmě to bude ve srovnání s kartami RX 7700 XT a RX 7800 XT), ale přesné údaje o TDP zatím chybí. V případě, že generace RX 8000 bude takto prezentovaná, asi bude stále používat napájení klasickými osmipiny místo problémy provázenými konektory 12VHPWR/12V2×6.

A přece se hoří. Problémy 12pinových konektorů grafik Nvidia nekončí, ale je kolem toho spousta omylů Přečtěte si také:

A přece se hoří. Problémy 12pinových konektorů grafik Nvidia nekončí, ale je kolem toho spousta omylů

Podle Moore’s Law is Dead by měl být značně zlepšený výkon v raytracingových efektech. Prý by to mohlo být realizováno skrze integraci více ray acceleratorů (tedy specializovaných jednotek akcelerujících ray tracing) do každého z bloků CU, zatímco doteď měly architektury AMD (RDNA 2, RDNA 3, RDNA 3.5) vždy jeden ray accelerator na jednu CU. Tak to ostatně je i u architektur Nvidie, které mají jedno RT jádro na jeden blok SM. Podle MLID by dokonce bloky CU architektury RDNA 4 mohly obsahovat i „matrix hardware“, tedy specializované jednotky pro výpočet AI akcelerace.

Je ale otázka, zda těmto architektonickým informacím věřit. I pokud jde o legitimní informace, nemusí být přesné ve všem. MLID například uvádí, že Infinity Cache čipu Navi 48 by mohla být až 96 MB. Nicméně k šířce sběrnice 256 bitů, jakož i k cenovému zařazení GPU, by sedělo spíš 64 MB a to také uvádějí ostatní úniky.

Zvýšený výkon v ray tracingu by mohl být realizovaný nikoliv přidáním jednotek, ale posilováním schopností a výkonu jednoho ray acceleratoru. Stejně tak přítomnost vyhrazených jednotek pro akceleraci AI stále není pro architekturu RDNA 4 potvrzená. AMD doteď razilo cestu, kdy se pro tyto operace používal stejný hardware, na jakém se počítají shadery. Určité formy sdílení vykonávacích jednotek se ale úplně nevylučují s tím, že se výkon v AI zlepší.

MMF24

Zatím bohužel stále zůstává nejistota v tom, kdy tyto grafiky vyjdou. Většinou se v poslední době předpokládalo, že až v roce 2025, ale zmíněný Moore’s Law Is Dead nyní mluví o tom, že by vydání mohlo být již v říjnu nebo listopadu (což nepotěší Intel, který se asi těšil, že se mu podaří vydat vlastní GPU Battlemage dřív). Zatím není jasné, jak reálné takové časnější uvedení je.

Zdroje: VideoCardz, Kepler_L2 (1, 2), Moore’s Law Is Dead