Minulý týden jsme psali o tom, jak Intel prezentuje výkon nadcházejících herních grafik Arc s čipy DG2 (kódovým označením také Alchymist) oproti konkurenčním kartám AMD a Nvidie v interních slajdech. Dokument, o kterém tehdy byla řeč, teď unikl přímo. Vedle onoho přiřazení ke konkurentům ukazuje spotřeby chystaných grafik a také, s jakými cenami u nich Intel počítá. Dává to docela dobrou představo o tom, co Intel chystá.
Slajd, který můžete vidět níže, asi byl mimo veřejnost známý již dříve. Leaker, od nějž jsme předchozí zprávu o mezikonkurenční „zacílení“ grafiky Intel Arc převzali, uvádí, že přímo tento konkrétní slajd neviděl, ale patrně měl informace o jeho obsahu zprostředkované někým jiným. Ale to už teď není nic důležitého.
Přímo ze slajdu je ale všechno patrnější. Intel do něj vyznačil sestavu grafik Nvidie a AMD podle jednotlivých cenových pater, a k tomu je vyneseno, které části trhu pokryjí i jeho vlastní grafiky generace Alchymist. Vyplývá z toho, že Intel chystá v téo první generaci zatím jen dva různé čipy – trošku je to podobné strategii AMD v roce 2016 při vydání architektury Polaris.
Výkonnější herní karty Arc: konkurence RTX 3060, RX 6600 až po RTX 3070 a RX 6700 XT
Rychlejší grafiky, které nás zajímají nejvíc, jsou založené na „SOC1“. To je podle všeho čip se 4096 shadery (512 EU) a 256bitovou sběrnicí, který by měl v kartách být prodávaný s buď 8 GB, nebo 16 GB paměti GDDR6. SOC1 má pokrývat nabídku grafik v pásmu někde od 300 dolarů po asi 499 dolarů.
Nižší modely s čipem SOC1 by měly podle Intelu konkurovat GeForce RTX 3060 (329 $) a RTX 3060 Ti (399 $), u AMD Radeonu RX 6600 XT (379 $) a případné levnější kartě (Radeon RX 6600?), která by oficiálně stála méně než 349 $, ale zatím ji AMD nevydalo.
V tomto pásmu 299 až 399 dolarů (8–10,5 tisíce Kč) by Intel asi použil ořezané verze GPU. Podle starších úniků měly existovat modely s 384 EU (3072 shadery) a 192bitovou paměťovou sběrnicí, tato konfigurace vypadá nejpravděpodobněji. Tento nižší model (nebo modely?) grafik Arc založených na čipu SOC1 by měl začínat na TDP už 175 W. Březnové informace mluvily i o verzích s jen 2048 (256 EU) a 1536 (192 EU) shadery a 128bitovou sběrnicí. Ale zejména verze se 192 EU by asi už vypadla z daného výkonnostního zařazení – možná, že se třeba objeví jen v noteboocích.
Nejrychlejší chystané desktopové karty Arc s plně aktivním čipem SOC1 (4096 shaderů, 256bitové paměti) by mohly stát patrně něco v rozsahu 449 až 499 $ (11,5–13 tisíc Kč) a jak můžete vidět, slajd je skutečně představuje jako konkurenci pro Radeon RX 6700 XT a GeForce RTX 3070.
Tato plná konfigurace by podle slajdu měla mít TDP až 225 W. To by znamenalo, že by byla se svými konkurenty srovnatelná i spotřebou – RTX 3070 má TDP 220 W a RX 6700 XT 230 W. Nebo takové plány aspoň Intel měl v době tvorby slajdu. Nemůžeme vám slíbit, že se ještě rozhodnutí nezmění a nepokusí se vyhnat výkon o něco výš pomocí vyšších frekvencí (a tím příkonu).
Levné karty: maximálně 1024 shaderů, ale jen 75W spotřeba
Nová je pro nás informace o konkurenčním „pozicování“ v nižší cenové oblasti. Tu bude mít Intel pokrytou druhým čipem, ve slajdu označeným jako „SOC2“. Tento čip má pokrývat nabídku desktopových grafik stojících 100 až asi 199 $. Mezi ním a SOC1 tak bude určitá nezaplněná mezera daná tím, že vyšší čip má výrazně vyšší velikost a výkon.
Podle dříve uniklých zpráv by toto druhé GPU asi mělo mít 128 EU, tedy 1024 shaderů, ale možná také jen 64bitovou sběrnici. To v minulosti takřka univerzálně znamenalo špatný výkon, ale s GDDR6 by propustnost pořád mohla být jakž takž dobrá (odpovídající 128bitové sběrnici s GDDR5). A také je pravda, že čip má čtvrtinu výpočetních jednotek čipu SOC1, tudíž možná dává smysl i čtvrtinová paměťová propustnost. Bude ale třeba dobrá komprese barev a neškodila by větší cache. Také chystaný lowend AMD – Navi 24 – má údajně jen 64bitové paměti.
Plnotučná verze této grafiky Intel Arc s 1024 shadery by asi mohla stát 149 až 199 $ (4000–5200 Kč) a Intel by s ní mohl konkurovat GeForce GTX 1650 Super od Nvidie. Zda toto GPU proti ní bude podporovat i raytracingové efekty, zatím nevíme. Patrně by mělo jen 4 GB paměti.
Levnější modely s tímto GPU by podle starších úniků mohly být ořezané na jen 96 EU (768 shaderů), podle slajdu levnější kary s SOC2 mají stát jen 99–149 $ (2500–4000 Kč). Herní výkon by logicky klesnul. Ovšem Nvidia i AMD segment těchto karet dost šidí a recyklují v něm staré generace čipů (například GP108 v GeForce GT 1030), takže zde by se zrovna něco s modernější výbavou dost hodilo. Například zmíněné levné GeForce chybí aktuální multimediální výbava, jako je podpora dekódování 8K videa nebo formátu AV1, a také podpora HDMI 2.1 a DisplayPortu 1.4 nebo ještě lépe DP 2.0.
Co je také důležité, je zde TDP. Slajd uvádí, že Intel chce u těchto karet udržet spotřebu 75 W, a to asi u všech modelů včetně plně aktivní konfigurace. Nebyl by tedy překročen limit, nad kterým karty potřebují přídavné napájení šestipinovým konektorem, a tyto karty by mohly být napájené jen ze slotu PCI Express. Toto je něco, co na trhu nyní dost chybí. U Nvidie je nejmodernější takové GPU GeForce GTX 1650 (bez přívlastku) a AMD tuto kategorii v poslední době úplně vynechává, naposled zde mělo Radeon RX 560. GPU Arc, vyráběné na efektivním 6nm procesu a s aktuální architekturou, by tedy mohlo být docela zajímavá alternativa.
Zdraží Intel kvůli kryptobublině?
Když se ale bavíme o cenách, je třeba hned dodat, že by šlo o doporučené ceny. Pokud se na těchto kartách bude dát těžit „krypto“, patrně to s nimi ale dopadne stejně jako s Radeony a GeForce – vyprodají se a sehnat půjdou jenom za výrazně přestřelené částky. Uvedené ceny tedy neberte jako zaručenou věc – mimo to je i Intel samotný ještě může zvýšit. Hodně to bude záviset na tom, jak se budou vyvíjet spekulativní ceny kryptoměn. Pokud by se usmálo štěstí a do ledna (kdy má Intel grafiky Arc uvést na trh) zkolabovaly, možná by se grafiky mohly prodávat za normální ceny.
Více: Herní GPU Intelu se jmenují Arc. V Q1 2022 vyjde „Alchemist“, pak Battlemage, Celestial, Druid
Galerie: Intel představuje grafické karty Arc a roadmapu herních GPU
Nakonec ještě pro jistotu přidáme tradiční upozornění. Ačkoliv se zde bavíme o slajdu, který zřejmě vytvořili přímo v Intelu, jeho pravost není úplně zaručená. A tak jako tak tojsou předběžné informace a Intel samozřejmě ještě může plány změnit. O to spíš, že slajd ani není nejnovější. Evidentně vznikl předtím, než byla známá cena Radeonu RX 6600 XT, ale možná je dokonce ještě z jara, z doby, kdy ještě v nabídce Nvidie nebyla GeForce RTX 3070 Ti.
Zdroj: Tieba Baidu