Před nedávnem jsme zde měli uniklý prezentační slajd, který ukazoval, jakou část, respektive části trhu se Intel chystá pokrýt svými připravovanými samostatnými GPU Intel Arc, tedy přesněji desktopovými kartami na nich založených. Vypadá to, že nabídka by ale mohla být poměrně koncentrovaná, do celého segmentu od 99 do 499 $ by mohl Intel nakonec možná poslat jen tři různé modely.
Z předchozího úniku se zdá, že první generace herních grafik Intel Arc, která má kódové označení „Alchemist“, se bude skládat ze dvou GPU, z většího a výkonnějšího „SOC1“ a z menšího, úspornějšího a méně výkonného „SOC2“. Youtube kanál Moore's Law is Dead přišel nyní s dalšími informacemi o tom, jaké grafiky na nich Intel založí. Zatím to údajně vypadá na tři různé modely grafických karet pro desktop.
1. Top model, SOC1
Čipy Alchemist budou vyráběné na 6nm procesu TSMC. Výkonnější verze SOC1 dá vzniknout dvěma kartám. Výkonnější verze bude mít toto GPU plně aktivované, což znamená 4096 shaderů (512 EU) a 256bitovou paměťovou sběrnici. Na té bude údajně mít osazeno 16 GB paměti GDDR6, jež bude běžet ns frekvenci16,0 GHz efektivně. GPU by pak mělo do paměti propustnost 512 GB/s.
Frekvence GPU by se údajně mohla pohybovat mezi 2,2 a 2,5 GHz a TDP by mohlo být do 225–235 W (minule uniklý slajd uváděl 225 W jako maximum). Karta ba při takovémto nastavení údajně mohla mít výkon někde v pásmu mezi GeForce RTX 3060 Ti přes RTX 3070 po RTX 3070 Ti – kam přesně v tomto rámcovém intervalu se Intelu podaří dostat, to teprve uvidíme.
Referenční karta by prý měla vypadat zhruba tak, jako ji naznačily již dávněji uniklé fotografie a nedávno Intel v dronové show. Kryt s naznačenými vlnkami ale prý bude mít stříbrnou úpravu místo černé (ať už bude plastový, nebo z hliníku, to řečeno není). Napájení by prý mělo být jedním osmipinem a jedním šestipinem.
Galerie: První fotky a uniklé informace ke GPU Intel Xe HPG
2. Ořezaná verze SOC1
Od stejného GPU bude Intel nabízet ještě slabší variantu, která bude zřejmě osekaná na 384 EU, což by dávalo 3072 shaderů. Tento model by logicky měl nižší výkon, ale snad by mohl zapadnout někam mezi karty GeForce RTX 3060 a RTX 3060 Ti od Nvidie, i když to jsou asi zatím jen dohady.
Moore's Law is Dead uvádí, že zatím není potvrzeno, jak budou vyřešené paměti. Intel by asi mohl ponechat 256bitovou sběrnici a osadit poloviční kapacitu 8 GB GDDR6, ale také by asi mohlo dojít na osekání na 192 bitů, což by dovolilo kapacitu 12 GB. Propustnost by byla snížena o 25 %, ale bylo by to ořezání úměrné sníženému počtu výpočetních jednotek, takže by nemuselo moc vadit.
TDP této karty zdroj neuvádí, stejně jako předběžně očekávané frekvence. Karta by možná mohla být založená na stejném PCB a mít stejný referenční chladič, ale to zatím také asi není jasné. Údajně jsou také informace, že by mohla existovat, nebo že byla testována verze se 448 EU (3584 shadery). Ale nyní asi už o ní zprávy utichly, takže je možné, že pokud bude existovat, bude ji Intel nabízet jenom jako GPU pro herní notebooky.
3. Úsporná 75W karta se SOC2
Zbylá, třetí karta už bude založená na menším a úspornějším čipu SOC2, od nějž je zatím zdá se známá jen jedna plánovaná karta. Intel logicky také asi bude chtít využít i čipy, které budou mít nějaký defekt, ale menší křemík bude zmetků produkovat nižší množství. A je možné, že je třeba firma bude používat jenom v nějaké mobilní grafice, zatímco v desktopu bude nabízet jen jedinou kartu se SOC2, disponující plnotučným čipem se všemi jednotkami zapnutými.
Tako karta má mít 128 EU (1024 shaderů), opět prý s frekvencí 2,2–2,5 GHz. Toto GPU má ovšem jen 64bitovou paměťovou sběrnici, takže i s 16,0GHz GDDR6 by dosahovalo propustnost jen 128 GB/s. Karta by to ovšem byla relativně úsporná, Intel prý údajně plánuje TDP 75 W nebo nižší (zde snad TDP bude znamenat skutečně maximální spotřebu, na rozdíl od procesorů). Referenční provedení bude asi krátké s jedním ventilátorem, Intel prý pracuje s designem hodně podobným původní vývojářské kartě s čipem DG1, jen na jejím krytu nemají být vystupující žebra a drážky.
Grafická karta Intel Xe DG1 Software Development Vehicle (fotogalerie)
Tyto karty pro lehké hraní by měly být vyráběné se 4 nebo 8 GB paměti GDDR6 a podle Moore's Law is Dead by asi prý měly mít výkon někde okolo GeForce GTX 1650 nebo GTX 1650 Super – ale oproti těmto kartám se starší architekturou Nvidia bude i tento levný Intel Arc podporovat raytracingovou grafiku, bude tedy mít specializovaný hardware pro tyto operace. A nejspíš i speciální jednotky pro akceleraci neuronových sítí pro AI aplikace, které má architektura Xe HPG také obsahovat a budou používány pro provoz AI upscalingu XeSS, což by měla být obdoba DLSS od Nvidie.
V tomto by tedy tato grafika mohla představovat čerstvý vítr, protože nic s takovouto výbavou nyní v 75W spotřebě Nvidia ani AMD nenabízejí – i když to se ještě samozřejmě do vydání této grafiky Intelu může změnit.
Vydání grafik Intel Arc je nyní načasováno na první kvartál roku 2022, což už Intel potvrdil i oficiálně. Je proto pravděpodobné, že budou představené na CES 2022 v lednu. Samotný start prodejů může ale být i později a je možné, že jednotlivé model se začnou prodávat postupně, ne všechny ve stejný čas.
Moore's Law is Dead také jinak uvádí, že v zákulisí se pořád vzdor zuřící kryptoměnové bublině pořád mluvií o tom, že Intel nasadí agresivní (tedy poměrně nízké) ceny. Snad se tedy dá doufat v tom, že tato GPU budou výhodná a snad nakopnou ke zlevnění také Nvidii a AMD.
Více: Herní GPU Intelu se jmenují Arc. V Q1 2022 vyjde „Alchemist“, pak Battlemage, Celestial, Druid
Podobná strategie jako za Radeonů „Polaris“?
Je zajímavé, jak moc nakonec vydání grafik Arc bude připomínat vydání GPU Radeonů RX 400 (Polaris) v roce 2016. Tehdy také AMD čelící sílící dominanci Nvidia z horší pozice vynechalo highend a soustředilo se na dvě GPU – pro mainstream (Polaris 10) a pro levné karty a notebooky (Polaris 11). A také z nich vznikly jen tři karty, dvě (RX 480, RX 470) z výkonnějšího mainstreamového čipu a jedna z menšího Polarisu 11.
Nemusí to být vůbec náhoda. Z AMD do Intelu přešlo nemálo zaměstnanců, včetně osob, které mohou určovat marketing a strategii vývoje GPU. V čele s Rajou Kodurim, který do Intelu přešel v roce 2018, aby nově odhalený program samostatných GPU vedl, a předtím byl vrchním šéfem divize Radeonů v AMD.
Zdroje: VideoCardz, Moore's Law is Dead