Micro stutteringMikro-potrhávání je fenomén, který se objevil až s Multi-GPU. Ty, aby byly dnes rychlé, používají AFR (střídání čipů/karet ve vykreslování snímků. Jiný režim dnes tak rychlý není. Jenže jak u SLI, tak u CrossFire dochází ke špatné synchronizaci a místo toho abyste při kritických 30 fps dostali při logování každého swap buffer (zobrazení toho, co je už kartou spočítáno, na displej) toto jako u single karty:
– 33 ms, 66 ms, 99 ms, 132 ms, ...
dostanete třeba toto:
– 33 ms, 43 ms, 99 ms, 109 ms, ...
Ano, snímková frekvence může být stále 30 framů za sekundu, ale obraz je očividně méně plynulý. Synchronizace bude daleko větším problémem u 3-way SLI, CrossFireX čtyř karet a Quad-SLI (dvě 7950 GX2 či dvě 9800 GX2).
Takové tvrzení prezentoval i jeden z preview testů provedený finem znýmým pod přezdívkou Sampsa. Ten na fóru XtremeSystems a svém webu Muropaketti prezentoval vlastní testy micro-stutteringu v několika hrách u HD 3870 X2, 9800 GX2 a HD 4870 X2 (na této stránce dole, pro anglický překlad od Googlu klepněte na tento odkaz, aktualizace: v tomto vlákně na XtremeSystems jsou výsledky v grafech). HD 3870 X2 se potýkal s microstutteringem podle Fina úplně tragicky, HD 4870 X2 naopak distribuuoval snímky v docela pravidelných intervalech (rozpětí 3,2, resp. 4,9 ms). Nyní však provedl test i německý časopis PC Games Hardware, který s testy microstutteringu v recenzích v podstatě začal.
Source engine k takové náročnosti, aby microstuttering mohl být vůbec brán jako viditelná neplynulost (potrhávání na 45 fps by už bylo horší postřehnout okem, všimněte si menšího rozpětí v milisekundách, osa y), donutíte na HD 4870 X2 opravdu asi jen extrémním nastavením (24× CFAA a povedená modifikace Fakefactory), u Crysis je problém zajímavější. Výsledky z Crysis redaktoři prezentují bohužel jen videem v náročné scéně se sněhem.
Tvrdí, že oněch asi 15 fps můžete brát jako jakýsi macro-stuttering, zatímco viditelné nepravidelnosti pak jako micro-stuttering. Nejlépe dle slov redaktorů prý uděláte, když si podobně náročně (na těch asi 15 fps) nastavíte Crysis na své single-gpu kartě a porovnáte s videem. Rozdíl v (ne)pravidelnosti byste měli jasně rozpoznat.
Článek o micro-stutteringu najdete na tomto odkazu, samostatný test Radeonu HD 4870 X2 od PC Games Hardware pak zde (obsahuje Crysis, Call of Juarez, Oblivion, Need for Speed: Carbon a UT3 i s CFAA). Na stránce s měřením spotřeby a hluku odhalují Němci další slabiny bez diskuze velmi výkonného, ale v dalších ohledech kompromisního highendového Multi-GPU řešení: spotřeba PC v zátěži je s HD 4870 X2 o 110 W vyšší než s GeForce GTX 280 a v idle dokonce o 120 W (spotřeba v idle se doufejme u finálních karet s doladěním PowerPlay podstatně zlepší).
Ruku v ruce s tím jde i teplota, která v zátěži dosahuje 90 stupňů Celsia. To větrák produkuje hluk 3,6 Sone, v idle se drží na rozumné hodnotě 1,4 Sone. Manuální nastavení větráku na 100 % umožnilo uchladit GPU v zátěži na 60 stupňů Celsia, hladina hluku je však extrémních 12,5 Sone (pro srovnání: Box chladič na Pentiu 4 dosahoval až 4,9 Sone, Freezer 7 Pro má podle měření AC mít 0,9 Sone, více o jednotce Sone na en.wikipedia.org/wiki/Sone)
Udělal Sampsa chybu a nastavil Crysis i Race Driver: GRID příliš nenáročně (17 či 21 ms odpovídá 59, resp. 48 fps a micro-stuttering už nemusí být problémem), nebo naopak PC Games Hardware našli jediný engine (Source), kde micro-stuttering zlobí jak na 22, tak 45 fps a měření v Crysis není vinou příliš nízkých fps vůbec relevantní? To rozhodne až skutečné uvedení Radeonu HD 4870 X2, finální ovladače a testy provedené v širším měřítku. Zatím ale rozhodně nemůže nikdo tvrdit, že Radeon HD 4870 X2 micro-stutteringem netrpí a nemůže tvrdit ani opak.
Zdroj: PC Games Hardware