Jak vidíte, karta má několik důležitých ale:
- počet SP a TMU byl od HD 5850 značně zkrácen, takt jádra byl naopak zvýšen
- byla deaktivována polovina ROP - působí to problémy?
- spotřeba je podle oficiálních materiálů dokonce vyšší než spotřeba HD 5850
- podle první dostupné recenze bylo kartu možné velmi snadno taktovat (XFX: 800/4000 @ 950/5200)
Server GPU Review si připravil souhrnné informace o kartě, na jediné stránce tak kromě specifikací najdeme odkazy na všech třináct nereferenčních verzí a na patnáct recenzí. Tedy, minimálně na Björn3D.com či Rage3D.com se jedná pouze o představení s testy ze slajdů AMD.
Většina serverů testovala referenční verzi karty, která je také poněkud zvláštní. Každý si vzpomíná na pyramidu modelů od Radeonu HD 5770 do 5970, kde karty vypadají stále stejně, pouze se mění jejich délka. Radeon HD 5830 do tohoto vzorce nezapadá.
Na obrázku jsou Radeony HD 5830 a 5870, tedy alespoň jejich referenční návrhy, v případě HD 5830 neprodejné. Jak vidíme, obě karty jsou závratných 28 cm dlouhé. Tato karta byla testována na většině serverů.
Nejen test na techPowerUp! vyšel vcelku sporně. Výkon nebyl příliš stabilní (zřejmě tomu napomohl právě malý počet rasterizačních jednotek) a karta dost často padala pod úroveň Radeonu HD 4890, který měla vyzvat na souboj. Celkově se, ač jen o pár korun levnější než HD 5850, pohybovala blízko nad HD 5770.
- Malý počet ROP kartu silně sráží dolů zejména při vyhlazování.
V úvodu jsem slíbil skvělé taktování, to má trochu problém. Nejlepšího výsledku pro paměti bylo dosaženo na Guru3D.com, kde také přišli, že AMD dala na jádro a paměti limit. Ten se dal odstranit v neoficiální modifikaci pro MSI Afterburner a paměti vylétly ze základních 4000 MHz na skvělých 5364 MHz efektivně.
V přetaktování jádra s velkou rezervou vyhráli chlapci z Overclocking Clubu. S permanentním nastavením ventilátoru na 100 % dosáhli stabilního výsledku 1010 MHz, což je z referenčních 800 MHz opravdu dost. Používali kombinaci dvou programů, opět modifikovaného Afterburneru a AMD GPU Clock Tool.
Přetaktování kartě někde pomáhá, někde ne. V nejnovějším Stalkeru FPS vylétly nahoru (bez vyhlazování), jinde ale přetaktování přineslo například zhruba poloviční výkon, o kolik bylo přetaktováno jádro. Na vině jsou propady při vyhlazování z malého počtu ROP. Celkově ale můžeme říci, že karta jde výtečně taktovat a její výkon jde v průměru zvýšit/srovnat i s Radeonem HD 5850.
Sama AMD avizovala zvýšení spotřeby oproti silnější kartě v důsledku zvýšení taktu jádra. Je to pravda?
Na PC Perspective se situace zdála být ideální.
Jinde výsledky tak vstřícné nebyly. Situaci ovšem značně zkresluje osazený chladič. Tedy pokud si na kartu dáte vodní chlazení, čekejte diametrálně odlišné výsledky. Na závěr ještě výčet všech variant nového Radeonu.
Ve stručnosti: Radeon HD 5830 stojí neadekvátně k tomu, jak výkonný je. Výhodnější jsou jeho dva kolegové, HD 5850 a 5770. Cena kolem 6000 Kč ovšem není finální, v zahraničí se pohybuje o dost jinde a dají se čekat značné slevy. Za 5000 Kč by karta byla vynikající nabídkou. Počet ROP HD 5830 při vyšším vyhlazování často sráží ke svému spodnímu konkurentu, který je sice v průměru přeci jen znatelně slabší, zároveň je ale mnohem levnější a úspornější. Po přetaktování se situace o dost změní, spotřeba se ale odvíjí především od vysokých taktů.
Za svou současnou cenu Radeon HD 5830 nemohu doporučit ke koupi.
Doplnění - děkuji no-Xovi: Za nízkým výkonem zejména při vyhlazování nestojí počet ROP jako takový, ale snížení jejich počtu bez zúžení sběrnice, což u architektury Radeonů HD 5000 snižuje efektivitu cache v paměťovém systému. Například Radeon HD 5770 je na tom relativně lépe, neboť má na 16 ROP jednotek jen 128bitovou sběrnici.
Zdroje: