Intel měl minulý týden mimořádně aktivní. Vedle prezentace nových architektur CPU procesorů Alder Lake totiž rovnou poodhaloval i nové výkonné herní grafické karty, které chystá. Přijdou na trh pod značkou Intel Arc, s níž pomyslně začíná nová éra GPU firmy. Také byl ukázán plán dalších generací na několik let dopředu ukazující, že to Intel myslí s hrami vážně a nehodlá tuto oblast zase po jednom dvou pokusech nechat být.
Nové jméno jako symbol nové kapitoly?
Vypadá to, že pro svůj vstup do světa herních grafických karet Intel vytvoří nové jméno/značku – první samostatná GPU a také nové integrované grafiky v procesorech sice už dostaly jméno Xe, které Intel hodně propagoval a je tu i starší označení Iris, které je používáno pro výkonnější integrovaná GPU už od roku 2013. Ale firma zřejmě seznala, že to chce něco výraznějšího a má nejspíš pravdu – označení Xe není nějak moc zajímavé a také jen dvě písmena asi nejsou ideální pro potřeby internetového vyhledávání a podobně.
Minulý týden Intel odhalil, jaké nové jméno jeho herní karty ponesou: bude to Intel Arc – což může česky znamenat oblouk ve smyslu klenby, ale i duhy nebo elektrického výboje. Arc se ale také používá ve spojení „story arc“ ve smyslu příběhové linie/epizody. Intel asi má na mysli zrovna tento význam, protože v promo videu mluví o tom, že GPU mají svůj příběh a zrovna tak ho má každý hráč, hra nebo tvůrce obsahu. Tento obraz a slovo každopádně budou tím, co Intel postaví proti značkám GeForce a Radeon, které už dvě dekády používají firmy Nvidia a AMD (dříve ATi). Momentálně si to sice vyhledávače trošku pletou s Intel ARK, což je databáze produktů firmy, ale to se asi rychle samo vyřeší.
Roadmapa: V přípravě už je i několik dalších generací
Intel má naplánovanou kompletní roadmapu herních grafik Arc v několika generacích na budoucí léta. První generace jsou samostatná GPU doteď označovaná DG2, o kterých jsme poslední dobou získávali různé uniklé informace, a teď se pomalu blíží na trh. Intel teď sdělil, že první čipy s architekturou, dosud označovanou Xe HPG, mají kódové jméno Alchemist. Tato GPU jsou vyráběná na 6nm procesu TSMC (N6).
- Tip: Jaké budou herní grafiky Intel Xe HPG s podporou RTX? Máme hrubé specifikace 6nm GPU
- Tip: První fotky herní grafické karty Intel Xe HPG. Máme i parametry, výkon RTX 3070 Ti?
- Tip: Herní GPU Intel Xe HPG poprvé na fotce, 6nm čip DG2-512 s 4096 shadery zblízka
Arc s čipy Alchemist v první čtvrtině roku 2022
Vydání těchto samostatných grafik se Intelu nakonec trošku zpozdilo a nestihnou to do obchodů v tomto roce (to byl původně oznámený plán). Místo toho teď Intel uvádí, že se na trh dostanou v prvním čtvrtletí roku 2022. Za nějakých pět až šest měsíců tu tedy budeme mít trh, kde spolu posoutěží tři dodavatelé hráčských GPU. Grafiky Arc budou nabízené nejen v herních noteboocích, ale také v desktopech a jako samostatné karty, které si budete moci koupit někde v nejbližším eshopu.
Intel již dříve potvrdil, že už tato první generace Xe HPG/Alchemist bude mít hardwarovou akceleraci pro raytracingovou grafiku, stejně jako grafické architektury Nvidia Turing a Ampere, a architektura RDNA 2 u AMD. Nepůjde jen o ray tracing, architektura bude umět všechny nové funkce zahrnuté do DirectX 12 Ultimate (takže dále Mesh Shader, Sample Feedback, vedle Variable Rate shadingu, který už umí dosavadncí grafická architektura intelu Xe LP a také Gen11 v Ice Lake).
Ovšem ještě nad rámec tohoto budou grafiky Intel Arc generace Alchemist také mít pro DirectX nepovinnou (a ani jím nijak standardizovanou) podporu akcelerace neuronových sítí (umělou inteligenci). V tomto tedy budou vybavené podobně jako GPU Nvidia Volta, Turing a Ampere, zatímco grafiky RDNA 2 od AMD takovouto speciální hardwarovou akceleraci pro neuronové sítě nemají.
Budoucí generace
Po této první vlně budou následovat čipy Battlemage, která bude používat druhou generaci herní architektury Xe HPG – značeno je to to Xe2 HPG. Vypadá to, že Intel jako kódová označení podobně jako kdysi Imagination (GPU Rogue a Wizard, CPU jádra Warrior) používá povolání postav z RPG her (jen jsou to ale zatím zdá se samí zadáci a žádný bijec na blízko, možná tento deficit bude řešen až v následujících pokoleních?). Dokonce mají zdá se v promo materiálech vlastní „portréty“ trošku jako z anime nebo nějakého jRPG.
Jako třetí generace mají následovat GPU Celestial, ta mají mít architekturu Xe3 HPG (třetí generaci Xe HPG) a po nich generace Druid. Ta má architekturu zatím označenou jen „Xe Next“, možná by tedy mohla být nějak výrazněji předělaná nebo překoncipovaná u už se neoznačovat Xe HPG. K těmto příštím generacím zatím není sděleno, co by přesně měly přinášet nového, ani jaké výrobní procesy jsou pro ně plánované.
Galerie: Intel představuje grafické karty Arc a roadmapu herních GPU
Význam této představené roadmapy je asi snadno odhadnutelný: má ukázat, že Intel nezkouší vstup do herních GPU jen tak ledabyle bez dlouhodobého záměru a nehrozí, že když mu první generace hned nesklidí obrovský úspěch, manažeři hned celý projekt zapíchnou. Roadmapa ukazujíc čtyři postupné generace má demonstrovat, že firma plánuje herní karty jako dlouhodobou strategii a úsilí, v kterém bude pokračovat. Firma tím chce signalizovat, že se softwaroví i hardwaroví partneři a zákazníci nemusí obávat toho, že by omezený úspěch, který se u prvních verzí dá čekat, z grafik Intelu udělal dopředu mrtvou věc.
Podobně například AMD v roce 2017 ukazovalo několikaletou roadmapu serverových procesorů (Naples, Rome a Milan), ještě než byla první z nich na trhu, nebo roadmapu CPU architektur Zen, Zen 2 a Zen 3. Jde samozřejmě jen o proklamace na papíře negarantují, že se plány (nebo vedení a s ním strategie...) nikdy nezmění. Ale mají v rámci možností vyjádřit, že to firma myslí vážně.