Herní inkubátor, středověk Dana Vávry a VR minigun. Třikrát z GDS 2016

28. 11. 2016

Sdílet

 Autor: Redakce

Z mainstreamových médií by se to nemuselo zdát, ale Česko je hráčská země. Když tady uspořádáte konferenci o herním vývojářství, dorazí na ni přes půl tisíce zájemců a zajímavých přednášejících se najde víc, než kolik se jich dá vyslechnout za dva dny.

 

Tradičně to dokazuje akce Game
Developers Session, kterou sdružení České hry pořádá již od roku 2003. A která
i letos svedla na jedno místo špičky českého herního průmyslu od Bohemia
Interactive přes Keen Software House po Warhorse Studios, jakož i zahraniční
hosty typu scenáristy This War of Mine Pawla Miechowského.

Nejočekávanější:
Kingdom Come: Deliverance

Za posledních několik let neproběhla GDS, na níž by se
nemluvilo o Kingdom Come:
Deliverance
, středověkém RPG z Posázaví. Z Warhorse Studios ho o prvním
listopadovém víkendu příšli představit mimo jiné Viktor Bocan a Dan Vávra.

Ten první se ve hře stará o umělou inteligenci nebo o šerm.
Na přednášce věnované obecně RPG systémům vystoupil s jednoduchým poselstvím: i
když RPG her je hodně a neexistuje těžší žánr, pořád má smysl dělat nové. Také
naznačil, co můžeme čekat od Kingdom Come: Deliverance, když odmítl level
scaling – tedy obtížnost narůstající s hráčovým postupem, místo například
rozdělení herní mapy na lehčí a těžší oblasti. Hlavní hrdina hry, kovářský
synek Jindřich tudíž bude muset dávat pozor, aby nezabloudil někam, kde
nestihne ani tasit meč…

Bocan rovněž zajímavě přiblížil, jak Kingdom Come:
Deliverance pracuje s vlastnostmi postav. Prý budou i ve vedlejších rolích samé
originály, jelikož každá postava má mít vlastní koníčky a život, což se odrazí
na herních statistikách od síly po intelekt. Ve zkratce: bratr mistra šermu
nebude úplné dřevo, ale útočníkům se ubrání. Netradiční je také vztahování
některých vlastností k lokaci – spokojenost obyvatel tak například nebude
souviset s tím, na jakém levelu mají charisma, nýbrž se stavem sousedství.

Dan Vávra, spoluzakladatel Warhorse Studios a hlavní
designér kultovní Mafie hned po Bocanovi přišel vinohradský Národní dům
přesvědčit, že Kingdom Come: Deliverance nebude simulátor lesa, jak psali
někteří hráči (stále probíhající) betaverze. Mluvil zejména o tom, že z
hlediska scénáře jde o epos. Cutscény údajně dohromady vydají na víc slov než
první dvě knihy Hry o trůny a celkem ve hře zaberou 250 minut.

Herní filmečky vznikaly divadelním stylem, tedy v kuse a ne
po filmařsku na záběry, pod dohledem tří režisérů, totiž pohybového, uměleckého
a jazykového – kvůli českým jménům v jinak anglickém dabingu. A z technického
hlediska jsou kombinací motion capture a 3D skenu obličejů herců. „Což bylo
rozhodně lepší, než když jsme u Mafie používali capture magnetickou, která při
každém průjezdu tramvaje nefungovala,“ řekl Vávra. Po roce a půl práce, kdy
štáb rušili hluční zedníci i zkouška kapely Tomáše Kluse, jsou cutscény skoro
hotové. Hra samotná potom v říjnu získala vydavatele v německém Deep Silver,
konečné datum vydání ovšem známé není.

Největší: Bohemia
Incubator

Dobrá, tady jde spíš o velikost firmy než projektu, ale od
Bohemia Interactive, tvůrce her DayZ nebo série Arma, není na škodu čekat velké
věci. Bohemia Incubator na GDS představil spolu s designérem Lukášem Haládikem
i vývojářský veterán Jarek Kolář, producent například Mafie II.

Jde o platformu pro testování nových nápadů Bohemia
Interactive, zpřístupnění prototypů her hráčům a svým způsobem česká variace na
Steam Early Access. Oproti „originálu“ předběžného přístupu od Valve existuje
několik zásadních rozdílů. Bohemia Incubator například zatím nabízí pouze
prototypy Bohemia Interactive. A na rozdíl od Steamu, kde vás zájem o ještě
nedokončenou hru mnohdy přijde dráž než jiná hotová hra, se k projektům, u
kterých nelze vyloučit zrušení, dostanete bezplatně.

Momentálně v Bohemia Incubatoru najdete dvě hry – na
základech Arma 3 vzniklou taktickou střílečku Project Argo a Ylands, odpověď Bohemia Interactive na
Minecraft. Právě Ylands už je hrou, u které je jisté, že Incubator časem
opustí, takže zdarma si zahrajete jen zkušební verzi a pro plnohodnotný
prototyp musíte do Bohemia Store.

Nejvizionářštější: Serious
Sam VR

A na závěr pohled do budoucnosti hraní z hlediska
technologie. Goran Adrinek z chorvatského Croteamu přijel na GDS
s ukázkami ze zákulisí hry Serious Sam VR: The
Last Hope
. Ta může na pohled připomínat jen další z mnoha stříleček
okouzlených virtuální realitou, ve skutečnosti ale naznačuje i potenciál méně
obvyklé mixed reality – varianty, kdy lze vedle hráčova pohledu z první
osoby zobrazit také záběr na hráče ve virtuálním světě.

ICTS24

Rozšířením tradičního VR setupu o greenscreen a klíčování
Croteam naznačil, jakým způsobem bychom se v budoucnu mohli „potkávat“ s
ostatními majiteli charakteristických headsetů. Multiplayer v mixed reality
nicméně Serious Sam VR, hra zpřístupněná v předběžném přístupu na Steamu, zatím
neumí. Podle Adrinka se o něj ovšem Croteam pokusí. Výhledově by se potom celá
technologie údajně mohla obejít i bez greenscreenu.