Herní test 23 aktuálních procesorů. Od Pentia G4400 až po FX-9590

16. 3. 2016

Sdílet

 Autor: Redakce

Při příležitosti testování třiadvaceti procesorů jsem změřil i jejich výkon ve čtyřech náročnějších hrách. Měřeno bylo v rozlišení Full HD s výkonnou grafickou kartou Nvidia GeForce GTX 980 Ti. Vyslyšel jsem i časté narážky na metodiku, kdy se měří v nízkém rozlišení a s nízkými detaily (přičemž toto měření samozřejmě má svůj smysl), proto bylo zvoleno právě 1080p v kombinaci s maximálními nebo velmi vysokými detaily.

Je to kombinace, která už je sice náročnější na grafickou kartu, ale pořád je úroveň snímků za vteřinu natolik vysoká, že se dost projeví i výkon samotného procesoru. Tedy většinou… Toto porovnání můžete brát i jako vzájemně se doplňující s tradičním kumulativně vznikajícím testem, kde kapitola Hry obsahuje tituly Call of Duty 4, Enemy Territory: Quake Wars, Left 4 Dead, The Elder Scrolls V: Skyrim, Unreal Tournament 3, World-in-Conflict, World of Tanks a X-Plane 10. Celkem 36 procesorů včetně už několika neprodávaných příslušníků starších generací je tam vyzkoušeno ve dvou rozlišeních.

Test 23 procesorů ve hrách

V následujícím testu jsou všechny procesory aktuální – jinými slovy na našem trhu běžně v prodeji. Najdou se sice mezi nimi již starší kousky, především od AMD, ale i ty jsou stále běžně sehnatelné. Mezi testovanými modely se objevila i taková specialita, jako je „5GHz“ AMD FX-9590.

Z dalších zajímavých procesorů bych vyzdvihnul ještě třeba čtyřjádrový Athlon X4 860K (v obchodech dostupný za cenu lehce přesahující 2000 Kč) nebo porovnání nejnovějších Pentií G4400 a G4500, které dělí až překvapivě velká cenová mezera. Sehnat takovou hromadu procesorů samozřejmě nebylo nic lehkého. Téměř dvacet CPU do testu zapůjčil obchod Digitor.cz.

 

Jelikož jsem procesory měřil od nejnovějších po nejstarší (tedy jsem začal Skylakem a pokračoval Broadwellem), ihned mě při měření procesorů Broadwell zarazily herní výsledky ve Falloutu 4, Far Cry 4 a Metru Last Light. Všechny tři jsou velmi náročnými hrami na procesorový výkon a velmi pravděpodobně jim sedl vliv 128MB eDRAM (L4 cache). Ve Falloutu nebo Far Cry tak můžete vidět dominanci v podobě náskoku okolo 20 fps nad všemi ostatními procesory a to i v případě čtyřjádrového Core i5-5675C bez Hyper-Threadingu. Poznamenávám však, že tato paměť musí být volná, tedy nesmí být využívána integrovaným grafickým jádrem. Dokážete si představit, co by udělala stejně velká L4 cache např. u takového Core i3?

V grafu Far Cry 4 jste možná zaznamenali, že v něm chybí Pentia. Je to tím, že hra obsahuje chybu, kvůli které nelze spustit na čistě dvoujádrových procesorech (tedy Core i3 nemají díky Hyper-Threadingu problém). Existuje na to jakási oprava, kterou se mi však na verzi hry přes Uplay nepodařilo napasovat.

Samozřejmě se to nebude týkat všech her, jelikož jak můžete vidět v posledním grafu, u Crysis 3 (které je již sice starší, ale stále velmi náročné i pro dnešní grafické karty) je vliv procesoru v námi testované sekvenci (využil jsem stejné metodiky, jako používá Mirek pro testování grafických karet) naprosto zanedbatelný. Pouze v pár lokacích v Crysis 3 se dokáže výkon procesoru projevit více.

 

Z výsledků mě rovněž potěšily i procesory AMD FX, které ukazují, že ještě nepatří do starého železa a třeba na takovém FX-8350 (což je paradoxně jeden z nejstarších procesorů) si velmi slušně zahrajete a rovněž dobře poslouží i třeba při renderingu, zpracování videa a podobných náročných úlohách. Pro to je tedy mnohem výhodnější model FX-8300, osmijádro okolo 3500 Kč, který však naopak ztrácí ve hrách kvůli své nižší základní frekvenci.

Pokud nebudete taktovat, určitě je nesmysl pořizovat nejnovější Core i5-6600K jen z důvodu vyšší frekvence. Core i5-6500 odvede téměř tu stejnou službu, ale o tisícovku levněji. Pokud vám jde jen čistě o největší herní výkon a to především v herních titulech náročných právě na výkon procesoru, poté je asi nejlepší volbou některý z Broadwellů. Musíte však myslet na to, že z něj už nikam v rámci platformy nebudete moct upgradovat, což třeba u Skylaku ano.

Kompletní test těchto 23 procesorů (tedy nejen jeho herní část) najdete v časopisu Computer 4/16.

Třiadvacet procesorů ve čtyřech hrách

Testovací metodika, detaily k nastavení a platformám

Testovací metodika

Pro účely testu bylo potřeba použít celkem pět platforem, což znamená pět základních desek a to od společností Asus a Gigabyte.

Test 23 procesorů ve hrách Test 23 procesorů ve hrách Test 23 procesorů ve hrách

Test 23 procesorů ve hrách Test 23 procesorů ve hrách

Testovací sestava
procesor dle testu
základní deska Asus Maximus VIII Ranger, Asus Z97-A, Asus A88X-Gamer, Gigabyte X99-SOC Force, Gigabyte 990FX-Gaming
grafická karta Nvidia GeForce GTX 980 Ti (referenční)
operační paměť Kingston HyperX Savage DDR4 (2× 8 GB, v případě X99 4× 8 GB), Kingston HyperX Fury DDR3 (2× 8 GB)
pevný disk Kingston HyperX Fury 240 GB
zdroj Corsair RM550
chladič Noctua NH-D15 (s jedním ventilátorem)
operační systém Windows 10 Pro, 64bit
ovladač grafické karty GeForce Game Ready Driver 361.75 WHQL

 

Za zapůjčení desek Maximus VIII Ranger, Z97-A a A88X-Gamer děkujeme společnosti Asus

Za zapůjčení desek X99-SOC Force a 990FX-Gaming děkujeme společnosti Gigabyte

Za zapůjčení několika kitů operačních pamětí a SSD patří poděkování společnosti Kingston

Sestavu napájel 550W zdroj Corsair RM550, za který patří poděkování společnosti Corsair

O chlazení se staral chladič Noctua NH-D15, za který děkujeme společnosti Noctua

Při měření spotřeby nových Pentií jsem naměřil velmi nízké hodnoty, tak jsem si říkal, že bych mohl zkusit něco, co už jsem dlouho nezkoušel a tím je běh procesoru úplně bez chladiče. Povedlo se a Pentium G4400 si vesele běželo při teplotě okolo 50 °C v idle naprosto pasivně. Zátěž to samozřejmě nevydrží, jelikož jen krátkodobá zátěž při načítání okna v systému vyhnala teplotu k 70–80 °C, tudíž je to jen pro zajímavost, že to je opravdu možné.

Test 23 procesorů ve hrách
Naprosto pasivní běh Pentia G4400 bez chladiče!

Fallout 4

Test 23 procesorů ve hrách Test 23 procesorů ve hrách
Nastavení Fallout 4

Ve Falloutu 4 jsem testoval v lokaci chvíli po vylezení z krytu ve zničeném světě. Úkol vás zavede do blízkého města, kde se odehrává přestřelka. Právě té jsem v kombinaci s mnoha stíny a texturami města využil pro minutový záznam průměrných fps.

Nastavení grafiky jsem obecně zvolil „Ultra“ pro lehké zapamatování a jednoduché nastavení v případě obnovení. Rozlišení 1920 × 1080 px.

Far Cry 4

Test 23 procesorů ve hrách Test 23 procesorů ve hrách
Nastavení Far Cry 4

Ve Far Cry 4 jsem využil části, kdy vylezete v úvodní části hry z domu vůdce (zde začínám měřit) a to přímo do mohutné přestřelky mezi armádou a povstalci. Následuje pomalý průchod celou tou přestřelkou plnou všech možných efektů a nasednutí do auta. Autem pokračujete dále ke kontrolní hlídce u závory, kde rozstřelíte hromadu barelů s benzínem a měřená část končí, jakmile se z kopce hrnou další vojáci.

Opět nastavení detailů na ultra pro lehké a rychlé nastavení. Rozlišení 1920 × 1080 px.

Metro: Last Light

Test 23 procesorů ve hrách
Nastavení Metro: Last Light

U Metra Last Light jsem využil vestavěného benchmarku. Detaily nastavil na úplné maximum, co benchmark povoluje a opět v rozlišení 1920 × 1080 px.

Crysis 3

Test 23 procesorů ve hrách Test 23 procesorů ve hrách
Nastavení Crysis 3

ICTS24

Nakonec Crysis 3. Použil jsem metodiku z testu grafických karet a to na mapě Swamp, kde je úvodní velmi náročná animace. Pro více detailů vás odkáži na jeden z testů.

Nastavení detailů jsem však zvolil jiné. Obecná úroveň byla nastavena na „Velmi vysoké“ a k tomu vyhlazování 8× MSAA. Rozlišení 1920 × 1080 px.