Mozilla se v posledních letech profiluje jako ochránkyně soukromí. Jako nezisková organizace se přirozeně staví na stranu uživatelů a uživatelek, i když kontroverzím se nevyhnula ani ona. V posledních měsících ve Firefoxu nabízí a průběžně zlepšuje režim blokování sledovacích prvků. Klíčové je ovšem výchozí nastavení. Přísnější formu ochrany musíte aktivovat ručně, nedávno ale Firefox ve výchozím stavu začal blokovat sledovací cookies třetích stran. Sledování jde ruku v ruce se zobrazováním reklam, přičemž na výdělcích z reklam je postavená většina webu. Mozilla se několik měsíců zabývá otázkou, co s tím udělat, byť ve hledání není sama. Od počátku existence se tím zabývá také prohlížeč Brave.
Mozilla chce eliminovat reklamy
Nedávno běžel její experiment, v rámci kterého by nabídla web legálně bez reklam. Model počítá s předplatným, jež bylo nastaveno na pět dolarů měsíčně. Tato pevná částka se stránkám rozpočítala podle návštěv. Je vám koncept povědomý? Nemusíme chodit daleko, aplikovalo ho slovenské Piano, které ale v roce 2016 ukončilo činnost. Zpřístupňovalo ovšem jen placené články.
Experimentu Mozilly si jako první všiml Darfeel na Redditu. Příslušná stránka je stále dostupná, Mozilla však již experiment ukončila. Co dalšího víme? Aby koncept fungoval, museli by spolupracovat vydavatelé. Na mnoho menších stránek se proto nemusí dostat, web je ostatně téměř nekonečně objemný. Stále se nakonec jedná o zlepšení oproti dosavadní situaci, kdy si platíte jednotlivá předplatná pro každou webovou službu zvlášť.
Předplatitelkám a předplatitelům pak Mozilla chtěla nabídnout také audio verze článků, přičemž není jasné, jestli je chtěla zprostředkovat vlastním řešením pro předčítání. Dále se odkazuje na příspěvek z února, kde nastiňuje problematiku hledání alternativních zdrojů příjmů pro web. V něm zmiňuje nadcházející partnerství se službou Scroll, jejímž cílem je nabídnout lidem web bez reklam. Je pravděpodobné, že experiment byl proveden právě ve spolupráci se Scrollem, ale jistě to nevíme. Ani nevíme, nakolik výhodná taková varianta pro weby je.
Brave to zkouší přes vlastní reklamy
Z okrajových prohlížečů hledá alternativní model podpory webů i Brave spoluzaložený Brendanem Eichem, spoluzakladatelem a někdejším technologický ředitelem Mozilly. Původně projekt počítal s anonymním zobrazováním rozumného počtu reklam. Později Brave začal na weby vkládat své reklamy a ještě později experimentoval s přímými platbami webům v Bitcoinech, což pro masu není ideální.
Od dubna Brave nabízí alternativní model. Zjednodušeně řečeno vás nechá platit webům tím, že sledujete reklamy. Ty přitom nenahrazují reklamy na webu, jedná se spíše o doplněk směnný za podporu stránky a v budoucnu např. i za kupony. Pokud funkci dobrovolně aktivujete, při návštěvě webu, jenž systém podporuje, se vám ukáže oznámení. Reklamy jsou cílené, cílení probíhá lokálně. (Zadavatel reklamy ale nakonec ví, že byla reklama zobrazena či se stala předmětem interakce.)
Za dobrovolné shlédnutí získáte Basic Attention Tokens (BAT). Následně tokeny můžete přenechat webům jako svůj dík, ale také bude možné za ně získat právě různé kupony, dárkové karty aj. BAT jsou postavené na blockchainu (Ethereum). Ve výsledku se jedná o de facto kryptoměnu, byť ji tak tvůrčí tým neoznačuje, s níž se normálně obchoduje. Časem se počítá i s možností převodu tokenů na některou ze zákonných měn.
Eichova firma tedy objevila způsob, jak jedinci zobrazit další reklamy. O alternativní obchodní model pro weby se ale jedná, jen funguje jinak než Googlův reklamní byznys, který svým blokátorem Brave aktivně potlačuje. Nový model by mohl posunout reklamy jiným směrem, tj. zejména by mohl zajistit respektování soukromí uživatelů a uživatelek. BAT se prezentuje jako řešení otevřené, reálně je to však aspoň prozatím řešení jediného prohlížeče. Dalším se potenciálně otevře časem.
Navíc vás systém odměn motivuje k tomu, abyste sledovali více reklam ve světě přeplněném reklamami. Otázka, kterou si každý musí zodpovědět sám za sebe, zní, jestli právě to je žádoucím cílem. Je to minimálně pravý opak toho, o co se snaží Mozilla, kde naopak vynakládáte určitý obnos na to, abyste se reklamám vyhnuli. Vybízí se proto otázka, zda pod tlakem reklam nejste produktem vy, což je slogan Bravu. Za produkt zpravidla platíte vy.
Závěr
V posledních měsících jsme sledovali dva rozdílné přístupy ke hledání alternativního zdroje příjmů pro weby. Jako první se Brave vytasil s vizí blokování původních reklam, které vás sledují, kdy zároveň sám zobrazuje jiné reklamy, za což nejen můžete weby podporovat, ale také na tom ještě zvládnete něco vydělat. Mozilla jako nezisková organizace a stálice webové scény hraje roli transparentního uživatelského advokáta.
Na rozdíl od Bravu však nedávno zkoušela experimentovat s relativně snadno uchopitelným modelem předplatného, kde neoperuje se měnou virtuální, ale reálnou. Za svoje peníze získáte určité weby bez reklam. Jestli tyto experimenty dosáhnou většího spěchu a ovlivní vývoj obchodního modelu webu, to se teprve uvidí. Minimálně můžeme konstatovat, že snaha najít alternativní obchodí model pro weby existuje.