Zajímavý notebook z dílny HP nabídne levný herní hardware v osobitém těle. Jak si povede v našem širokém testu?
Design a zpracování
Vzhledem herní Pavilion rozhodně zaujme. V základu jde o klasický plastový Pavilion jako každý jiný. Víko je tvořeno černým jakoby tvrdě pogumovaným plastem, jak to známe i z ProBooků, základna je tmavě šedá. Navíc je ale i pokrytá zeleným síťovým zbarvením, což se zeleným podsvícením klávesnice dělá pěkný a originální dojem.
Notebook se směrem dopředu ztenčuje, jakoby šlo o obtloustlý ultrabook. Celkově je šasi tvarově i provedením stejné jako u spousty notebooků HP řad Pavilion a ProBook. Plasty jsou pevné a základna se tak příliš neprohýbá. Při větším namáhání je ale slyšet jemné praskání, zvednout notebook za roh bych potom určitě nedoporučoval. Poklepání na základnu slyšitelně roztřese klávesy a komponenty uvnitř. Slícování sice drží, není ovšem zcela precizní, tenkou mezerou mezi opěrkami pro zápěstí a spodním-bočním dílem notebooku je vidět dovnitř.
Víko se prohýbá poměrně dost, do obrazu se pak snadno přenáší duchy z podsvícení, ne ale klasické duchy vzniklé tlakem na oblast v LCD. Notebook otevřete pouze na 120 °, což není zrovna slavné. Klouby svou pozici drží spolehlivě.
S kvalitou provedení je to takové „fifty-fifty“. I přes řadu nedostatků a výtek nemohu popřít, že je notebook lehký, kompletně matný a vnější plasty drží dobře.
Specifikace
HP Pavilion 15-ak002nc Gaming Edition | |
displej | 15,6" Full HD (1920 × 1080 px), matný IPS, 141 ppi |
procesor | Intel Core i5-6300HQ na 2,3–3,2 GHz, Skylake, 4/4 jader, TDP 45 W |
grafický čip | Nvidia GeForce GTX 950M 4 GB DDR3 Intel HD Graphics 530 (integrovaná) |
RAM | 8GB DDR3L 1600MHz |
úložiště | 128GB SSD, 1TB pevný disk |
optická mechanika | DVD-RW |
akumulátor | 48 Wh |
rozměry a hmotnost | 384,5 × 265,1 × 28,8 mm, 2,32 kg |
OS | Windows 10 64-bit |
Rozhraní | |
sítě | Wi-Fi 802.11ac, Bluetooth 4.0 |
USB | 2× USB 3.0, 1× USB 2.0 |
čtečka pam. karet | SD |
výstupy na monitory | HDMI |
další | webkamera, 1× 3,5mm jack, RJ-45 |
Cena a záruka | |
Graf ceny produktu HP Pavilion Gaming 15-ak002 P3Z98EA poskytuje server Heureka.cz |
|
zahájení prodeje | listopad 2015 |
záruka | 2 roky |
zapůjčil | Neopublic/HP ČR |
cena | 25 990 Kč vč. DPH |
Klávesnice, touchpad, displej a konektivita
Porty, konektivita, a notebook ze stran
Na levé straně notebooku najdete zdířku napájecího adaptéru se svou vlastní kontrolkou, síťový konektor RJ-45, po jednom portu USB 2.0 a USB 3.0 a pod nimi čtečku SD karet. Následuje DVD mechanika.
Na pravé straně máte kontrolky stavu PC a aktivity úložiště. Dále tu je 3,5mm jack pro sluchátka a mikrofon, další port USB 3.0, HDMI, výdech chlazení a otvor pro zámek Kensington.
Co do bezdrátové konektivity podporuje notebook Wi-Fi 802.11ac v podání síťovky Intel Dual-Band Wireless-AC 3165 a Bluetooth 4.0. Drátová síťovka je od Realteku, samozřejmě Ethernet 1 Gb/s.
Klávesnice
Klávesnice má jednostupňové (tedy neregulovatelné) zelené podsvícení. To podsvěcuje klávesy nejen skrz, ale i jejich boky. Jinak ale světlo příliš neuniká, kde nemá.
Klávesy mají poměrně měkký stisk a krátký zdvih. Psaní bylo příjemné, ale poněkud hlučné při psaní s rukama nad klávesnicí. Podložka totiž mírně pruží a otřesy jsou slyšitelné.
Rozložení je opět pro HP typické. Klávesnice je decentně rozdělená na hlavní a numerický blok, kdy jsou obě sekce jakoby zakulaceny. Kurzorové klávesy zabírají tři místa – střední je půlená. Klávesy pro pohyb v dokumentech jsou přítomny v primární funkci. Řada kláves F1-12 je ve své primární funkci nahrazena funkčními zkratkami – což lze v BIOSu přehodit na klasické nastavení.
Touchpad
Clickpad mi příliš nesedl – dotyková plocha byla jemně matná, prsty se na ní ale občas zadrhly. Hlavně jsem nebyl spokojen se stiskem, který je velmi hlasitý. S přesností jsem problémy neměl, a clickpad šel stisknout ve zhruba 80 % plochy. Samozřejmě je multidotykový a jsou podporována gesta.
Displej
Osazen je 15,6" IPS panel s rozlišením Full HD, tedy 1920 × 1080 px. Displej má matný povrch.
Barevný projev mírně pokulhával, gamut byl jakoby ořezaný a výsledkem byly méně živé a výrazné barvy. Kontrast a zejména pozorovací úhly ale excelovaly, jako u IPS obvykle. Je dobře, že je přítomna tato matrice, ale zřejmě jde o levnější panel.
Podsvícení není příliš silné, což ale vzhledem k matnému povrchu tolik nevadí.
Svítivost: 6–180 cd/m2 (120 cd/m2 v 75 %)
Kontrast: 1:470
Měřili jsme kolorimetrickou sondou Datacolor Spyder 3 Express.
Hardware, výkon
Hardware
Procesorem je tu Intel Core i5-6300HQ, čtyřjádro Skylake na 2,3–3,2 GHz. CPU nepodporuje Hyper-Threading, jde tak o fyzické i virtuální čtyřjádro.
Grafickou kartou je Nvidia GeForce GTX 950M s 4 GB pamětí DDR3. Jádro GM107 zde má 640 aktivních shaderů. Jádro pracuje na 993–1124 MHz, paměti připojené na 128bitové sběrnici na 1800 MHz efektivně.
V procesoru je integrovaná grafika Intel HD Graphics 530 s 24 prováděcími jednotkami (=EU, =shadery).
Operační paměti tu je 8 GB pamětí DDR3L na 1600 MHz v jednokanálovém zapojení.
Úložištěm je 128GB SSD, konkrétně Samsung CM871 zapojený přes SATA 6 Gb/s. Dále je tu 1TB pevný disk s rychlostí 5400 ot./min od WD.
Výkon
Výkon jsme důkladně rozebrali v široké řadě testů, tady si k němu povíme něco slovně.
Procesor je za svou cenu fajn nabídka, pokud se tedy zajímáte o hry. V těch totiž vypnutý Hyper-Threading nezpůsobí prakticky žádný výkonový propad. Pokud přemýšlíte nad renderingem apod., zvažte Core i7 řady HQ.
Grafika je dost slabá. Sám jsem byl ze špatného výkonu překvapen – jádro je dost silné, téměř stejně výkonné jako u GTX 960M. Obecně i samotná GeForce GTX 950M je slušná grafika, pokud tedy má paměti GDDR5. Verze v Pavilionu má paměti DDR3 na pouhých 1,8 GHz, což herní výkon tvrdě limituje.
SSD bylo spíše pomalejší, zejména co se zápisu týče. V porovnání s pevným diskem je samozřejmě stále výkon někde úplně jinde, v porovnání s jinými SSD se ale jedná o podprůměr.
Testy CPU: video a hudba
Poznámka: Procesory a grafické karty nebyly měřeny na přesně srovnatelných konfiguracích.
x264 FHD benchmark v1.0.1 64-bit
FHD benchmark také používá bezplatný x264, počítá už s 64bitovými systémy a má příjemnější rozhraní. Benchmark si můžete v připraveném vlákně v našem diskuzním fóru.
x265 HD benchmark 0.1.4 po úpravě (x265 build 1.8.93)
V benchmarku jsme vyměnili sestavení x265.exe za aktuální verzi 1.8.93. V tomto nastavení hodláme benchmark ponechat i pro příští testy.
Převod WAV do MP3: LameEnc 3.99
Dva rozměrné stereo WAV (jeden 201MB, 16-bit/44 kHz, druhý 327MB 24-bit/96 kHz (L. v. Beethoven, Sonate 32 z 2L) jsou převáděny do formátu MP3. Použita je poslední stabilní verze LameEnc, VBR a kvalita extreme. LameEnc využívá instrukční sady MMX, SSE a SSE2.
Testy CPU: fotografie a rendering
Poznámka: Procesory a grafické karty nebyly měřeny na přesně srovnatelných konfiguracích.
Zoner Photo Studio 15 64-bit
V populárním editoru fotografií, Zoner Photo Studiu ve verzi 15, jsem dávkou upravoval padesát 8Mpx fotografií s kompresí JPEG 99. Použil jsem čtyři filtry:
- Upravit barvy (automatický kontrast)
- Automaticky vylepšit
- Odstranit šum
- Pokročilá změna rozlišení (1024 × 768 px)
Automatické zálohování obrázků jsem vypnul.
Zoner Photo Studio 18 64-bit (integrovaný benchmark)
V aktuální verzi ZPS používáme vestavěný benchmark.
Cinebench R15 64-bit
Testy CPU: šifrování a komprese
Poznámka: Procesory a grafické karty nebyly měřeny na přesně srovnatelných konfiguracích.
TrueCrypt 7.1a
Testy pochází z integrovaného benchmarku (Tools, Benchmark), velikost bufferu nastavena na 500 MB. Výsledek je průměr šifrování a dešifrování, započítáváme průměrnou rychlost všech osmi dílčích testů.
WinRAR 4.20 64-bit
Používám zabudovaný benchmark (ALT + B) se zapnutou volbou multithreading.
Testy úložiště
AS SSD Benchmark měří jednak sekvenční i náhodné rychlosti, dále hodnotí úložiště i bodově. Používáme jej pouze pro SSD. Má také subtest Copy benchmark, který se zaměřuje na kopírování vzorku souborů – tento test používáme vždy.
CrystalDiskMark měří výkon úložiště. Zaznamenává jak sekvenční rychlost, tak náhodné čtení různě velkých bloků.
HD Tune měří sekvenční rychlost a přístupovou dobu.
PCMark 7, PCMark 8
PCMark 7 je celkem spolehlivý ukazatel praktické rychlosti celého počítače. Do výsledku hodně zasahuje rychlost úložiště – stejně jako v reálném použití.
PCMark 8 je nový nástroj, který nám Futuremark dal k dispozici ještě před jeho uvedením na trh. Funguje trochu jinak – najdete v něm několik sad testů zaměřených na různé využití PC. Sady si můžete i nastavovat podle vlastních představ.
Vždy pouštíme akcelerovanou verzi benchmarku.
Test Storage bych bral s rezervou – benchmark v něm zřejmě zohledňuje, zda má notebook samostatné SSD. Například modely s SSHD drtivě prohrávají proti hybridním zapojením, která jsou na úrovni velikých SSD – realita je ovšem poněkud jiná.
3DMark 11
3DMark 11
Ještě před nedávnem nejnovějším testem grafiky od Futuremarku byl 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky z něj.
Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.
Opět samozřejmě přikládám i graf s výsledky skóre grafického výkonu.
3DMark (2013)
Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned čtyř sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.
Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.
3DMark: Ice Storm
Prvním testem je velmi nenáročný Ice Storm. Krásně plynule jej umí vykreslit i mobilní telefony. Výsledky bohužel nejsou příliš přesně vypovídající.
3DMark: Cloud Gate
Cloud Gate je poněkud náročnější a už vázán na platformu x86 a Windows. S výsledky je to stejné jako u Ice Stormu – staré technologie brání reálnému promítnutí výkonu.
3DMark: Sky Diver
Sky Diver je nová část 3DMarku, která vstupuje mezi Fire Strike a Cloud Gate.
3DMark: Fire Strike
Pekelně náročná část Fire Strike je pravým nástupcem 3DMarku 11. Spouštíme ji v referenčním nastavení a tedy v rozlišení 1920 × 1080 px.
Hry: Aliens vs. Predator, Batman: Arkham Origins
Aliens vs. Predator
Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Batman: Arkham Origins
Trochu kontroverzní titul používající knihovny Nvidia GameWorks je jediným zástupcem už notně obaleného a v neuvěřitelném množství her použitého Unreal 3 engine. Grafické karty srovnáváme bez HW PhysX.
Hry: Battlefield 3, Bioshock Infinite
Battlefield 3
Oblíbený Battlefield 3 (DirectX 11) se testuje docela obtížně, FPS jsem měřil Frapsem a testovací běh provedl ručně. Stejně jako Adam Vágner na ExtraHardware jsem měřil první misi (nepočítám tutorial v metru). Benchmark zapínám při prvním slovu v transportéru, po vystoupení počkám, až se objeví za vojáky nápis Follow a jdu rovně po ulici až k vojákovi šacujícímu civilistu. U něj se otočím o 90 ° doprava, jdu k briefingu s poručíkem, obejdu stůl s mapou, zadívám se zpět na ulici, ze které jsem přišel a počkám, než briefing skončí, potom benchmark vypínám. To vše trvá téměř přesně 119-120 s.
Nastavení jako vždy - Ultra, rozlišení 1920 × 1080 px, 4× MSAA.
Bioshock Infinite
Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.
Hry: Crysis 2, Crysis 3
Crysis 2
CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.
Jako vždy, testoval jsem v 1920 × 1080 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.
Crysis 3
V Crysis 3 používám FRAPS a měřím sekvenci na začátku hry (kromě tutorialu). Benchmark zapínám, když začínám běžet za Psychem a vypínám, jakmile vyběhneme po schodech nahoru do první místnosti. Měřím tři průchody a zaznamenávám průměr.
Rozlišení 1920 × 1080 px, rozlišení textur i specifikace systému velmi vysoké. Antialiasing SMAA střední.
Hry: Metro: Last Light, Sleeping Dogs
Metro: Last Light
Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.
Sleeping Dogs (+ hi-res texture pack)
Také Sleeping Dogs nemohli být oproštěni od zabudovaného benchmarku. Textury ve vysokém rozlišení si můžete na Steamu do hry stáhnout jako DLC a s ním dává hra už zabrat nejedné dnešní grafice.
Hry: S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, Tomb Raider
Stalker: Call of Pripyat
Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.
Tomb Raider (2013)
S loňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni.
Výdrž, provozní vlastnosti, software
Výdrž, hluk a zahřívání
Procesory Skylake jsou úspornější než jejich předchůdci. Pokroků se dočkala nejen řada U, ale hlavně čipy HQ, které mají konečně kompletní sadu sleep-states. Klidová spotřeba mobilních čtyřjader šla tak o hodně dolů. Navzdory malému akumulátoru tak notebook se čtyřjádrem v klidu vydrží přes 5 h.
- Web (Cnews.cz v Chrome, obnovování každých 20 s, Wi-Fi, jas LCD ~120 cd/m2): 5:05 h
V klidu byl notebook průměrně hlasitý. Ventilátor se stále točil a jeho hluboký strojový hluk byl mírně slyšet, přesto šlo ale o lehký vánek, vedle kterého se dá i spát. V zátěži byla situace horší, zejména v poměru k výkonu. Zátěž procesoru byla snesitelná, grafika si ale řekla o větší sousto hluku, a to v testech výkonem kvůli pamětem DDR3 neoslnila.
Zahřívá se zejména spodní část notebooku a oblast za klávesnicí. Výrazně nepotěší výdech na pravé straně, kde budete pravděpodobně mít ruku s myší.
Spotřeba na wattmetru na napájecím adaptéru, vždy 120 cd/m2 a Vysoký výkon:
- klid: 10 W (40–50 °C na CPU i GPU)
- Prime95: 46 W (60 °C na CPU)
- Prime95+Furmark: 74 W (70° C na CPU i GPU)
- Crysis 2: 61 W
Zvuk
Reproduktory značky Bang&Olufsen mě silně nepotěšily. Jejich projev by byl spíše horší průměr i na kancelářský notebook. Zvuk byl silně plochý a zašumělý nepříjemnými výškami. Basy zcela chybí, což je ale normální. Hlasitost je průměrná. Zvukový projev notebooku je navzdory značce špatný.
Software
Systémem na testovaném PC byly Windows 10 64-bit.
Průměr, závěr, plusy a mínusy
Průměrný výkon
Na závěr ještě dva dost zavádějící grafy průměrného výkonu procesoru a průměrného herního výkonu.
Verdikt
HP Pavilion 15 Gaming Edition je krásný notebook s přinejmenším zajímavým hardwarem. Problém byste ale asi podle specifikací neuhodli.
Čtyřjádrové Core i5 je slušný procesor, na hry zejména. SSD bylo spíše pomalejší, celkově ale jednoznačně preferujeme pomalé SSD a velký disk před pouze velkým diskem. Grafika ovšem páruje solidní GPU s pomalými pamětmi DDR3 na úzké sběrnici a důsledkem je dost chabý výkon – taková GeForce GTX 960M bude v průměru o více než 50 % výkonnější. Právě proto musím doporučit obecně raději herní notebook s GTX 960M, případně s GTX 950M ve verzi s pamětí GDDR5.
Zpracování přístroje je rozporuplné – obecně pevné plasty nedobře lícují a lupe to v nich. Displej otevřete jen na 120 °. Je tu málo portů. Co do tichosti chlazení, neoslní vás Pavilion, reproduktory jsou pak vyloženě špatné.
Stylový notebook za velmi férovou cenu s hardwarem, na kterém se dá hrát – to všechno Pavilion 15 Gaming Edition rozhodně je. Pokukujete-li po 15,6" herním notebooku, doporučím ale raději přidat dva–tři tisíce a zvolit třeba Acer Aspire V15 Nitro nebo Lenovo IdeaPad Y50.
herní hardware za super cenu | |
pěkný originální design | |
příjemná výdrž | |
lehký notebook s pevnými stěnami | |
podsvícená klávesnice | |
reálně pomalá grafika | |
horší lícování dílů | |
špatné reproduktory | |
pouze tři USB | |
(slabší SSD) | |
(méně výrazné barvy na displeji) | |
Cena | 25 990 Kč vč. DPH |
Hodnocení: 70 % |
Specifikace
HP Pavilion 15-ak002nc Gaming Edition | |
displej | 15,6" Full HD (1920 × 1080 px), matný IPS, 141 ppi |
procesor | Intel Core i5-6300HQ na 2,3–3,2 GHz, Skylake, 4/4 jader, TDP 45 W |
grafický čip | Nvidia GeForce GTX 950M 4 GB DDR3 Intel HD Graphics 530 (integrovaná) |
RAM | 8GB DDR3L 1600MHz |
úložiště | 128GB SSD, 1TB pevný disk |
optická mechanika | DVD-RW |
akumulátor | 48 Wh |
rozměry a hmotnost | 384,5 × 265,1 × 28,8 mm, 2,32 kg |
OS | Windows 10 64-bit |
Rozhraní | |
sítě | Wi-Fi 802.11ac, Bluetooth 4.0 |
USB | 2× USB 3.0, 1× USB 2.0 |
čtečka pam. karet | SD |
výstupy na monitory | HDMI |
další | webkamera, 1× 3,5mm jack, RJ-45 |
Cena a záruka | |
Graf ceny produktu HP Pavilion Gaming 15-ak002 P3Z98EA poskytuje server Heureka.cz |
|
zahájení prodeje | listopad 2015 |
záruka | 2 roky |
zapůjčil | Neopublic/HP ČR |
cena | 25 990 Kč vč. DPH |
Galerie fotografií, screenshoty