Hlavní navigace

iGoogle: takový neznámý Seznam

15. 9. 2011

Sdílet

Zdroj: Redakce

Domovská stránka, jak si ji internetový gigant představuje, dvakrát nezaujala. Filosofické směřování se přitom nijak zvlášť neliší od českého Seznam. A že má tuzemský web nastavený jako výchozí stránku v prohlížeči skoro každý Čech. Sami jistě znáte ty povídačky o tom, že Seznam pro některé lidi představuje celý internet. Když otevřou prohlížeč, přejdou na Seznam. Kam jinam by šli? To, že zavítají právě sem, má svůj důvod. Stránka funguje jako takový agregátor obsahu, jde o rozcestník, který vede skoro všude. Najdete na něm e-mail, aktuální zprávy (i ty bulvární), aktuální televizní program a počasí. Někdo si rád přečte denní horoskop.

Seznam je úspěšný, protože dává běžným lidem takřka všechno, co chtějí. Hardcore jedince neuspokojí, ti jsou ale tak jako tak v menšině. Uživatel málo znalý internetu se jednoduše naučí jedinou adresu, která mu docela bohatě postačí. A když ho bude zajímat cokoliv dalšího, pustí se na stejné stránce do vyhledávání. Je to sice zaběhnuté klišé, ale tohle opravdu „zvládne i vaše babička“. Nebo kdokoliv jiný, kdo si s počítači příliš nerozumí. Takový člověk samozřejmě ani neřeší, že existují i jiné služby, přestože kvalitnější.

Seznam

Možná právě proto se Googlova stránka nikdy moc nerozšířila. Alespoň u nás ne. Těžko někoho donutíte přejít od Seznamu k iGoogle, když má u české firmy založený e-mail a vůbec je s jeho službami spokojený (i kdyby šlo nakrásně jen o pocit z neznalosti konkurenčních produktů). Ono se není čemu divit, když iGoogle z prvních dojmů působí jako kopie stránky Seznam.cz. Jak už to bývá, Google celou myšlenku pouze dotáhl mnohem dále. Ale přesvědčujte o tom někoho, kdo si jednou nebo dvakrát za den přečte zprávy, zkontroluje e-mail a zjistí, že se zítra počasí moc nevyvede.

Právem zapomenut?

Je opravdu paradoxní, že ze všech služeb provozovaných Googlem se o téhle skoro nehovoří. Pravda, ne vždy platí, že na co Google sáhne, to promění ve zlato. O starších službách, které se při životě drží tolik let co iGoogle, se ale většinou ví mnohem víc. Projekty již dokázaly své kvality a zjevně stihly nalákat dostatek uživatelů, protože jinak by už mezi námi nebyly. Situace u nás je dost možná ještě podpořena „Seznam efektem“, kdy se kvůli němu ozvěna o zahraničních službách výrazně tlumí. Kdo je potřebuje, když máme české služby? Někdo by si měl uvědomit, že konkurence není nikdy na škodu.

iGoogle byl veřejně spuštěn o rok později než Gmail, stejného nadšení se ale nedočkal. Podobně jako u vyspělého freemailu dal Google dohromady stránku, které byla z technického hlediska pokroková. Tehdy poměrně málo používaný Ajax se konečně dostal do popředí, americká společnost jej začala protlačovat doslova všude. Koncept universální domovské stránky se v počátcích jmenoval Google Personalized Homepage. Nepohodlně dlouhý název byl v roce 2007 zkrácen na prosté iGoogle. Pokud umíte anglicky a slovo jste se pokusili vyslovit, víte, že by se výraz dal přeložit zhruba jako „já googluji“. Z názvu společnosti se tak rázem stalo sloveso a pojem „googlovat“ v podstatě nahradil „vyhledávat“.

iGoogle při první spuštění

Jenže tady právě nastává problém pro anglicky nehovořící (české) obecenstvo. Jestliže si takový člověk dokáže vyvodit, k čemu orientačně Seznam slouží, u Googlu nic takového nehrozí. Náš vyhledávač byl navíc podpořen hravým (a vtíravým) sloganem „najdu tam, co neznám“. Před ne tak vzdálenou dobou se „neznám“ zaměnilo za „hledám“, ale to na věci nic nemění. Již v době spuštění lidé v naší zemi používali Seznam, případně jiné český portály s obdobným zaměřením, které se v minulosti rojily jako houby po dešti. V zahraničí znali například Yahoo, případně jiné weby. Google vstoupil do soutěže o obsahově různorodou webovou stránku příliš pozdě.

Kompletní personalizace obsahu

Bohužel toho nenabídl ani o tolik víc, co jeho hlavní konkurenti. Nepomohly mu ani motivy vzhledu, které se mění spolu denní dobou ve vašem městě. Ty přesto patří mezi stálice iGooglu a těší se slušné oblibě. Volba vzhledu je první věcí, k níž na dnešní podobě webu přikročíte. Z několika nabízených motivů si jeden vyberete a k navíc stránce sdělíte vaši aktuální pozici prostřednictvím poštovního směrovacího čísla. Česká republika se automaticky přednastaví, stejně jako český jazyk. Lokalizace má Google dávno zvládnuté tento produkt netvoří výjimku. Pokud má vybrané téma více podob, budou se měnit spolu s denní dobou. Nejprostší vzhled přes den zobrazuje na pozadí stránky sluníčko, které při západu zrudne.

iGoogle bez přihlášení

V noci se objeví obloha posetá hvězdami. Nebo se na vás při špatném počasí místo usměvavého sluce budou mračit temné mraky. Tento typ personalizace již prostoupil i jiné služby, například se objevil ve zmíněném Gmailu. Hlavní stránka se sestává z miniaplikací, což je taková hlavní myšlenka projektu. Kdokoliv si tyto malé aplikace může vytvořit a pak je nasdílet ostatním. Každá domovská stránka tudíž vypadá jinak, každému uživateli se prostě dokonale přizpůsobí. Není to tedy tak, že byste se vy museli přizpůsobit omezenému obsahu. I tady má galerie miniaplikací hranice, avšak díky širokému záběru si jich nutně všimnout nemusíte.

iGoogle po přihlášení

K nejpoužívanějším zástupcům patří, jak jinak, právě ty, které stvořil přímo Google. Proč ne, základní sada zahrnuje jak informace o počasí, tak události nebo náhled na Gmail. Stránce stále vévodí obrovské vyhledávací políčko, které připomíná, že Google je pořád především vyhledávač. Rozložení stránky se za uplynulá léta měnilo, jednou ze zásadních změn byl postranní panel. Současná koncepce je docela zajímavá – na hlavní stránce se miniaplikace mačkají na stísněném prostoru, zároveň se ale můžete prostřednictvím postranního panelu přepnout do „celoobrazovkového režimu“, kdy se aplikace otevře přes celý prostor, o nějž se malé boxíky dělily.

Integrovaný chat a motivy vzhledu

Ať už na hlavní stránku přidáte kterýkoliv výtvor z galerie, na straně obrazovky se posléze objeví odkaz na plnohodnotnou podobu miniaplikace. Třeba větší verze Gmailu ovšem není nijak světoborná, v praxi je špatně použitelná a je lepší se rovnou přepnout do plnohodnotné webové verze. Již kdysi Google rozjel dělení domovských obrazovek. Do limitovaného prostoru nikdy nepřidáte tolik boxíků, kolik byste si představovali, takže dělení obrazovek (třeba podle účelu, logické uspořádání spadá na vaše bedra) je namístě. Karty dříve připomínaly panely z prohlžečů, nyní je ale najdete v postranním panelu, kde nadále slouží stejnému účelu. Zřejmě nejlepší zprávu v historii iGoogle ale představuje chat. S postranním panelem mohla přijít pohodlná integrace chatovací služby Google Talk, jak ji delší dobu známe z Gmailu a z poslední doby také z Google Plus.

Motivy vzhledu

K tomu nutně potřebujete účet u Googlu, který byste tak jako tak měli mít, pokud chcete iGoogle používat. Teprve po přihlášení se všechny změny ukládají poněkud trvaleji nežli bez něj. Takže také Google se může stát vaší domovskou stránkou, kde uvidíte události, budete odtamtud přispívat na Twitter a nastavíte si upozornění na různé události prostřednoctvím minialarmu. V tomhle ohledu vás nelimituje iGoogle, nýbrž pouze velikost galerie s miniaplikacemi. Ta je naštěstí dostatečně bohatá, prakticky zde pro vaši domovskou stránku najdete všechny potřebné a užitečné funkce. V nedávné době se také tato služba převlékla do kabátku sjednocujícího portfolio firmy do společné barevné kombinace. Tato změna rozhodně obecně webům Googlu prospěla.

K tomu si můžete na iGooglu zvolit některý z motivů vzhledu, podobně jako u Chrome zde naleznete umělecké motivy, nikoliv pouze amatérské. Dokonce každá obrazovka s boxíky může mít vlastní motiv. Rozložení miniaplikací na hlavní stránce rovněž upravíte, na výběr máte rozložení od jednoho po čtyři sloupce. Pokud vás nezajímá chat, můžete se ho úplně zbavit, byť by to byla docela škoda. Zkrátka, možnosti přizpůsobení stránky jsou více než dostatečné.

Integrace Gmailu

MMF24

Proč iGoogle neuspěl?

Je otázka, zda neuspěl. V některých zahraničních zemích se iGoogle těší větší oblibě než u nás, ale obecně nejde ani zdaleka o takový trhák jakým se stal Gmail nebo Google Plus. Lidé měli odjakživa slavnou značku spojenou především s vyhledáváním a pojem „áj gůgl“ v člověku nijak zvlášť nevyvolává představy, co si pod tímto názvem představit. Problém může být v nedostatečné publicitě a špatně zvoleném názvu. Nebo se iGoogle nedostal do popředí pouze proto, že se objevil v době, kdy byl trh přesycený. Ten, kdo ale hledá universální domovskou stránku, si produkt musí oblíbit. Časem zkrásněl a byl obohacen o zajímavé funkce. Srovnejte si jej třeba s oblíbeným Seznamem.

V České republice se Googlu dlouhou dobu nedařilo přetáhnout na svou stranu nadšence do prostého vyhledávání, vyhledávač Seznam ostatně s Google soupeří do dnešních dnů. Srovnávat dvě domovské stránky možná není úplně fér, ale vzhledem k podobné povaze a účelu jinak nelze. Nevědomost by taktéž mohla stát za relativně malým zájmem, když přejdete na Google, uvidíte pouze ono vyhledávací pole. Kdyby iGoogle nastoupil jako výchozí stránka, všimlo by si jej jistě více uživatelů. Nebo snad lidé od Googlu opravdu nic jiného než vyhledávací pole nechtějí?