Začátkem tohoto týdne odhalilo AMD první grafickou kartu s čipem Vega 10, tedy novou architekturou GPU pro highend. Pro leckoho ale asi bylo zklamáním, že Radeon Vega Frontier Edition není určen hráčům, ale spíše programátorům věnujícím se umělé inteligenci a dalším profi uživatelům (užitečné má být i pro různé vizualizace a výpočetní operace s velkými obejmy dat, díky paměťové architektuře High Bandwidth Cache). Asi proto se šéf divize Radeon Raja Koduri rozhodl dluh částečně napravit a hráčům vyhlížejícím herní Radeon RX Vega, poskytnul prostřednictvím AMA na Redditu i o těchto kartách nové informace. Mnohé z těchto detailů jsou celkem zajímavé.
První odhalení Radeonu RX Vega za 12 dní
Za prvé Raja Koduri potvrdil, že Radeon RX Vega bude předmětem prezentace na Computexu, která je naplánovaná na 31. května. Karta má být „ukázána“, ovšem nezačne se ještě prodávat. Očekával bych asi, že dojde na nějaké limitované odhalení podobné tomu loňskému (Radeon RX 480). Teoreticky bychom se už mohli dozvědět cenu a den reálné dostupnosti. U toho stále není jasné, zda nastane do konce června, nebo sklouzne do třetího kvartálu (což by znamenalo, že příští měsíc bude dostupná ještě jen Vega Frontier).
Potvrzeno bylo také, že 16GB paměť Radeonu Vega F.E. má 2048bivovou sběrnici a je tedy tvořena dvěma čipy (respektive pouzdry) HBM2 o kapacitě 8 GB. Na otázku, zda by se 16GB kapacita mohla objevit i u herního Radeonu RX Vega, odpověděl Koduri, že je taková možnost zvažována. Teoreticky by tedy eventuálně mohla vyjít dražší verze s takto velkou pamětí; z tohoto ale zároveň vyplývá, že kapacita základního Radeonu RX Vega bude 8 GB.
Vodní verze Vega má vyšší takty
V otázkách došlo i na výkon. Máme tak oficiálně potvrzenou informaci, že vodou chlazená verze Radeonu Vega Frontier Edition má o něco vyšší takty než základní vzduchová, a tedy také vyšší výkon. Nicméně rozdíl má být relativně malý (použito slovo „slightly“). Před odhalením karty se objevil únik v benchmarku CompuBench, naznačující 1600MHz takt GPU, nyní tedy vyvstává otázka, zda je toto frekvence vodní karty, nebo vzduchové. Přímo na konferenci Financial Analyst Day prý ale byla k demonstracím použita slabší vzduchem chlazená verze.
Zajímavý útržek je, že „některé“ herní verze Vegy by podle Koduriho také měly být rychlejší než Vega Frontier Edition – jen nevíme, co přesně se tím myslelo. Teoreticky by to mohlo značit, že referenční parametry Radeonu RX Vega jsou výš, ale ne nutně. Koduri mohl mít na mysli třeba to, že Frontier Edition bude překonána herními kartami až díky továrnímu přetaktování. Případně by vysvětlení mohlo být i zapeklitější, například v tom, že herní Radeony budou mít jen rychlejší paměti (2,0 GHz místo 1,875 GHz), ale nikoliv GPU. Nebo že v době jejich uvedení již budou k mání více optimalizované ovladače pro architekturu Vega. Opět tedy platí, že je třeba krotit očekávání.
Záhada napájecího konektoru
Mimochodem, Koduri byl tázán i na to, proč jím předváděný vzorek karty měl jako přídavné napájení jen šestipin a osmipin, ačkoliv vizualizace ukazují dva osmipiny. Údajně je to proto, že šlo o prototyp z laboratoře, jehož osazení se liší od finálního. Karta prý takto normálně funguje, ačkoliv sériové kusy budou robustnější, s dvěma osmipinovými konektory. Při napájení kabely PCI Express není obecně obvykle problém, pokud je do určité míry přetížíte nad specifikace (se slušným zdrojem), takže TDP ukazovaného vzorku klidně může být 250–300 W.
Problémy s HBM2?
V rozhovoru Koduri také naznačil, že největší problémy s Vegou dělají paměti HBM2. I podle různých dalších zdrojů zřejmě může právě jejich špatná dostupnost za to, že se na karty s čipem Vega tak dlouho čeká (ačkoliv vzorky byly předvedeny naživo již v prosinci). Není jisté, zda jde o jediný problém, ale veřejné katalogy Hynixu naznačují, že potřebné 2GHz čipy byly vícekrát odloženy, ačkoliv původně měly být ke koupi již loni. AMD má smůlu v tom, že přesně tyto čipy potřebuje, zatímco výpočetní GPU Nvidie používají čipy s nižším taktem (přesto však byla reálně a ve větším měřítku dostupná až mnohem později, než při svém papírovém uvedení v Q2 2016).