Už jsme párkrát psali o chystaném procesoru AMD s kódovým označením „Strix Halo“, který má integrovat GPU s výkonem nahrazujícím velkou část samostatných grafik a 256bitové paměti, v jistém smyslu by tyto procesory mohly být podobné řadě Pro a Max procesorů od Applu. Zdá se, že Intel chystá jako vlastní odpověď také něco podobného. Jeho „Arrow Lake Halo“ může nasadit podobně výkonné GPU, schopné vyřadit ze hry velkou část samostatných grafik.
Arrow Lake Halo zpět na scéně
Zprávy o „Arrow Lake Halo“ nejsou tak úplně nové. Již začátkem roku 2022 unikly dokumenty ukazující některé plány Intelu a součástí bylo také cosi označeného „ARL-P 6C-8A+GT3 (Halo)“. Tato verze procesorů Arrow Lake měla mít 6 jader P-Core (Lion Cove), 8 jader E-Core (Skymont) a hlavně extra velkou grafiku. Zatímco běžně procesory Intel používají typy GPU, které firma interně označuje podle „šířky“ GT1 a GT2, Arrow Lake Halo mělo po dlouhé době opět mít extra silnou konfiguraci „GT3“.
Pak ovšem o této verzi Arrow Lake s extrémním GPU nebylo nic dalšího slyšet. Ale projekt je patrně naživu, protože teď bylo „Arrow Lake Halo“ nalezeno v databázi přepravovaných produktů, a to v záznamu z letošního července. Zřejmě mezi Intelem a jeho pobočkami nebo mezi Intelem a nějakým výrobcem počítačů proběhla výměna vzorků těchto procesorů nebo vývojové desky s nimi. Podle popisu je procesor určen pro „mobilní pracovní stanice“ a „nadšenecké mobilní pracovní stanice“. Stejně jako u AMD Strix Halo je asi cílem, aby takové náročné notebooky mohly být stavěné čistě s procesorem a jeho integrovaným GPU, bez přídavné grafiky. To zjednodušuje desku, chlazení a většinou takové řešení má i lepší provozní vlastnosti a mobilitu.
Krátce po tomto nálezu byl objeven ještě další ohlas existence Arrow Lake Halo. Zaměstnanec Lenova na čínské sociální síti potvrdil, že dle jeho informací Intel pracuje na své vlastní protiváze proti onomu Strix Halo od AMD, kterou je Arrow Lake Halo. I když je asi možnost, že se při vývoji plány změnily. Zmiňuje například možnost, že produkt by mohl vyjít až v následující 1,8nm generaci Panther Lake, ale to jsou asi pouze spekulace. Nějaký prototypový hardware Arrow Lake Halo už každopádně existuje. Je samozřejmě otázka, jak moc mluví onen zástupce Lenova z vlastních interních zdrojů a třeba jen nereferuje o onom přepravním záznamu, který je už veřejně znám.
Kaby Lake-G z roku 2018: Procesor Intelu, který měl výkonnou grafiku integrovanou ve svém pouzdru. Tehdy šlo ale o speciální přibalený Radeon od AMD, což si Intel zase rychle rozmyslel
Zdá se každopádně, že přes ticho Intel stále chystá takovou verzi procesoru Arrow Lake, která bude mít překvapivě silnou grafiku. Patrně i se značným herním výkonem, takže vedle oněch pracovních stanic se otevírá i cesta k herním notebookům bez přídavného GPU. Hráčským notebookům (či „desktop replacementům“) kraluje Nvidia, ale pokud by získaly na popularitě notebooky se (silnými) integrovanými herními GPU, mohlo by to její dominanci prolomit.
Kdy se tento procesor (v terminologii AMD by to bylo APU) dostane do prodeje, to je ovšem neznámá. Je asi dost pravděpodobné, že nevyjde v první vlně notebookových procesorů Arrow Lake, která je očekávána koncem letošního roku nebo začátkem roku příštího. Arrow Lake Halo by asi pořád mohlo vyjít někdy v roce 2025, ale kdy přesně, to těžko říct.
Jak silné bude největší integrované GPU Intelu?
Jak silné ono extra velké GPU v Arrow Lake Halo bude, to ještě není jasné. Původní dokumenty uváděly, že GPU „GT3“ bylo plánováno s 320 EU, což by znamenalo 20 Xe Core. Je to 2560 shaderů, takže by to bylo hezké pro porovnání síly grafických architektur AMD a Intelu, protože 2560 shaderů (40 CU) má údajně i grafika ve Strix Halo. Není úplně jisté, zda Intel měl v plánu do tohoto GPU, které mělo patrně být tvořeno 3nm čipletem od TSMC, použít architekturu Xe LPG („Alchemist“), jako má standardní Arrow Lake a Meteor Lake, nebo by už šlo o novější a lepší architekturu Xe2 LPG (Battlemage), jakou mají ultramobilní čipy Lunar Lake.
Nevíme, zda opravdu u 320 EU / 2560 shaderů zůstalo. Už původní dokumenty totiž tuto konfiguraci neuváděly jako definitivně uzavřenou a upozorňovaly, že může být nutné ji přehodnotit, pokud by se ukázalo, že se takto velké GPU nepodaří vměstnat do čipletu s plochou circa 80 mm². Víc by zřejmě způsobilo logistické problémy navíc týkající se outsourcingu výroby v TSMC (asi v objemech nasmlouvaných waferů). Není jasné, zda později k nějakému takovému zmenšení konfigurace tohoto GPU opravdu nedošlo. Aktuální únik bohužel žádné specifikace Arrow Lake Halo neuvádí.
Odlišnost jen v GPU?
Přístup k „Halo“ procesoru u Intelu i AMD by byl odlišný, pokud stále platí koncepce zachycená v uniklých dokumentech z roku 2022. U AMD zřejmě budou použité čiplety z desktopu a CPU bude prakticky na úrovni nevýkonnějších desktopových modelů s 16 jádry Zen 5 (bez „malých jader“). Asi nejzásadnějším rysem ale je, že velkému integrovanému GPU sekunduje rozšíření paměťového rozhraní na 256 bitů. Bude to tedy ekvivalent toho, co se tradičně nazývalo čtyřkanálové paměti a v notebookových procesorech je to dost nevídané.
Naproti tomu u Intelu by „Halo“ verze asi mohla spočívat jen v implementaci většího GPU, které bude u Arrow Lake vyčleněné ve svém vlastním čipletu. Podle toho, že má CPU část 6+8 jader, se zdá, že bude použitý standardní mobilní compute čiplet, který budou mít i obyčejné procesory Arrow Lake-H. Je možné, že se nezmění ani SoC čiplet (původní únik to tak uváděl, dokonce mluví o tom, že SoC čiplety Arrow Lake jsou převzaté z Meteor Lake).
Pak by paměti na rozdíl od Strix Halo od AMD zůstaly na běžné šířce (128 bitů), takže GPU nebude moci těžit z dvojnásobné propustnosti. Arrow Lake by tedy nebylo takové „monstrum“ z hlediska výkonnostního potenciálu. I když to nemusí znamenat, že nebude jako notebookový procesor fungovat – charakteristiky jako spotřebu a výdrž na baterie by to zase mohlo zlepšit. Čí přístup bude fungovat lépe, to se teprve uvidí.