Oficiálně: první samostatná GPU od Intelu vstoupí na trh grafických karet v roce 2020

13. 6. 2018

Sdílet

 Autor: Intel

Loni na podzim Intel vypálil asi největší novinu během této dekády, a sice že se hodná pustit do výroby vlastních samostatných GPU. To by znamenalo, že se na trh grafických karet konečně dostane třetí hráč, který na něm chyběl od pádu 3Dfx v roce 2000. Pokusy o zaplnění tohoto vakua (XGI Volari, S3 Chrome, SiS Xabre a dřívější experiment Intelu Larabee, který se do konečné fáze nedostal) dosud nikdy nepotkal úspěch, takže serózní pokus ze strany (téměř) největšího výrobce polovodičů by mohl být historický. A firma nyní konečně oficiálně sdělila, kdy by se tato událost měla přihodit.

Tuto informaci sdělil Intel na schůzce s finančními analytiky, která se konala minulý týden a informace z ní se teď dostávají ven. Separátně ji nyní potvrdil i Twitter firmy, takže nejde o žádou dezinterpretaci. Intel oficiálně přislíbil, že samostatná (nebo samostatné) GPU uvede na trh v roce 2020. Preciznější doba nebyla sdělena, není tedy ještě jasné, zda máme počítat spíše až s koncem roku (takže produkt by převážně byl činný až v roce 2021), nebo by modré grafické čipy mohly vyrazit do boje o zákazníky výrazně dřív.

Zatím také pořád plně nevíme, v jaké míře chce Intel kartám GeForce a Radeon (případně jejich pro verzím) konkurovat. Zpráva na webu MarketWatch mluví o tom, že by Intel eventuálně měl mít portfolio výkonných grafických produktů jak pro herní oblast, tak pro servery a pro umělou inteligenci. To by implikovalo, že tato GPU budou dostupná i jako samostatné grafické adaptéry a nikoliv jen jako sice samostatný čip, ale pevně vázaný na procesory Intelu (tedy v podobě MCM balení, jaká používají procesory Kaby Lake-G), což se jevilo jako jedna z možností.

Grafika Intel 740 (Zdroj: VGA Legacy. Tato by měla být ze sbírky Vlaska, který nám o vývoji grafik v minulosti napsal sérii článků: viz díl 1, díl 2, díl 3) Intel se naposledy o samostatná GPU pokusil v devadesátých letech. Z čipů Intel 740 vznikla jeho pozdější integrovaná grafická jádra  (Zdroj: VGA Legacy)

Agresivní vývojový cyklus

Uvedení v roce 2020 by znamenalo odstup zhruba 2–3 let poté, co Intel plány na (samostatné, neintegrované) GPU oznámil a přetáhl z AMD šéfa divize Radeon Raju Koduriho. Šlo by o poměrně krátký vývojový cyklus, z čehož je téměř jisté, že architektura těchto GPU již byla v onu chvíli po nějakou dobu ve vývoji. Práce na samostatné grafice prakticky určitě nezačaly až pod Kodurim.

ICTS24

raja-koduri-intelPodle všeho jde tedy o evoluci stejného grafického IP, které používá Intel ve svých integrovaných GPU, mezitím ovšem samozřejmě dozná určitých změn. Ačkoliv grafiky Intelu nejsou považovány za výkoné, jejich hardwarový základ by měl být solidní. V samostatném GPU by bylo stejných výpočetních jednotek výrazně více a dostaly by vlastní paměťový řadič s vysokou propustností, takže by mohly ukázat svůj skutečný potenciál. V porovnání s hardwarovou stránkou by pravděpodobně měly být větším oříškem ovladače, které pro herní použití vyžadují mnoho práce s řešením nekompatibilit, chyb a výkonnostních problémů ve hrách. Podle neoficiálně uniklých informací by ona první generace GPU v roce 2020 měla mít grafické IP z procesorů Tiger Lake (následník Ice Lake, zřejmě na procesu 10nm++) a jmenovat se Arctic Sound.

Druhou možnou překážkou může být výrobní proces. Během letoška vyšlo definitivně najevo, že 10nm výrobní proces Intelu má velké problémy a nebude připraven na masovou výrobu dříve než v roce 2019 (proti kdysi zamýšlenému termínu v roce 2016!). GPU Intelu by mělo používat právě 10nm proces a pokud se jej Intelu do té doby nepodaří zprovoznit, může jejich úspěšné uvedení na trh být ohroženo právě tímto faktorem. Oba již zavedení konkurenti (Nvidia, AMD) by v té chvíli již měli mít na trhu nějakou dobu 7nm čipy vyráběné u TSMC, jehož proces zdá se potíže nemá.