Od zimy sílí kauza vadných procesorů Intel Raptor Lake, které postupně odcházejí kvůli vysokým napětím, což se typicky projeví nestabilitou ve hrách. Intel přislíbil opravu mikrokódu, která má problém eliminovat (nebo aspoň výrazně zpomalit?), již vzniklé existující poškození ale zůstane. Intel nehodlá procesory plošně vyměnit, ale udělá alespoň jeden pozitivní krok – prodlouží jejich záruku, aby majitelé měli větší jistotu do budoucna.
Intel v reakci na problémy zákazníků (což jsou zde koncoví uživatelé, ale také výrobci počítačů) s procesory Core 13. a 14. generace „Raptor Lake“ pro desktop oznámil, že u těchto CPU mimořádně prodlouží záruku, aby byli uživatelé lépe krytí v případě, že se u nich porucha vyskytne. Problém s vysokými napětími totiž v potenciálně postižených výkonnějších modelech Raptor Lake zřejmě působí vždy, i když procesor nevykazuje žádné známky nestability. A opravy mikrokódu neopraví již vzniklé poškození, které v čipu číhá.
Snadno by se proto mohlo stát, že majitel procesoru Raptor Lake začne mít problémy až po konci standardní záruky. Případně si problémů nevšimne včas a prošvihne příležitost selhání řešit přes záruční servis Intelu.
Intel: Stojíme si za svými produkty
Intel píše, že má v úmyslu zajistit, aby všichni majitelé procesorů trpících nestabilitou dostali patřičnou podporu, a že si „stojí za svými produkty“, a firma proto pro tyto procesory prodlouží záruku o dva roky. Týká se to specificky procesorů Core 13. a 14. generace pro desktop v boxovém balení, nikoliv mobilních modelů.
Intel is committed to making sure all customers who have or are currently experiencing instability symptoms on their 13th and/or 14th Gen desktop processors are supported in the exchange process. We stand behind our products, and in the coming days we will be sharing more details on two-year extended warranty support for our boxed Intel Core 13th and 14th Gen desktop processors.
Intel přislíbil (ve čtvrtek), že k této prodloužené záruce představí další podrobnosti za pár dnů, což ale zatím nenastalo. Jaké jsou případné limity tohoto opatření, proto ještě nevíme. Doteď Intel dával sám na procesory záruku tři roky, s některými výjimkami (modely i9–13900KS a i9–14900KS měly jen jeden rok). U nás je pro spotřebitele záruka povinně alespoň dvouletá, další lhůtu navíc by asi mohla tvořit rozšířená záruka. Je možné, že ji někdy budete muset uplatňovat přímo u Intelu, ne v e-shopu, kde jste CPU koupili. V případě, že máte problém s procesorem v počítači, který jste koupili jako celou sestavu, odkazuje vás Intel na výrobce tohoto počítače, který by měl servis zprostředkovávat.
Je zde jedno docela podstatné omezení, které Intel ale již uvádí – explicitně je totiž řečeno, že delší záruku dostanou „boxed“ procesory, tedy ty koupené v oficiálním krabicovém balení pro koncový trh. Netýká se to tedy procesorů v balení „tray“ (samotné CPU v blistru), které jsou typicky určené pro stavitele počítačů, ne k samostatnému prodeji. Někdy se i tray procesory dají v e-shopech sehnat, ale teď můžeme vidět, že Intel mezi těmito verzemi produktu dělá rozdíl a zmenší si náklady na reklamace tím, že k „tray“ modelům nebude poskytovat stejný servis jako k boxovým.
Majitelé procesorů koupených v balení „tray“ mají smůlu?
Z USA se dokonce objevily informace o incidentech, kdy zaměstnanci Intelu obsluhující reklamace odmítali uživatelům, kteří volně koupili „tray“ procesor, servis. A dokonce v jednom případě vyhrožovali, že při poslání takového procesoru do reklamace bude tray procesor považován za falzum, protože byl prodáván neautorizovaně (ačkoliv je to originální výrobek), zabaven a zničen bez náhrady, což byla patrně snaha odradit uživatele od požadování náhrady za vadný výrobek.
Toto je zcela nepřijatelné, samozřejmě, a doufejme, že je to jen individuální pochybení snaživého zaměstnance, a ne nějaká interní politika. Jde samozřejmě o anekdotický případ, který je snad ojedinělý a medializace podobných zákaznických zkušeností snad povede k tomu, aby si Intel na podobné excesy dal pozor a skutečně reklamace řešil tak zodpovědně, jak se k tomu oficiálně hlásí.
Opravný mikrokód ještě není venku
Intel se ve stejné zprávě, kde oznamuje prodloužení záruk, taky omlouvá ze to, že řešení problému nestabilních (a jak se později potvrdilo, také degradujících) procesorů trvá dlouho. Podle firmy je problém komplikovaný, bylo obtížné ho diagnostikovat a najít příčiny. Připomínáme, že oprava má vyjít až někdy v polovině srpna, protože stále probíhá její ověřování.
Nicméně to má být datum, kdy ji Intel uvolní pro výrobce počítačů a desek, takže vydání pro uživatele může být až o něco později, protože každý výrobce může potřebovat ještě nějaký čas na vlastní vývojový a testovací cyklus, a výrobci desek budou muset opravu vydat pro velká množství desek, takže na levnější či méně populární může přijít řada později.
Zdroje: Intel, Tom’s Hardware, Reddit