Intel v těchto měsících dělá do značné míry historický krok a vstupuje na trh samostatných GPU (grafických karet), včetně výkonných hráčských modelů. Firma k tomu má předpoklady v podobě svých zavedených integrovaných GPU, oříškem pro ni ale evidentně je budování softwarového ekosystému. Že to nebude lehké, dokládají poslední zprávy z vývoje jeho ovladačů, kde došlo k ukončení podpory starších GPU, ale také kompatibility s DirectX 9.
DirectX 9 jen přes emulaci
Zejména druhá zmíněná věc je poměrně podstatný detail nové generace grafik Intelu – samostatných GPU Arc s architekturou Alchemist (dřív také označovanou Xe HPG). Intel nyní na svém webu oficiálně uvádí, že grafiky Arc už nepodporují aplikace a hry používající API DirectX 9 (či přesněji jeho součást Direct3D, přes kterou herní grafika běží). Vedle grafik Arc se toto týká také integrovaných grafik Iris Xe a UHD Graphics v procesorech Alder Lake – tedy Core 12. generace. Z jejich ovladačů byla podpora pro vykreslování nad API DirectX 9 také odstraněna.
Toto je poměrně zásadní – drtivá většina her, které nebyly naprogramovány již pro DirectX 11 a později 12, používala právě DirectX 9 (mezistupeň DirectX 10 nebyl tak populární). Časté to může být také u relativně čerstvějších méně „áčkových“ titulů.
Pozor – toto neznamená, že takové starší hry nebude možné na kartách Arc hrát. Budou totiž běžet nad emulační vrstvou D3D9On12. To je komponenta, která překládá volání pro DirectX 9 na volání kompatibilní s DirectX 12. Stará hra tedy přes tuto vrstvu používá novější grafické API. Jde o software vyvíjený přímo Microsoftem a zahrnutý ve Windows, takže řešení kompatibility individuálních her nebude již na bedrech Intelu, ale půjde o úkol pro Microsoft. Intel přímo uvádí, že pokud uživatelé narazí u dotyčných her na problémy, mají se obracet či hlásit chyby na podporu Microsoftu.
Zda toto přenesení odpovědnosti na D3D9On12 bude mít spíš pozitivní, nebo spíš negativní dopad na to, jak dobře budou DX9 hry kompatibilní a zda budou běhat bezchybně, to si moc netroufáme hádat. Výkon by měl být obvykle o něco nižší než při nativním spouštění, ale to u starších her v praxi nemusí být problém, protože FPS budou většinou i tak dost vysoká.
Tato změna se chystá novějších GPU – vedle Arc a zřejmě i všech dalších budoucích architektur také procesorů Alder Lake. Naopak starším grafikám, včetně některých modelů Xe (integrovaná GPU procesorů Tiger Lake, Rocket Lake, tedy Core 11. generace) zůstává nativní podpora DirectX 9 přímo v ovladačích od Intelu.
Toto opatření sice může vypadat poměrně negativně, ale hry používající rozhraní DirectX 9 by měly být prakticky vždy staré tituly, u nichž by neměla vadit zhoršená úroveň výkonu. V budoucnosti, jak výkon CPU i GPU poroste, bude těmto hrám asi výkon scházet méně a méně.
Pokud tedy bude emulace fungovat korektně (bez chyb ve vykreslování, pádů…), nemusí být na škodu. Může tedy být lepší, pokud se Intel bude soustředit na optimalizace nových titulů a nyní používaných API – Vulkanu, DirectX 12 a 11. Intel teď v podstatě tvoří nový ekosystém herních GPU na mnoho let dopředu a v takové situaci dává smysl začít bez legacy zátěže s relativně čistou platformou.
GPU starší než dva roky už nebudou dostávat aktualizace s podporou nových her
Horší pro uživatele bude ale asi druhá organizační změna, kterou Intel v ovladačích pro GPU nedávno oznámil – totiž odříznutí podpory pro starší GPU. Respektive, nejde o úplné ukončení podpory, ale o přesunutí starších GPU na druhou kolej, kdy další podpora bude jen omezená.
Ke konci července Intel oznámil, že standardní podporu v nových verzích ovladačů, které přinášejí nové funkce a také specifickou podporu pro nové hry (tzv. „0-day“ optimalizace), budou od této chvíle mít již jen nové samostatné grafiky Arc a GPU předchozí generace s architekturou Xe LP (dříve také označenou Gen12), která měla premiéru v roce 2020. Integrované grafiky této architektury mají procesory Intel Core 11. generace – 10nm Tiger Lake a 14nm Rocket Lake. Dále mají její odvozenou verzi také procesory Alder Lake a na bázi Xe LP jsou založená také první samostatná GPU Intel Iris Xe a Iris Xe Max. Tyto uvedené grafiky a iGPU jsou jediné, které Intel bude nadále podporovat v plné míře s 0-day optimalizacemi a novými funkcemi v ovladačích.
Všechny předchozí integrované grafiky se přesouvají do režimu legacy. V něm Intel bude nadále poskytovat podporu, ale půjde o separátní větev ovladačů, která bude aktualizována obvykle jednou za čtvrt roku a nebudou v ní žádné nové funkce nebo podpora pro nové hry. Intel uvádí, že v aktualizacích pro tyto „legacy“ GPU budou již jen kritické opravy chyb a bezpečnostní opravy.
Hůl zlomena i nad moderním GPU v Ice Lake
Tento legacy režim se týká integrovaných grafik od procesorů Skylake výš, tedy přes deriváty, jako jsou Kaby, Coffee, Whiskey a Comet Lake (toto vše má architekturu GPU Gen9 z roku 2015), až po procesory Ice Lake, které dostaly novou architekturu Gen11. I ta je ale přesunuta do legacy stavu. Asi jí zlomilo vaz, že zrovna po ní přišly velké změny v následující Gen12 a nové ovladače se bez Gen11 mohou zjednodušit a myslet jen na nový styl architektur. Stejnou architekturu Gen11 a osud mají také procesory Celeron a Pentium Jasper Lake. Všechny předchozí Atomy a na nich založené Celerony a Pentia jsou v legacy režimu samozřejmě také (Atomy Apollo Lake a Gemini Lake předtím používaly architekturu Gen9 ze Skylake).
Nejhorší problém toto bude představovat pro uživatele procesorů Ice Lake vydaných přesně před třemi lety, jejichž grafika architektury Gen11 byla poměrně pokročilá i na poměry iGPU výkonná (v top konfiguraci má 512 shaderů). Tudíž by se na nich měly hry dát provozovat, ovšem legacy status tomu teď může začít klást překážky. Prekérní je také to, že jsou v legacy režimu GPU oněch procesorů Jasper Lake, protože Intel je pořád aktivně prodává (vydány byly teprve loni v lednu) a jde o nejnovější generaci dané produktové linie – jejich následník, který by měl aktivně podporované GPU, ještě v nabídce není.
Zdroje: Intel (1, 2), Bionic_squash, Tom's Hardware