Intel v listopadu přetáhl z AMD šéfa grafické divize Raju Koduriho a ohlásil, že se už nespokojí s tvorbou integrovaných grafik pro svá CPU a přijde i s vlastními samostatnými GPU. Polovodičový obr se zřejmě bude snažit udělat z grafických architektur další zdroj růstu v době, kdy PC procesory dosáhly svého vrcholu a jejich prodeje dál nestoupají. To by mohlo znamenat, že se firma více zaměří i na oblast her, kde byly její grafiky doposud spíš popelkami pro provoz nenáročných titulů.
Zdá se, že tento záměr nebo aspoň změna pohledu už začíná být vidět také na grafických ovladačích Intelu – které jsou pravděpodobně hlavní překážkou, kterou bude Intel muset překonat, pokud bude chtít nabídnout reálnou alternativu k Radeonům a GeForce. Nyní vydává novou verzi (15.60), která přináší výkonnostní zlepšení a zaměřuje se na hry podobně jako to dělají aktualizace ovladačů Nvidie a AMD. Pokud v tomto Intel vytrvá, mohli bychom tu být svědky konvergence, směřující k oné budoucí konkurenceschopnosti.
Ovladač 15.60 lze stahovat zde. Hned na něm zaujme, že ho firma označuje jako „launch driver“. A to sice pro hru Ōkami HD, což je remaster japonskou mytologií a folklórem inspirované hry Ōkami z roku 2006, jenž měl premiéru tento týden. Intel teď tedy také pružně vydává optimalizace (skoro) současně s vydáním konkrétních her, jako to dělají Nvidia a AMD.
Zlepšení výkonu v DirectX 11/12 a Vulkanu
Ovladač má údajně i obecně zlepšovat výkon (a „hratelnost“) v hrách pod DirectX 11, měly by zřejmě také klesnout jejich nároky na CPU. Intel mezi nimi zmiňuje Mass Effect Andromeda, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, F1 2016. Výkon se ale má zlepšit také ve hrách nad Vulkanem a DirectX 12, pokud se v nich používá MSAA. Jeho rychlost údajně výrazně stoupla.
V těchto ovladačích by také měla být nově funkce cachování shaderů na disk pro další použití, takže už je při hraní ovladač nemusí kompilovat pokaždé. Toto zkracuje nahrávací časy, pokud se potřebné shadery již nalézají v cache. Steam také nyní umožňuje předkompilované shadery pro konkrétní grafiky distribuovat přímo a pro to je podpora shader cache na disku předpokladem. Mimo herní oblast uvádí Intel lepší výkon přehrávání HEVC videa na procesorech Kaby Lake a novějších a lepší kvalitu komprese z hardwarového enkodéru.
Hlášeno je také vylepšení ovládacích panelů pro grafiku. V těch se teď budou ukazovat informace o hrách, pro které byl ovladač grafik Intel aktuálně optimalizován, což by mohlo dávat uživateli lepší představu o tom, co si s daným GPU může užít. Intel také provozuje web Gameplay.intel.com, na kterém se dají pro různé hry najít doporučená nastavení.
Slabinou je délka podpory
Kde by ale Intel mohl zabrat víc, je doba, po kterou svá GPU novými ovladači podporuje. Ty, o nichž se zde bavíme, podle poznámek k vydání podporují jen poslední generaci grafických architektur Intelu, Gen9. Ovladač 15.60 je tudíž uvolněn jen pro procesory Skylake, Kaby Lake a Coffee Lake a jejich různé deriváty (včetně Xeonů). A také pro grafiky lowendových Pentií a Celeronů Apollo Lake a nyní nově Gemini Lake. Musíte mít tedy grafiku označenou HD 500/505/510 a výše. GPU v procesorech generace Broadwell, Haswell nebo třeba Cherry Trail/Braswell mají smůlu a zlepšení z těchto ovladačů už nedostanou, ačkoliv jsou tyto čipy vesměs staré necelé tři roky.
V tomto jsou AMD a Nvidia o dost štědřejší, u Radeonů například nejnovější ovladač s většími novinkami Adrenalin Edition vyšel i pro první karty s architekturou GCN, které jsou bez pár dní šest let staré; s Nvidií také stáhnete aktuální vydání pro Keplery z roku 2012 i pro ještě starší Fermi, i když tomu podpora pro některé věci jako API Vulkan chybí.