Jak měříme výkon a výdrž notebooků

22. 6. 2008

Sdílet

 Autor: Redakce

Aplikační výkon

Snad nejvíce propagovanými vlastnostmi notebooků jsou konfigurace z pohledu procesoru, operační paměti, pevného disku a grafické karty. Zaměření na výkon neboli mnoho muziky za dobrou cenu zřejmě na běžné zákazníky docela funguje. Větší číselka u všech parametrů prostě lépe prodají produkt, který je zdánlivě stejný jako jeho konkurence.

Ačkoliv si o tomto přístupu nemyslíme nic pozitivního, tak se testování výkonu věnujeme v recenzích podrobně. Kromě sady specializovaných aplikací zaměřených na testování výkonu využíváme i různé běžné programy a výpočtově náročné operace v nich prováděné. Nechybí samozřejmě ani sada vybraných herních titulů, které prověří reálný herní výkon notebooku.

Aplikační výkon

Na aplikační výkon se zaměřuje dvojice specializovaných testů výkonu z dílny FutureMark - PCMark05 (stažení zkušební verze) jeho aktuálnější bratříček PCMark Vantage (stažení zkušební verze). Tyto testy se zaměřují na různé oblasti použití počítače a docela úspěšně simulují zatížení při práci v různých programech. Testy PCMarku obecně vznikají nahráváním průběhu zatížení procesoru, využití disku a paměti, které je pak při samotném testování přehráváno, což zaručuje opakovatelnost testů.

Novější Vantage v profesionální verzi, kterou používáme, nabízí rovnou 8 různých výsledků. Kromě celkového skóre obsahuje i dílčí testy, které ukazují výkon při různých činnostech. Test je bohužel funkční pouze ve Windows Vista a  i proto měříme i starším PCMarkem verze 05.

  • Memories Suite: zaměřuje se na práci s fotografiemi a videem, při kterém různé převádí video formáty, importuje snímky do knihovny a také upravuje fotografie za pomocí grafické karty
  • TV and Movies Suite: simuluje současné sledování a převod či nahrávání HD obsahu což odpovídá náročnému použití počítače jako multimediálního centra
  • Gaming Suite: jednoduchý herní test, který za pomoci základních grafických operací a technik testuje výkon počítače při hraní her
  • Music Suite: nakupování hudby online, importování hudby do knihovny a převody mezi formáty
  • Communications Suite: šifrování dat, komprese dat, vykreslování stránek, práce s elektronickou poštou a VoIP
  • Productivity Suite: práce s aplikacemi, start systému, vyhledávání a práce s internetem
  • HDD Suite: měření výkonu pevného disku při hraní her, startu systému, editaci videa, práci s hudbou a startu aplikací

Pro vhodné doplnění testů PCMarku využíváme i výpočtově náročných úkolů konverzi videa, zvuku i kompresi souborů a také práce s grafickým programem. Výsledkem všech testů je celkový čas v sekundách a menší číslo proto znamená vyšší výkon. Velké vzorky dat se používají hlavně kvůli tomu, aby byli výsledky rozumně srovnatelné i na velmi rychlých procesorech a životnost metodiky byla co nejdelší.

  • Software HandBrake používáme pro běžný převod DVD disku do formátu XviD s datovým tokem 1000 kb/s a MP3 zvukem s datovým tokem 160 kb/s a změnou rozlišení na šířku 512 bodů. Jako testovací video slouží trailer k filmu Smrt panem z originálního DVD disku (VOB soubor)
  • Pokročilejší práci s videem testujeme na převodu krátkého klipu ve formátu AVCHD s rozlišením 1080i což je velmi rozšířený formát výstupu moderních HD kamer. Za pomocí Elecard Converter Studio převádíme 1 minutu dlouhý klip do formátu HDV (MPEG-2) s rozlišením 720p s úpravou zvuku do formátu MP3. Čas převodu nejvíce ovlivňuje výkon procesoru
  • Pro práci se zvukem používáme tradiční převaděč Lame a 96 minut dlouhý mix různorodých skladeb, které kompresujeme do velmi kvalitního MP3 výstupu dle profilu --preset standart. Rychlost zpracování je téměř výhradně závislá na rychlosti procesoru
  • Pro otestování rychlosti komprese souborů slouží jako zdroj dat hra Trackmania Nations Forever s velikostí 719 MB a 1 212 soubory a použitým software je oblíbený RAR v základním nastaven. Tento test nejvíce ovlivňuje výkon procesoru a také rychlost pevného disku a propustnost pamětí. RAR používáme hlavně kvůli tomu, že podporuje více procesorů
  • Archiv vytvořený v předchozím kroku pak i pokusně rozbalíme stejným programem
  • Orientační výkonnost při práci s obrazovými daty reprezentuje rychlost zpracování testovacího skriptu v programu Paint.net, který na testovacím obrázku provádí celou sadu různorodých operací

Pro úplné hodnocení výkonu však testy samotné někdy nestačí. Subjektivní dojem s odezvy systému se v nich často neprojeví, i když se mezi měřenými výsledky najdou vodítka. Nejdůležitějším parametrem pro svižný notebook je totiž kapacita operační paměti RAM a rychlost pevného disku.

Proto jsou snad nejdůležitějšími výsledky z obou PCMarků právě části věnované pevnému disku, které s velkou přenosností ukazují výkonnost použitého disku. Jsou mnohem lepší než suché konstatování přístupové doby nebo průměrné rychlosti čtení v MegaBajtech za sekundu[pagebreak title=Herní výkon] .

Herní výkon

Ačkoliv není většina notebooku právě nejlepší volbou pro náruživé hráče počítačový her, tak se podrobně věnujeme i testování výkonnosti notebooků v této oblasti. Tradiční syntetické testy nemůžou chybět - sada 3DMarků ve složení 03, 05 a 06 je dobrá pro orientační srovnání herního výkonu. Používáme je v základním nastavení s výjimkou verze 06, která v základu používá rozlišení 1 280 × 1 024, které na většině notebooků nenajdete - proto v tomto případě používáme 1 024 × 768 bodů.

Benchmarky se ale nikdo nehraje a proto jsme do metodiky testování zařadili i sadu her, kterou proklepne schopnosti notebooku mnohem reálněji. Schválně používáme převážně demoverze her, které pro testování vlastního stroje můžete použít i vy. U těch, které to umí, používáme širokoúhlé rozlišení s poměrem stran 16:9, protože tento druh displejů bude v budoucnu na mnohých noteboocích. Největší vliv na výkon ve hrách má samozřejmě grafická karta, procesor je až druhořadý.

 

Crysis SP Demo - klíčový DirectX 10 titul, který položí na kolena téměř jakoukoliv grafiku. Reprezentuje velmi náročné hry, a proto jej používáme v nastavení low u všech položek a rozlišení pouze 1 024 × 768 bodů

 

Devil May Cry 4 Benchmark - moderní hra pro DirectX 10 s velmi hezkou grafikou dá grafikám také zabrat, i když je mnohem úspornější než Crysis. Testujeme v rozlišení 1 280 × 768 bodů v nastavení Low a s vypnutými stíny. Do výsledků zadáváme průměrné FPS z druhé testovací scény

Enemy Territory: Quake Wars Demo - další pokračovatel ságy věhlasného Doomu a Quake sází na multiplayer po internetu nebo i proti botům. Je postaven na technologii z Id Software, kterou sdílí s hrami Doom 3, Quake 4 a Prey. Pro testování používáme demo sesterského ExtraHardware.cz při rozlišení 1 280 × 720 bodů s nastavením Low

Serious Sam 2 - starší akční řežba, při které si lze zastřílet na nespočetné množství cílů. Testujeme v nastavení s vysokou kvalitou při rozlišen 1 024 × 768 bodů. Ačkoliv tato hra není právě rozšířená, tak výsledky v ním docela dobře odpovídají například oblíbenému Half-Life 2 či Counter Strike, které nejde kvůli použití STEAM efektivně testovat na noteboocích přímo

Unreal Tournament 3 Demo - legendární střílečku zná téměř každý a její nejnovější pokračování je velmi hezké a dobře provětrá grafiku. Pro testování používáme mapu DM-HeatRay při rozlišení 1 280 × 768 bodů s úplně základním nastavením. Výsledky tohoto testu jsou o to důležitější, že grafický engine této hry je motorem mnohých jiných titulů - například Bioshock, Gears of War a podobně

Trackmania Nations Forever - výborná závodní hra, která je zcela zdarma a navíc má dobrou grafiku. Pro testování používáme základní test výkonu dostupný z pokročilých voleb, v kterém zvolíme Výkon / Kvalita na Rychlejší a rozlišení 1 280 × 720 bodů s vypnutým vyhlazováním hran a trilineárním filtrováním textur[pagebreak title=Spotřeba a výkon]

Spotřeba a výdrž

Každý notebook obsahuje baterii, která umožňuje jeho použití i bez přístupu k elektrické zásuvce, tedy alespoň jistou dobu. Právě měření délky výdrže při práci na baterie patří k nejdůležitějším pro čtenáře, kteří skutečně s notebookem pracují i mimo domov. Kolik hodin notebook vydrží běžet na baterie, ovlivňují dva zásadní faktory - kapacita baterie a spotřeba notebooku.

Kombinace těchto faktorů vytváří právě ten zmíněný čas práce na baterie, při hodnocení ale dbáme na obě veličiny. Existuje totiž mnoho situací, když se neslavná spotřeba zachraňuje objemnou baterií s velkou hmotností nebo naopak úsporný notebook nedosáhne dlouhé výdrže kvůli použití lehké cestovní baterie. Kapacita baterií se nejlépe srovnává dle hodnoty Wh neboli Watthodin, což je součin napětí (V) a proudu (A) udávaného na všech bateriích. Pro spotřebu samozřejmě stačí hodnota ve Wattech (W).

Práce i zábava

Výdrž měříme pro dva nejčastější způsoby použití - kancelářskou práci spojenou se surfováním internetu přes Wi-Fi připojení a sledování videa. V obou případech je výsledkem čas, po který notebook vydržel běžet až do bezpečného uspání při dosažení 3% stavu baterie. Po celou dobu měření nedochází k uspávání disku ani vypínání displeje a jas je nastaven přibližně na 30 až 50% v závislosti na maximální svítivosti.

Při měření kancelářské výdrže používáme skript, který opakovaně spouští prohlížeč a nečítává různé jednoduché i složitější stránky, občas zkopíruje pár souborů a zároveň zatěžuje i Wi-Fi připojení menšími datovými toky. Výsledkem je lehké zatížení simulující jednoduchou práci a prohlížení internetu, které je díky multimediálnímu obsahu místy i docela náročné - hlavně pro úsporné režimy procesorů.

bitcoin_skoleni

Sledování videa zahrnuje spuštění kompresovaného filmu ve formátu XviD v přehrávači GOM player. Všechny bezdrátové sítě jsou samozřejmě vypnuty a práce s diskem je omezena na čtení přehrávaného filmu a zapisování času výdrže.

K výdrži a spotřebě patří i rychlost nabíjení, která souvisí s kapacitou použité baterie a také nabíjecím výkonem. Většina notebooků nabíjí baterii rychlostí 25 až 30 Wh za hodinu až do naplnění kapacity na 90%, kdy se proces začne zpomalovat. Menší hodnoty lze považovat za pomalé nabíjení, a pokud tím testovaný notebook trpí, je to v testu zmíněno.