Občas zde píšeme o tom, jaký mají ve své oblasti podnikání tržní podíl například výrobci grafických karet nebo procesorů. Dnes tu mám čísla analytické společnosti IDC o rozložení sil výrobců jiného artiklu – a sice stolních počítačových monitorů. Vedle obligátní otázky, která značka je nejpopulárnější, se dozvíme také, jaké jsou nejoblíbenější úhlopříčky či třeba jak si vedou monitory s vrstvou pro dotekové ovládání.
Ještě v prvním čtvrtletí roku byl králem monitorů Samsung (není se čemu divit, korejský gigant si také sám vyrábí panely). Ten ale klesl na druhou příčku a na pomyslný trůn se vypracovala naopak společnost Dell, která prodala přes 5 milionů kusů monitorů pro PC. Není to ale jen kvůli slabosti protivníka. Naopak, oproti prvnímu čtvrtletí si Dell polepšil o 12,7 %. Druhý Samsung (4,22 milionu) měl ale z prodaných modelů celkově vyšší tržby (přes 1,1 miliardy USD).
Třetí příčku drží společnost HP (4 miliony) a čtvrtou LG (3,3 milionu) – tato firma si ale za poslední rok polepšila o 16,6 %, takže možná půjde i výš. Pátou příčku obsazuje Lenovo, které v prvním kvartále z první pětky vypadlo, vrátilo se ale po 10% mezičtvrtletním růstu (v Q2 2013 udalo 3 miliony kusů). Přesná čísla vidíte v tabulce; můžete si je srovnat s údaji ze stejného kvartálu loňského roku. Trendy v tržním podíle zase ukazuje graf, který také přejímáme z tiskové zprávy IDC.
Tržní podíly výrobců počítačových monitorů za druhé čtvrtletí 2013 (Zdroj: IDC)
Zpráva mluví také o hardwarových parametrech prodávaných monitorů. Myslím, že vůbec nikoho nepřekvapí, že obrazovkám prodaným v druhém čtvrtletí roku dominovaly ty s poměrem stan 16:9. Tvoří nějakých 75 % všech dodávek. Možná je spíš překvapivé, že jejich vedení není ještě výraznější. Prodalo se jich údajně víc jak čtyřikrát více než těch s poměrem stran 16:10 (tento poměr by na základě řečeného mohl mít zastoupení do nějakých 18 %). Ze zbylých typů se prý v posledním kvartále výrazně vyšvihla poptávka po monitorech s rozlišením 21:9 (rovnou o 70,5 %). Tyto zle řečeno „nudle“ však nejspíš rostou víceméně z nuly, takže toto vysoké číslo je třeba brát s rezervou.
Vsuvka – deset nejpoužívanějších rozlišení počítačových monitorů (či displejů notebooků) při čtení ExtraHardware.cz (v třetím sloupci jsou počty návštěvníků s daným rozlišením):
1. | 1920x1080 | 94 363 |
2. | 1680x1050 | 44 455 |
3. | 1366x768 | 43 080 |
4. | 1280x1024 | 37 702 |
5. | 1920x1200 | 32 654 |
6. | 1280x800 | 17 126 |
7. | 1440x900 | 15 700 |
8. | 1600x900 | 13 469 |
9. | 1024x768 | 11 584 |
10. | 1600x1200 | 4 871 |
A ta samá statistika pro všechny weby Cnews.cz dohromady:
1. | 1920x1080 | 182 028 |
2. | 1366x768 | 133 137 |
3. | 1680x1050 | 89 305 |
4. | 1280x1024 | 83 223 |
5. | 1920x1200 | 60 905 |
6. | 1280x800 | 49 888 |
7. | 1600x900 | 37 026 |
8. | 1440x900 | 36 673 |
9. | 1024x768 | 29 568 |
10. | 768x1024 | 13 331 |
Jak veliké monitory lidé preferují (či si je mohou dovolit)? V druhém čtvrtletí byly nejpopulárnější modely v rozsahu 21 – 21,9 palců (tedy zřejmě uhlopříčky 21" a 21,5"). Sáhlo po nich celkem 19,1 % kupujících. Tato volba je nejčastější již od posledního čtvrtletí roku 2012.
V 81,6 % prodaných kusů bylo použito podsvícení pomocí LED, přičemž před rokem to prý ještě bylo jen okolo 60 %. Jinak letošní rok bude dle IDC 5,7 % obrazovek pro PC dodáno zároveň i se zabudovaným televizním tunerem a jejich podíl dle IDC do roku 2017 vzroste až na 7,7 %. Takové monitory prakticky vždy pocházejí od LG nebo Samsungu (což je logické, neboť jde zároveň o výrobce televizí), dohromady tyto společnosti drží 95 % podílu v tomto segmentu.
Co se týče obrazovek s dotykovou vrstvou, v oblasti stolních PC mají zatím minimální význam, představují jen 0,3 % udaných modelů. Nejvíce se z nich prodávají ty od Dellu (má zde 22,5% tržní podíl). Velmi nízké uplatnění této technologie na prodejích naznačuje, že u klasických stolních PC s velkou obrazovkou uživatelé jednoduše nemíní přejít na ovládání prsty. Z ergonomických důvodů jde ale o sotva překvapivou věc. Nejpopulárnější uhlopříčka 21–22" představuje poměrně velkou plochu, navíc vše vyžaduje dlouhodobě zdviženou paži, což je velmi namáhavé. Ostatně již vzdálenost, ze které uživatel monitor sleduje, často sama brání tomu, aby na jeho povrch pohodlně dosáhl.
Nejvíce monitorů se prodalo v Číně (29,2 %), ve Spojených státech (18,4 %) a Brazílii (4,3 %). Je zajímavé, že velcí výrobci mají různě silné postavení v různých částech světa. Regionálními jedničkami je tak více firem. Lenovo vede v Číně a Asii (kromě Japonska), pro Latinskou Ameriku hraje prim zase LG – které zároveň tento kvartál urvalo vítězství i ve střední a východní Evropě. A v západní Evropě a Kanadě se nejvíc kupuje pro změnu HP.
Všechny monitory udané v druhém čtvrtletí dohromady dávají počet 33 581 748 (ačkoliv nevím, jak moc bude toto číslo přesné do poslední cifry). Stejně jako se propadá trh s PC, ale ani monitory pro ně určené nemohou zůstat ušetřeny. Meziroční pokles u nich činí 6,7 %; před rokem (Q2 2012) jich výrobci udali téměř 36 milionů (35 994 550 dle IDC). Pozitivum ale je, že pokles poptávky byl nakonec nižší, než v IDC předpokládali (čekalo se manko ještě dalších 1,6 milionu kusů).
V nyní dobíhajícím kvartále by se mělo monitorů zase prodat mírně víc (o 0,7 %): 33,8 milionu kusů. Za celý rok by to mělo činit 134,7 milionů (celkem bude meziroční pokles za všech dvanáct měsíců roku dělat 9,7 %). Jelikož spotřebitelé mají nadále upřednostňovat mobilní zařízení, do roku 2017 mají roční prodeje doklopýtat až na úroveň 110,8 milionu kusů. Doufejme, že to nepovede k upadání kvality a tempa inovací. Stolní obrazovky by si ale snad měly zachovat význam i bez stolních počítačů, neboť zejména pro pracovní použití jsou vhodné i jako doplněk notebooku.
Zdroj: IDC, Google Analytics