Cupertinská společnost Apple představila v úterý podle svých slov revoluční hudební službu Apple Music. Po pár dnech už víme, že nebude úplně tak revoluční, jak se mohlo během představení zdát. Ani zdaleka nebude pro streamování otevřen celý iTunes Store a Apple navíc hudbu nabídne jen v průměrné zvukové kvalitě.
Konkurenční služby jako Deezer, Spotify nebo Google Play Music nabízejí bitrate skladby až do 320 kb/s. Apple Music však bude streamovat hudbu maximálně při bitratu 256 kb/s. Samozřejmě mohli bychom dlouze polemizovat, jestli běžný člověk vůbec pozná rozdíl, ale i z marketingového pohledu jde o konkurenční nevýhodu.
Druhou špatnou zprávou je omezený katalog pro streamování. To Apple na úterní přednášky nezmínil a přitom jde o dost zásadní zprávu. Za měsíční paušál si nepustíte třeba The Beatles, kteří jsou ztělesněním náročného boje o digitální autorská práva. Jen pro připomenutí, drtivou většinu alb The Beatles si jinde než na iTunes nekoupíte.
Služba Apple Music tak během dvou dnů ztratila hlavní konkurenční výhodu, kvůli kterým mnozí hned po keynote začali uvažovat o zrušení svých předplatných na Spotify. Přitom s cenou 9,99 dolaru vychází Apple Music pro zámořské zákazníky stejně jako současné alternativy. Konkrétně v Česku je ale situace jiná a „vděčíme“ za to především silnému dolaru.
Spotify je v Česku dostupné za 6 eur (asi 160 Kč), za stejnou cenu je k mání i Deezer a nejlevněji vychází Hudba Naplno od Googlu za necelých 150 korun. V porovnání Apple Music by při přepočtu z dolarového kurzu vyšla Čecha na zhruba 240 korun. Přesné ceny se však dozvíme až na konci června.
Apple Music sice sází na provázání s umělci, vlastní sociální síť a nonstop rádio. To bude k dispozici i zdarma. Sice jen pro iOS, ale většina uživatelů bude pravděpodobně stejně přicházet především z jablečného ekosystému. Zdánlivě revoluční projekt Applu může nakonec skončit stejně jako dřívější iTunes Radio, i když bylo funkčně mnohem chudší. Zrovna u Applu jsou ale veškeré predikce podložené logickými argumenty nejisté.