Jenom za první čtvrtletí letošního roku prodala Nokia celkem 61,8 milionu mobilních telefonů, z toho 5,6 milionu Lumií, 500 tisíc výběhových modelů se Symbianem, 5 milionů „polochytrých“ přístrojů řady Asha a 50,8 milionu klasických hloupých telefonů. Do této kategorie patří například Nokia 105, kterou finský výrobce za cenu v přepočtu 400 Kč nabízí na rozvojových trzích (v Africe, latinské Americe a Indii). Selským rozumem byste nejspíš usoudili, že na tak levném telefonu Nokia nevydělá téměř nic. To byste se ale mýlili, alespoň podle analytiků z IHS iSuppli. Ti totiž spočítali výrobní náklady Nokie 105 na zhruba 280 Kč.
Nokia 105 umí volat a posílat SMS, snese hrubé zacházení a v pohotovostním režimu vydrží až 35 dní. Displej typu TFT LCD je barevný, ale extrémně titěrný – má úhlopříčku 1,4" a rozlišení 128 × 128 px. Nokia jej odebírá od několika čínských výrobců za cenu přibližně 45 Kč za kus.
Analytik Wing Lam z IHS vysvětluje, že za nízkou cenu celého přístroje můžeme děkovat především Moorovu zákonu. Nokia 1110 z roku 2005 uměla v zásadě to samé, uvnitř byste ale našli šest různých integrovaných obvodů. Nokia 105 si vystačí se třemi, které včetně doplňujících součástek stojí dohromady 105 Kč. Většinu funkcí včetně konektivity GSM obstarává čip Intel PMB7900, doplňuje jej vysílací modul Skyworks SKY77580 a paměť typu NOR Flash od Micronu.
Rozdíl mezi vypočtenými výrobními náklady a maloobchodní cenou ale pochopitelně ještě neznamená, že Nokia na každém prodaném telefonu vydělá 120 korun. Část z této sumy padne na distribuci a marži obchodníků, nějaké drobné možná spolknou licenční poplatky za cizí patenty a cena samozřejmě nezahrnuje fixní náklady na design přístroje a vývoj software. Přesto na tom Nokia 105 ve srovnání s luxusními modely není vůbec špatně. V případě Lumie 900 spočítala firma IHS výrobní náklady na 217 dolarů, relativní marže z maloobchodní ceny $449.99 tedy činila necelých 52 %.
Zdroj: FierceWireless