Konec technologie Nvidia 3D Vision. Z ovladačů v dubnu zmizí podpora předchůdce VR

13. 3. 2019

Sdílet

Tento týden už jsme tu měli zprávu o tom, že Nvidia ukončuje podporu mobilních GPU generace Kepler ve svých ovladačích. Ovšem zdá se, že to není jediná věc, která bude takto opuštěna, respektive přesunuta do oblasti „legacy“ produktů. Podobně jako s Keplerem oznámila Nvidia také konec života pro technologii 3D Vision. Ta už vám možná mnoho neříká, což asi také souvisí s tím, že bude nyní odstraněna z ovladačů.

Nvidia oznámila, že technologie 3D Vision a na ní založené produkty budou naposled podporovány v ovladačích větve 418. Poslední vydání této verze má přijít v dubnu 2019, takže konečná pro 3D Vision také nastane v tomto měsíci. Nebude to stejně jako u Keplera okamžitý konec. Ještě rok mají být dostupné případné opravy kritických chyb, tedy do dubna 2020. Ale v nových verzích ovladačů už 3D Vision nebude.

Nvidia GeForce 3D Vision ukonceni podpory Nvidia oznamuje ukončení podpory 3D Vision

Nvidia také oznamuje, že v těchto finálních ovladačích verze 418 bude bezplatně přiložen software 3DTV Play, který umožňuje hraní na televizích s 3D zobrazením (které ale mezitím také poněkud zapadly). Oproti minulosti už nebude možné stáhnout ho separátně. Naproti tomu přehrávač 3D Vision Video Player od Nvidie bude dál nabízen samostatně. Ovšem pozor – Nvidia uvádí, že jen do roku 2019. Pokud tedy máte nějaký hardware pro 3D Vision a chcete mít možnost ho v budoucnu používat, raději si aplikaci stáhněte a dobře zazálohujte. Když starý software zmizí z webu výrobce, bývá často problém ho sehnat, případně nastává problém s nedůvěryhodnými neoficiálním downloady.

Nvidia GeForce 3D Vision 02 Brýle pro 3D Vision 2 z roku 2011

Co je/byla Nvidia 3D Vision

Co to vlastně Nvidia 3D Vision bylo? Jde už hodně starý počin, který v posledních letech už nebyl moc na výsluní, i když Nvidia dlouho dodávala do ovladačů profily pro hry. Minimálně od příchodu headsetů pro virtuální realitu je však asi jasné, že stereoskopické zobrazení půjde jinou cestou. 3D Vision fungovala jinak než VR helmy – o zobrazení se staral běžný LCD monitor s vysokou obnovovací frekvencí. Na něm byly střídavě zobrazovány snímky pro levé a pravé oko. To, aby je vždy dostalo to správné kukadlo, zajišťovaly aktivní brýle, které při zobrazení pro druhé oko obraz zablokovaly clonou. Mezi brýlemi a monitorem ovšem bylo nutné synchronizovat (používal se například IR vysílač) a brýle také potřebovaly napájení. Také ono stmívání obrazu brýlemi mělo své nevýhody, ale tak už to chodí.

ICTS24

3D Vision pochází už z roku 2008, v roce 2011 pak přišla vylepšená verze 3D Vision 2. Pokud tuto dobu nepamatujete (myslím, že dnes asi tuto technologii doma moc lidí nemá) a zajímá vás, jak to vypadalo a fungovalo, můžeme doporučit článek Mirka Jahody z roku 2011, který zkušenosti s používáním popisuje. Bohužel nám v něm kvůli několika migracím redakčního systému uskutečnivších se od té doby teď nefungují odkazy na fotografie. Ale technologie je tam popsána docela důkladně.

Nvidia GeForce 3D Vision USB bryle 2011 V roce 2011 také Nvidia uvedla levnější brýle, které nebyly

Jak už bylo řečeno, potřebu skutečně plastického zobrazení 3D her teď budou či by měly saturovat plnohodnotné VR brýle či headsety, takže asi 3D Vision již skutečně není třeba. A také je třeba říct, že technologie byla podporována hodně dlouho, vlastně přes deset let. Na něco, co už v posledních letech nemělo podle všeho velkou základnu uživatelů, tedy Nvidia o 3D Vision dbala poměrně dobře a nelze se asi nějak zlobit, že bude podpora teď z ovladače vykopnuta, když je to až po tolika letech.

Prohlédněte si: brýle a hardware technologie Nvidia 3D Vision z roku 2008 a 3D Vision 2 z roku 2011