Hlavní navigace

Konečně pořádné IGP od Intelu?

22. 12. 2009

Sdílet

Zdroj: Redakce

Integrovaná grafika od Intelu je dlouhodobě synonymem pro zanedbané ovladače a mizerný výkon ve 3D. Nejnovější procesory pro platformu LGA 1156 kódově označené Clarkdale, které obsahují integrovaný grafický akcelerátor, mají však dobře našlápnuto k tomu, aby nelichotivou situaci obrátily.

Server Silicon Madness zveřejnil zběžné testy nového IGP. Použil procesor Pentium GS 6950 přetaktovaný ze standardních 2,8 na 4 GHz a základní desku Asus P7H57D-V Evo s čipsetem Intel H57. Proti integrované grafice Intelu byly postaveny nejlevnější samostatné akcelerátory od ATI a Nvidie: Radeon HD 4350 a GeForce G210.

Testovalo se ve 3DMarku Vantage na nastavení Entry a posléze ve hrách Resident Evil 5 a World in Conflict, obě v rozlišení 1920 × 1080 s nízkými detaily. Zde jsou výsledky:

    3DMark Vantage
  • Intel IGP: E6518
  • GeForce G210: E4856
  • Radeon HD 4350: E4681
    Resident Evil 5
  • Intel IGP: 19,2 FPS
  • GeForce G210: 13,4 FPS
  • Radeon HD 4350: 13,4 FPS
    World in Conflict
  • Intel IGP: 37 FPS
  • GeForce G210: 31 FPS
  • Radeon HD 4350: 30 FPS

Ve všech třech testech integrované jádro přesvědčivě poráží obě dvě samostatné karty. Narozdíl od nich má totiž velmi rychlý přístup do paměti. Zatímco GeForce a Radeon jsou osazeny pamětí DDR2, ze které přes 64bitovou sběrnici mohou vyždímat propustnost maximálně 8 GB/s, IGP je na jednom čipu s dvoukanálovým (tedy 128bitovým) paměťovým řadičem do hlavní paměti, která je typu DDR3 a na frekvenci 1600 MHz poskytuje teoretickou propustnost 25,6 GB/s. Zároveň má rychlé spojení s procesorem – s ním komunikuje rychlou sběrnicí v rámci MCM balení.

A to jsem vám ještě zatajil, že integrované grafické jádro Pentia GS 6950 je taktováno na 533 MHz. Jak se můžeme přesvědčit v tabulce, kterou už před mnoha týdny zveřejnil X-bit labs, všechny desktopové varianty Clarkdale označené jako Core (ať už i3 nebo i5) mají IGP na frekvenci 733 MHz, model i5-661 dokonce na 900 MHz.

CS24

Zároveň je ale na místě krotit nadšení, neboť test byl proveden pouze v jednom syntetickém benchmarku a dvou hrách. V širším spektru her by se mohly projevit různé pro Intel typické nedodělky na ovladačích. Jak se Intel s tímto známým problémem vypořádal, bohužel zatím nevíme. A ti, kteří to ví, jsou vázáni dohodou o mlčenlivosti.

Zdroj: Silicon Madness

Autor článku