Lidé v síti, tak se jmenovala zajímavá konference, kterou pořádal minulý měsíc poskytovatel internetu Netbox. Do brněnské kavárny Café Práh pozval několik odborníků na svět internetu, aby ukázali, že tahle síť může být pro mladší i starší uživatele, kteří s ní neumí zacházet, vlastně docela nebezpečná. A to hlavně pro mladší generaci, která svět bez internetu vlastně vůbec nepoznala. Tip: Více článků o dětech a rodičovství najdete na novém webu Rodičov.cz Některé prezentace byly poučné. Až se jeden diví, co se děje mimo jeho sociální bublinu a čemu lidé na internetu věří. Případně jak zvláštně jej používají. Pokusím se některé zajímavé pasáže vypíchnout.
Na Facebooku bude více mrtvých účtů než těch živých
Daniel Dočekal uvedl, že 45 % mladých je online prakticky pořád, což je zhruba dvojnásobek proti roku 2015. Stejné množství se k internetu připojuje několikrát denně a jen deset procent mladých se připojí jen jednou denně či občas. 95 % těchto dětí má dnes chytrý telefon a průměrně spotřebují desítky gigabajtů dat jen pro YouTube. Většinu zatím přes Wi-Fi, neboť omezené datové tarify jsou v tomto aspoň k něčemu dobré.
Tihle mladí uživatelé už nějakou dobu opouštějí Facebook, který se pro ně stává sítí, kde jsou i jejich rodiče. Čili tam už být nechtějí a hledají alternativy. Bohudík tou alternativou není Twitter :), ale kromě Stories na Instagramu (což je pro maledé už služba také za zenitem) přecházejí houfně na jednu zvláštní síť zvanou TikTok. Podle prognózy bude v roce 2035 na Facebooku více mrtvých účtů, než těch živých.
TikTok, to jsou ty bonbóny se dvěma kaloriemi?
Podle průzkumu vnímání sítí se uživatelé cítí nejmizerněji na Instagramu, který je zaměřený hodně na vzhled. Vidí tam nereálně vypadající lidi v nereálných situacích, což nedokáží napodobit. Přesto Instagram v počtu uživatelů zatím Facebook dohání. Hlavně kvůli Stories, které už nemají nic společného s pěknými fotkami původního Instagramu (než jej koupil Facebook), ale jde v nich hlavně o emoce. A také o pomíjivost, neboť příspěvky do druhého dne zase zmizí.
A zatímco Instagram je starší generací uživatelů ještě normálně pochopitelný, tak (možná právě proto) teď děti nejvíce přechází na síť, o které jste možná ani neslyšeli. TikTok už před dvěma lety předběhl Snapchat, ze kterého toho také dost okopíroval. Smysl TikToku se lidmi, kteří zažili počátek internetu, vlastně nedá moc pochopit. V případě zájmu si jej vyzkoušejte na vlastní nebezpečí sami. Každopádně počet uživatelů TikToku již přesáhl půl miliardy a vaše dítě na něm pravděpodobně je také. Uživatelé na tuhle síť nahrávají patnáctisekundová videa, kde se nějakým způsobem hýbají. Profil TikToku je defaultně zcela veřejný, aniž by o tom dítě vědělo.
Policie na síti
Roman Mráka z oddělení kybernetické kriminality Brno pověděl něco o tom, jak se v prostředí internetu pohybuje policie. Tento útvar vznikl v roce 2009, tedy asi pět let po založení Facebooku. Pro oblast Jihomoravského kraje v něm pracuje 17 policistů.
Nejsou to taková ta komanda, která vtrhávala do firem kvůli nelegálnímu Windows, ale lidé, kteří například mají na Facebooku falešné profily a vyhledávají pedofily. A daří se jim je skutečně nalézt. Tomuto týmu se také podařilo dopadnou zloděje virtuální identity. Chytli ho, když ji šel původnímu majiteli prodat zpět.
Pohled jednoho z prvních youtuberů
Jonáš Čumrik, neboli youtuber Johny Machette, pochází z tzv. první generace youtuberů. Podle něj zde influenceři byli vždy, jen na nás působili skrz jiné kanály. Pro generace našich rodičů byl tím hlavním influencerem zřejmě Přemek Podlaha.
Při srovnání počtu sledujících mezi youtubery, kteří jen umí mluvit a kteří skutečně předávají zajímavé informace, je propastný rozdíl. Odkazuje to i na to, co většinu lidí zajímá a nezajímá. Stejně jako v reálné světě většina lidí čte Blesk.
Těm nejnovějším se už říká třetí vlna influencerů – ti už netočí videa a jsou to převážně děti. A pořád vydělávají více, než jejich rodiče. Obsah konzumovaný na internetu se mění spolu se svým publikem. Finále souboje v počítačové hře už sledovalo více lidí, než finále NHL. Děti generace Z znají více profesionálních hráčů než profesionálních sportovců. A koho považuje Netflix na zvého největšího konkurenta? Hry jako Fortnite.
Něco je zadarmo? Pak jste zboží vy sami
Jako poslední promluvil Jan Müller z Flowee. Velké firmy na internetu (Big Tech) žijí hlavně ze získaných dat, které jim poskytujeme my všichni za pocit, že máme něco zadarmo. Mailová schránka zadarmo. cloud zadarmo, sociální síť zadarmo. Jako by tohle všechno nic nestálo, případně to uživila bannerová necílená reklama. Nic takového už neexistuje.
Společnosti jako Facebook (ale i další velké internetové firmy) o vás bezskrupulózně zjišťují vše. Ví s kým spíte – stačí, když si dva uživatelé častěji píšou přes Messenger a v nočních hodinách se podle GPS nacházejí na jednom místě. Facebook hned ví, že spolu něco měli a využije toho.
Nepotřebuje to vědět přímo Zuckerberg, ví to o vás algoritmus, a to stačí. Na základě těchto informací cílí nejen reklamu, ale i výběr příspěvků, které vám ukáže a které před vámi skryje. Zkrátka vše co o vás zjistí, a že je toho hodně, použije na ovlivnění vašeho chování. Kauza s ovlivňováním voleb a Cambridge Analytica je jen špičkou ledovce.
Tip: Dítě v síti je kniha, kterou si musí přečíst každý rodič [recenze]
Děti neumí správně používat vyhledávač, nechápou co je to „důvěryhodný zdroj“, ve škole se nic takového neučí a učitelé tomu sami nerozumí. Alespoň zmírnit přesycenost internetem se pokouší projekt Den Offline, který letos připadne na sobotu 21. září. Mladí uživatelé, kteří nepamatují svět bez internetu, jsou velmi snadno ovlivnitelní. Ale také nemají žádné soukromí. Vše co na síti kdy zveřejnili, někde je.
Tohle dobře popsal herec Will Smith, když na adresu sociálních médií prohlásil “I used to be stupid when I was a kid, but there were no social media back then, hence, I was stupid in private.”