Konfigurace Polarisu 10 známá, proti Hawaii má půlku ROP. Jak se bude taktovat?

25. 6. 2016

Sdílet

 Autor: Redakce

Radeon RX 480 přichází na trh příští týden, a jak už to někdy bývá, při samotném uvedení už možná nebude mít moc tajemství. Asi i díky tomu, že karty jsou údajně již ve velkým množstvích v obchodech, se o nich skoro vše objevilo na webu. Ve čtvrtek jsme se takto dozvěděli základní a turbo takt GPU Polaris 10 a nyní je čas na zbytek specifikací.

Na interentu se objevilo již několik
snímků GPU-Z detekujících Radeon RX 480. Ovšem doposud šlo
o staré verze, které neměly správné rozpoznání nového
GPU. Podpora Polarisů se nachází ve vydání 0.8.9. Snímek
pořízený touto verzí se nyní konečně objevil v Číně.
GPU-Z zdá se Polaris 10 detekuje pod jeho původním označením
Ellesmere, karta má Device ID 67DF. Podstatná informace je, že
toto GPU má ke svým 2304 stream procesorům 32 rasterizačních
jednotek (ROP). Texturovacích jednotek má GPU 144, měla by vždy
připadat jedna na 16 shaderů. Web VideoCardz k tomu podotýká,
že tato čísla má nezávisle ověřená, takže by měla platit,
i pokud by čínský snímek byl zfalšovaný.

Radeon RX 480 v GPU-Z
Radeon RX 480 v GPU-Z

Symetrie mezi texturovacími jednotkami
a shadery je zřejmě daná architekturou GCN, kdežto v počtu
rasterizačních jednotek je větší volnost. Počet 32 je tejný
jako u GPU Tahiti a Tonga (a také Pitcairn), které
měly méně stream procesorů, respektive bloků CU. GPU Hawaii
s 2816 stream procesory (2560 u ořezané verze) mělo
rasterizačních jednotek 64, stejně jako Fiji. Zde nicméně poběží
na vyšším taktu než v Radeonech HD 7970 či R9 380X,
takže jejich výkon (fillrate) bude vyšší. Zda se tato
konfigurace stane limitujícím faktorem, to se dozvíme teprve po
detailnějších testech.

 

Na fóru Chiphell se objevily také
snímky z běhu FireStrike Ultra a Extreme na CrossFire ze
dvou Radeonů RX 480 (4880/9191 bodů). V tomto případě byly
použity karty mírně přetaktované na 1288 MHz (jako karta
od XFX
). Podle grafu v GPU-Z zřejmě karty při běhu
3DMarku držely docela stabilní takty, ovšem bylo dosaženo poměrně
vysokých teplot – na první kartě při maximu až 87°C, na
druhé 82°C.

Radeon RX 480 GPU-Z, teploty a takty během běhu 3DMarku FireStrike
Radeon RX 480 GPU-Z, teploty a takty během běhu 3DMarku FireStrike

Je možné, že primární karta byla ovlivněna
osazením hned nad sekundární, případně vysokou teplotou okolí.
Nicméně se zdá, že minimálně v některých případech
nebude mít chlazení (které můžete vidět rozebrané zde)
ve výchozím nastavení až takovou rezervu, jak tvrdily určité
zdroje, uvádějící hodnoty někde nad 60°C.

 

 

Možnosti nastavení v oficiální OC
aplikaci

Druhá zajímavost, která se v závěru
týdne vynořila, je obrázek nového přetaktovávacího nástroje
pro Radeon RX 480. Vypadá to, že uživatel bude moci upravit
nastavení taktu a napětí pro každý s z výkonnostních
stavů (P-states), které řízení spotřeby používá. Budete tedy
moci „vyladit“ celou křivku výkonu a a spotřeby.
Tato aplikace by zdá se měla umožňovat i nastavení otáček
ventilátoru a cílové a maximální teploty.

ICTS24

Nastavení v přetaktovávací aplikaci pro 14nm Radeony (Zdroj: VideoCardz)
Nastavení v přetaktovávací aplikaci pro 14nm Radeony (Zdroj: VideoCardz)

Zdroje: VideoCardz (1,
2)