Uživatelský přívětivý MSI instalátor vás rovnou upozorní na čem vám Lightsmark poběží
Obrázek ze samotného benchmarku. Zdroj: Dee.cz. Klepněte pro zvětšení
Tato scéna se i po zapnutí radiozity rozumně hýbe na jakékoli moderní grafice. Zdroj: Dee.cz. Klepněte pro zvětšení
Měkké stíny ještě moje notebooková Quadro NV140m zvládala plynule, stíny s výpočtem penumbry byly nad její síly (kolem 10 fps v 1 440 × 900 px). Zdroj: Dee.cz. Klepněte pro zvětšení
Benchmark vás překvapí neuvěřitelně plynulým chodem. Vždyť vypočty globálního osvětlování (a algoritmy jako radiozita) byly donedávna spíše záležitostí softwarového renderingu a na výsledek každičkého framu jste si náležitě počkali.
Najednou tu máme benchmark, který obohacuje engine skutečné hry (World of Padman, vydáno rovněž v roce 2007) o tento postup se skvělými výsledky a ztráta fps činí asi jen 40 %. Na opravdu herních grafikách vám test jistě proběhne 100+ fps.
Náročné výpočty osvětlení (global illumination) nejsou jediným zajímavým prvkem Lightsmarku - tím druhým jsou velmi realistické stíny. V benchmarku krásně uvidíte rozdíl mezi tvrdým (a kromě poledního slunce na rovníku nepříliš uvěřitelným) stínem a stíny měkkými či ještě lepšími stíny s výpočtem penumbry.
Jako specializovaný grafický benchmark je Lightsmark velmi dobrý už nyní. Pokud bych byl na místě autora a uvažoval bych o masovějším rozšíření, asi bych nastavil jedno z rozlišení jako implicitní: lidé se rádi v něčem srovnávají a takto bude trochu chaos ve výsledcích s různým rozlišením. Stejně tak bych asi doporučil jako výchozí nějakou verzi bez zvuku. Jedná se přece jen především o benchmark GPU a zvuk do výslekdů zbytečně může vnést vliv dalších komponent.
Benchmark si určitě stáhněte zde. (29,2 MB)
Budete potřebovat jen:
- grafickou kartu GeForce 6 či Radeon 9500 a novější
- Windows XP či Vista (x32 i x64)
- poslední ovladače ForceWare či Catalyst
Databáze výsledků je založena v tomto vlákně našeho diskuzního fóra. Pošlete svoje výsledky!
Lightsmark je podle mě zatím nejzajímavějším českým projektem podobného ražení, ale byly tu už i další zajímavé programy:
ShadeView
ShadeView je program, který funguje vlastně jako prohlížeč a aplikátor filtrů na 2D bitmapové obrázky. To vše díky akceleraci GPU v reálném čase, a může se přitom jednat i o velmi náročné filtry. Škoda, že si Adobe ještě Michala Krčmáře nevšimlo a není tu Photoshop CS4 s realtime filtry přes GPU. Zatím vím jen o akceleraci rotace v Google Picasa.
Více na stránce ShadeView.net.
TestCPU
TestCPU Roberta Šmída zaznamenal (hlavně díky pěknému a unikátnímu "muzeu") před pár lety raketový nástup, na Download.com dosáhl brzy snad přes sto tisíc stažení. Dnes je bohužel dále nevyvíjený (přestože beta verze TestCPU 2 vypadala slibně).
Více na stránce TestCPU.