Hlavní navigace

Lightsmark 2007 – nový český benchmark

25. 10. 2007

Sdílet

Zdroj: Redakce

Autor Lightsmarku vstoupil na benchmarkovou scénu nesměle: na svůj nový program upozornil založením vlákna na uznávaném diskuzním fóru serveru Beyond3D. Nový český benchmark však vypadá velmi profesionálně.

Uživatelský přívětivý MSI instalátor vás rovnou upozorní na čem vám Lightsmark poběží

Obrázek ze samotného benchmarku. Zdroj: Dee.cz. Klepněte pro zvětšení

Tato scéna se i po zapnutí radiozity rozumně hýbe na jakékoli moderní grafice. Zdroj: Dee.cz. Klepněte pro zvětšení

Měkké stíny ještě moje notebooková Quadro NV140m zvládala plynule, stíny s výpočtem penumbry byly nad její síly (kolem 10 fps v 1 440 × 900 px). Zdroj: Dee.cz. Klepněte pro zvětšení

Benchmark vás překvapí neuvěřitelně plynulým chodem. Vždyť vypočty globálního osvětlování (a algoritmy jako radiozita) byly donedávna spíše záležitostí softwarového renderingu a na výsledek každičkého framu jste si náležitě počkali.

Najednou tu máme benchmark, který obohacuje engine skutečné hry (World of Padman, vydáno rovněž v roce 2007) o tento postup se skvělými výsledky a ztráta fps činí asi jen 40 %. Na opravdu herních grafikách vám test jistě proběhne 100+ fps.

Náročné výpočty osvětlení (global illumination) nejsou jediným zajímavým prvkem Lightsmarku - tím druhým jsou velmi realistické stíny. V benchmarku krásně uvidíte rozdíl mezi tvrdým (a kromě poledního slunce na rovníku nepříliš uvěřitelným) stínem a stíny měkkými či ještě lepšími stíny s výpočtem penumbry.

Jako specializovaný grafický benchmark je Lightsmark velmi dobrý už nyní. Pokud bych byl na místě autora a uvažoval bych o masovějším rozšíření, asi bych nastavil jedno z rozlišení jako implicitní: lidé se rádi v něčem srovnávají a takto bude trochu chaos ve výsledcích s různým rozlišením. Stejně tak bych asi doporučil jako výchozí nějakou verzi bez zvuku. Jedná se přece jen především o benchmark GPU a zvuk do výslekdů zbytečně může vnést vliv dalších komponent.

Benchmark si určitě stáhněte zde. (29,2 MB)

Budete potřebovat jen:

  • grafickou kartu GeForce 6 či Radeon 9500 a novější
  • Windows XP či Vista (x32 i x64)
  • poslední ovladače ForceWare či Catalyst

Databáze výsledků je založena v tomto vlákně našeho diskuzního fóra. Pošlete svoje výsledky!

Lightsmark je podle mě zatím nejzajímavějším českým projektem podobného ražení, ale byly tu už i další zajímavé programy:

ShadeView

ShadeView je program, který funguje vlastně jako prohlížeč a aplikátor filtrů na 2D bitmapové obrázky. To vše díky akceleraci GPU v reálném čase, a může se přitom jednat i o velmi náročné filtry. Škoda, že si Adobe ještě Michala Krčmáře nevšimlo a není tu Photoshop CS4 s realtime filtry přes GPU. Zatím vím jen o akceleraci rotace v Google Picasa.

Více na stránce ShadeView.net

TestCPU 

TestCPU Roberta Šmída zaznamenal (hlavně díky pěknému a unikátnímu "muzeu") před pár lety raketový nástup, na Download.com dosáhl brzy snad přes sto tisíc stažení. Dnes je bohužel dále nevyvíjený (přestože beta verze TestCPU 2 vypadala slibně).

MMF24

Více na stránce TestCPU.